Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Dygnet runt

Världens första museum för e-sport kan öppna i Malmö

Om två år kan världens första spelmuseum med e-sportsinriktning öppna i Malmö, fyllt med virtual reality-inslag och 360-gradersinspelningar. Där ska du kunna uppleva hur det är att stå på tävlingsscenen i Dreamhack, besöka Tokyo Game Show och lära dig allt om e-sportshistorien.

En av arbetsskisserna till Museum of Esport History.Bild: Natalia Batista
För några veckor sedan öppnade speltidningen Level Sveriges första spelmuseum i Stockholm. Sedan 2004 finns det även ett spelmuseum i Berlin och det planeras för ett i Köpenhamn.
Men i Malmö sitter nu en projektgrupp och planerar för ett helt annat sorts spelmuseum, nämligen världens första e-sportsmuseum. ”Museum of Esport History” ska alltså inrikta sig på tävlingarna inom datorspelsvärlden.
– Det ska vara som vilket annat museum som helst. Men till skillnad från exempelvis spelmuseet i Berlin så vill vi jobba mer med de interaktiva delarna. Istället för att ha vanliga intervjuer på bildskärmar, så vill vi ha dem i virtual reality och att man där ska kunna besöka de största spelarbetsplatserna och se hur de har jobbat samt träffa de största spelskaparna, Man ska även kunna uppleva i virtual reality hur det är att gå på spelmässor och stå på tävlingsscener, säger Samir Arabi-Eter, projektledare på Spelens hus.
Det är just Spelens hus som ligger bakom planerna och de har bildat en projektgrupp med scenkonstkollektivet Bombina Bombast, serietecknaren Natalia Batista och spelveteranen Allan Petersen. Spelens hus och Bombina Bombast har gått in i projektet med en halv miljon kronor var.
Scenkonstkollektivet Bombina Bombast har tidigare arbetat med virtual reality i sina produktioner och ska nu stå för produktionen av det digitala utställningsmaterialet med hjälp av tekniker som virtual reality, 360-gradersfilminspelningar och augmented reality.
– Serietecknaren Natalia Batista har vi tagit in för att visualisera våra tankar, så att vi kan jobba med mycket bilder istället för bara text, säger Samir Arabi-Eter.
En av Natalia Batistas arbetsskisser för Museum of Esport History i Malmö.Bild: Natalia Batista
Researcharbetet står Allan Petersen för. Han har själv tävlat mycket i sina yngre dagar och besökt och arrangerat spelkonvent.
– Han är vår nyckel till att forska i historien och dokumentera. Vilka tävlingar har funnits, hur har prispotterna sett ut och var kommer e-sporten ifrån? E-sporten startade ju i arkadhallar där folk spelade ”Pac-man” och ”Space invaders”. Nu tycker vi att det är viktigt att få ner historien bakom e-sporten medan allt finns kvar och alla lever, säger Samir Arabi-Eter.
– En viktig sak för oss är att lära ut vad e-sport är och sprida information till både spelare och allmänhet. Idag är det självklart att föräldrar stöttar sina barn när det kommer till ishockey och ridning. Vi vill att föräldrar ska stötta sina e-sportande barn på samma sätt, säger Samir Arabi-Eter.
I fredags skickade de in sina första bidragsansökningar och den kommande tiden kommer att avgöra storleken på museet.
– Vi har både en vision för hur museet ska se ut om vi inte får in så mycket pengar och hur vi kan göra det på liten yta. Men vår grundtanke är att vi ska få in större uppbackning och att det ska bli ett stort museum.
Men har ni börjat leta lokaler i Malmö?
– Vi har en väldigt intressant partner som vi inte får lov att prata om nu. Men vi har en lokal som verkar möjlig för det vi vill göra. Vi väntar bara på att det ska bli spikat, säger Samir Arabi-Eter.
Förutom det fasta museet i Malmö så planerar gruppen även för en mindre turnéversion av utställningen så att man kan ta innehållet även till andra platser.
Om allt stämmer är planen att de ska kunna öppna första delen av e-sportsmuseet i slutet av 2018.
Vad skulle en sådan första del kunna innehålla?
– Förhoppningsvis en fysisk utställning av gamla spel och datorer samt en hel del virtual reality-klipp, intervjuer med spelkändisar och lokala spelare. Vi tänker oss även en virtual reality-tour från mässor som E3 och Tokyo Game Show och tävlingar som Dreamhack. Dessutom vill vi ha en prova på-sektion där man kan pröva gamla och nya e-sportsspel. Vi tänker oss också en cosplay-del och så förhoppningsvis en museibutik som säljer e-sportsprodukter, säger Samir Arabi-Eter.
Håll koll på Malmös spelscen – följ Dygnet Runt på Facebook
Genom att kommentera på Sydsvenskan.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på Sydsvenskan.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på Sydsvenskan.se och Sydsvenskan papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Gå till toppen