Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Sverige

Så utnyttjar Putin SD i sitt informationskrig mot Europa

Ryssland bedriver ett intensivt informationskrig mot EU i allians med nationalistiska partier i Europa. Men Jimmie Åkesson och SD-ideologen Mattias Karlsson fruktar att "ryssvänligheten" kan skada partiet. Därför har två SD-tjänstemän nu rensats ut. En av dem: Egor Putilov.

Den 5 september 2013 sänder den ryska tv-kanalen Russia Today ett långt inslag om att Sveriges regering just beslutat ge permanent uppehållstillstånd åt flyktingar från krigets Syrien.
Gäst på länk från Stockholm är SD:s rättspolitiske talesman Kent Ekeroth.
– Det är fullständigt vansinnigt. Totalt vansinnigt till och med för att vara i det här landet, säger Ekeroth.
Han fortsätter med breda ut sig om hur skadlig "massinvandringen" är för Sverige.
– Vi har enorma problem. Både med brottslighet och kulturellt. Svenska folket känner inte längre igen sig i sitt eget land.
Det Kent Ekeroth säger är inget märkligt. Det är så Sverigedemokraterna tycker och har tyckt sedan partiet bildades av en grupp rasister och nazister 1988.
Det som gör inslaget intressant är snarare den tv-kanal det sänds i. Russia Today (RT) är nämligen en av president Vladimir Putins främsta redskap i det informationskrig som Ryssland bedriver mot Europa.
Kent Ekeroth har varit en flitig gäst i RT. Minst åtta gånger har han deltagit i debattprogrammet "Cross Talks". I olika inslag har han krävt utegångsförbud i svenska förorter, gjort sig till röst för den "tysta majoriteten" av svenskar som ogillar det mångulturella – och gett en bild av att det svenska samhället håller på att kollapsa under trycket från muslimsk massinvandring.
I november i fjor visade Russia Today SD:s propagandafilm "No money/No home" som skildrar brinnande bilar, tiggare och ett Sverige i förfall.
– Ryska makthavare betraktar RT som ett mycket viktigt instrument för att förmedla en motbild mot västlig propaganda, säger Martin Kragh, chef för Rysslands- och Euroasien-programmet vid Utrikespolitiska Institutet.
– På senare år har RT mycket medvetet drivit olika narrativ, bland annat ett som går ut på att flyktingvågen, med muslimer som inte går att integrera, håller på att krossa Europa. Den bilden sammanfaller ju med vad svenska SD och franska Front National vill sprida. Därför har personer som Kent Ekeroth en logik i deras rapportering.
Russia Today har få likheter med den gamla sortens statliga propgagandakanaler från Sovjettiden. Men den tjänar samma syften.
– RT är en mycket smartare kanal än de gamla sovjetiska ideologitrogna kanalerna som Pravda, som bara hardcore-kommunister orkade läsa. Det är en intellektuellt utformad, modern skapelse, säger Martin Kragh.
Säpo varnar i sin senaste årsrapport för att Ryssland bedriver ett intensivt psykologiskt krig mot Sverige. Syftet är att manipulera, splittra och påverka demokratiska beslut. Att urholka medborgarnas förtroende för politikerna.
”Ryssland har en avsikt att påverka det politiska beslutsfattandet och den allmänna opinionen - inte bara i Sverige. Sådan påverkan kan ske genom stöd till ytterlighetsrörelser, informationsoperationer och desinformationskampanjer", skriver Säpo.
Enligt Säpo är det inte bara Rysslands underrättelse- och säkerhetstjänster som agerar, utan även ryska medier. Bolagen RT och Sputnik pekas ut.
Men i det finmaskiga nät som Putin-regimen använder för att sprida desinformation finns även en uppsjö av bloggar.
– Rysslands ledare anser sig inbegripna i ett informationskrig med västmakterna. Det kriget utkämpar man dels genom att förhindra fri journalistik inom landet, dels genom att bedriva en aktiv informationskampanj utåt genom olika kanaler, förklarar Martin Kragh.
Historiskt har Europas högernationalister alltid sett Ryssland som fienden. Kampen mot kommunismen har stått i centrum.
I dag är det inte lika enkelt.
Runt om i Europa har olika nationalistiska och EU-fientliga partier dragit slutsatsen att de har gemensamma intressen med Putins Ryssland – som befinner sig på kollisionskurs med EU, både till följd av kriget i Syrien och den folkrättsstridiga annekteringen av Krim från Ukraina.
Kent Ekeroth är naturligtvis långt ifrån den ende nationalisten i EU som Ryssland närmat sig. Vänskapsband har knutits med högerpopulister i Storbritannien, Frankrike och en rad av EU-länder i Östeuropa.
