Ekonomi

Hotell kritiserar bokningssajter

Fler hotell är kritiska till bokningssajternas affärsmetoder. Arkivbild.Bild: Maja Suslin / TT
Bokningssajter som Booking.com och Expedia "straffar" aktörer via sina sökrankningar, hävdar hotellen som anklagar hemsidorna för utpressningsmetoder.
Enligt Dagens Nyheter använder sig sajterna – som tar en provision på mellan 15-20 procent av priset – ofta av en klausul som innebär att hotell måste ha samma pris på sin egen hemsida som hos sajterna. Vägrar hotellen riskerar de att hamna längre ned i listorna med rekommenderade hotell.
– Det är inte bäst betyg som hamnar högst upp. Ska du vara högst så får du betala för det genom högre provision, säger Nils Korsvoll på koncernen Nordic Choice Hotels till DN.
Expedia uppger i ett uttalande att hotell med "mer konkurrenskraftiga erbjudanden" generellt hamnar högre i sökningarna medan Booking.com menar att rankningen styrs av algoritmer.
Gå till toppen