Ukip-ledaren Nigel Farage fick ekonomiskt stöd från Ryssland i Brexit-kampanjen och har i gengäld kallat Putin för "den ledare i världen jag beundrar mest". För en tid sen erbjöds Farage en egen talkshow i Russia Today.
Marine le Pen, ledare för Front National, finansierade sin senaste valkampanj med mångmiljonlån från ryska banker. Som tack har hon konskvent motsatt sig alla EU-sanktioner mot Putin-regimen.
"Ryssland är en naturlig allierad för Europa", sade hon nyligen och krävde att EU skulle godkänna Rysslands annektering av Krim.
SD:s EU-parlamentariker Kristina Winberg och Peter Lundgren visar tillsammans med andra nationalilster sitt ogillande mot EU:s sanktioner mot Ryssland.
I EU-parlamentet har SD:s två ledamöter Kristina Winberg och Peter Lundgren oftast röstat som Ukip – och därmed pro-ryskt. I juni i fjor deltog de i en protest i parlamentet där de visade sitt ogillande mot Rysslandssanktionerna genom att resa sig i bänkarna.
– Om Marine le Pen blir president i Frankrike kommer sanktionerna mot Ryssland att hävas, tror Martin Kragh.
Frågan är om de svenska nationalisterna medvetet lånar sig till ryska intressen – eller om de bara är "nyttiga idioter".
Klart är att den så kallade "Affären Putilov" ska ses i ljuset av det informationskrig som rasar.
Den handlar om en SD-tjänsteman som i nio månader arbetat vid partiets kansli i riksdagshuset – under ett annat namn än Putilov.
SD-tjänstemannen anställdes i januari på initiativ av Kent Ekeroth. Han fick fri passage genom riksdagens skalskydd. Och därmed möjlighet att snappa upp förtroliga samtal om exempelvis Nato och den ryska gasledningen Nordstream.
I början av september avslöjades att SD-tjänstemannen är identisk med pseodonymen "Egor Putilov", som profilerat sig på bloggen "putilov.org". Där har han framfört kontroversiella åsikter om invandring som delats flitigt på sociala medier, spritts på Avpixlat och citerats av bland andra Kent Ekeroth.
Snart framkom att SD-tjänstemannen framträtt under minst fem olika identiteter.
Osäkerheten om hans identitet – och vems ärenden han går – gör att säkerhetsexperter ser honom som en säkerhetsrisk.
– Alla varningsklockor ringer, tycker Lars Nicander, utredningschef vid Försvarshögskolan.
Läs också ”Affären Putilov” kan skada SD mer än hundra rasistavslöjanden
"Egor Putilovs" konto på Twitter.
Första gången Egor Putilov sågs i etablerade medier var 2012, då han greps i Syrien under ett journalistuppdrag. Därefter har han sålt in artiklar till Expressen. Han har också fått debattinlägg publicerade i Dagens Samhälle, Dagens Media och Svenska Dagbladet. De flesta har handlat om invandring.
SD-tjänstemannen, som har rötter i Ryssland, har också arbetat på Migrationsverket. I juni i år dök han upp som sakkunnig i ett inslag i Ekot om åldersbestämning av ensamkommande barn.
I augusti publicerade Aftonbladet en kontroversiell debattartikel under rubriken "Ge asylsökande rösträtt" – undertecknad "Tobias Lagerfeldt, juridikstudent och volontär på Refugees Welcome".
Artikeln utlöste en storm av hätska och rasistiska inlägg på sociala medier.
Men "Tobias Lagerfeldt" existerade inte. Artikeln var skickad från en mejladress som SD-tjänstemannen tidigare använt.
Egor Putilov har nekat till anklagelser om att sprida desinformation. Hans förklaring till att han använt olika namn är att han har skyddad identitet på grund av hot efter att ha skrivit regmikritiska artiklar om Ryssland.
I veckan avslöjade Ekot att Putilov gjort en synnerligen lönsam fastighetsaffär med en rysk affärsman från Sankt Petersburg. Affärsmannen, som köpt ett hus utanför Stockholm för tolv miljoner, sålde det 2014 till Putilov för sex miljoner, varpå denne sålde det vidare för tolv miljoner – och alltså gjorde en saftig vinst.
Mattias Karlsson och Jimmie Åkesson krishanterar nu genom en "anti-rysk motoffensiv".Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT
Efter det avslöjandet beslöt SD-ledningen att gå på anti-rysk mottattack i informationskriget.
Partiets gruppledare Mattias Karlsson uppmanade Egor Putilov att lämna sin tjänst. Samtidigt stängdes en annan SD-tjänsteman av från sitt jobb: Kent Ekeroths politiske sekreterare.
Skälet: "ideologisk avvikelse. Ekeroths medhjälpare hade gjort en rad pro-ryska uttalanden. Bland annat hade han sagt att Putin är "en man att buga för" och att Russia Today är den enda tv-kanal som "beskriver verkligheten".
För Jimmie Åkesson och partiets "chefsideolog" Mattias Karlsson är avslöjandena om SD och Rysslands desinformtionskrig besvärande. De hyllar ett slags invandringskritisk nordisk folkhemsnationalism. Det är med den linjen partiet lockat väljare. Och i den nationalismen finns ingen plats för ryska svärmerier.
Nu fruktar Åkesson och Karlsson att det "Sverigevänliga" partiet inte längre ska framstå som så patriotiskt – och att väljarna ska dra öronen åt sig.
– Allting skadar ju om man ger en falsk bild, säger Mattias Karlsson.
Enligt honom är SD:s linje klar och tydlig: Inget stöd till Valdimir Putin och Ryssland.
– Man försöker skapa en bild av att vi skulle vara opålitliga och sitta i Putins knä. Men det finns inga seriösa belägg för det.
Hur ser du själv på Putins regim?
– Det är ett auktoritärt styre med stort demokratiskt underskott. Man garanterar inte oppositionella deras yttrandefrihet. Dessutom är jag på ett ideologiskt plan väldigt kritisk till Putins nostalgi kring Sovjetunionen och kommunismen.
Varför hyllas Putin av så många nationalister i Europa?
– Jag tycker det är obegripligt. Han har ju visat att han är anti-nationalist. Han vill ju ha ett mångkulturellt imperium. Och han anser sig ha rätt att ha buffertstater som vägras självbestämmande. Det står ju i direkt strid med nationalismens principer.
När HD-Sydsvenskan ringer upp Kent Ekeroth slår han genast fast att han inte instämmer i sin politiske sekreterares hyllningar av Putin och Ryssland.
– Jag delar inte hans uppfattning. Jag är väldigt kritisk till Putin. Jag litar inte på ryssarna för fem öre, säger Ekeroth.
Sin egen flitiga medverkan i Russia Today ser Kent Ekeroth som oproblematisk. Det är inte konstigare än att han låter sig intervjuas av Aftonbladet, Expressen eller HD-Sydsvenskan, tycker han.
– Om en stor nyhetskanal som är etblerad vill intervjua mig om vad jag tycker om saker i Sverige finns det ingen nackdel för mig. Vår ståndpunkt om invandringsppolitiken kommer ju ut, säger Ekeroth
Enligt Säpo är RT ett redskap i Putinregimens informationskrig. Ger det dig inga betänkligheter?
Ekeroth svarar med att påstå att även svenska medier deltar i ett informationskrig.
– Det vi kan göra är att föra ut vår politik så brett som möjligt. Om min röst blir hörd är ju det positivt för oss.
Säpo hävdar att det ryska propagandakriget syftar till att destabilisera Sverige?
– Det är möjligt. Jag är inte insatt i de anklagelser som rikats mot dem. Men när jag pratar om vår invandringspolitik kan jag inte se hur det kan vara ett hot mot Sverige att folk får veta vad Sveriges tredje största parti tycker, säger Kent Ekeroth.
Det är tydligt att synen på Ryssland splittrar den nationalistiska rörelsen i Sverige.
Gustav Kasselstrand tweet.
I fjor kapade SD bandet med sitt dåvarande ungdomsförbund SDU. Det leddes av Gustav Kasselstrand. Han drev en pro-rysk linje och twittrade bland annat: "Jag välkomnar heller Vladimir Putin än Barack Obama i Sverige".
För nazistiska Svenskarnas Parti ledde motsättningar i synen på Ryssland till att partiet splittrades och upplöstes.
När Ryssland annekterade Krim för ett par år sen tog SVP ställning för Ukraina. Svenska nazister och högerextremister tog värvning i den ultranationalistiska ukrainska bataljonen Azov.
Men så fick partiledningen för sig att de ryska separatisterna var ännu mer nationalister än ukrainarna. Partiledaren Stefan Jacobsson reste på konvent i Sankt Petersburg för att tillsammans med andra fascistledare bilda en "alleuropeisk rörelse för att främja ryska intressen".
– När den europeiska extremhögerns ledare intar pro-ryska positioner drivs det mycket av att man är anti-EU. Sen beundrar man den starke ledaren. Klassiska fascistiska ideal som de läser in hos Putin, förklarar Martin Kragh.
Genom att kommentera på Sydsvenskan.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på Sydsvenskan.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på Sydsvenskan.se och Sydsvenskan papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Gå till toppen