Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kävlinge

Kaos under kontroll

De bägge Löddeungdomarna Axel Mårtensen och Niclas Jadberg reste för drygt en månad sedan till Kamerun för att volontärarbeta. I en serie artiklar delar de med sig av sin vardag och upplevelser i landet. Det här är del 2:

Niclas Jadberg med de nya fönster de samlat ihop pengar till. Tack vare fönstren kan 140 elever undervisas i skolan i Yaounde.
"Efter mer än en månad i Kameruns huvudstad Yaoundé är 40 timmar långa strömavbrott, morgondans 05:00 och kackerlackor i duschen utan varmvatten inte längre främmande. Livet här är charmigt enkelt och på så många sätt annorlunda från vår vardag i Sverige. Men trots alla utmaningar slås vi undantagslöst varje dag av enorm positivitet från alla människor vi möter. Här är man glad för det lilla.
De första veckorna har varit kaotiska men under viss kontroll. Lektionsschema, uniformer, logistik av transport, klassrum utan fönster under regnperiod och en omålad skolbyggnad har skapat tillfälliga problem som vi tillsammans med er lyckats lösa. Tack vare alla fantastiska donationer vi mottagit lyckades vi bland annat att omgående finansiera fönster för totalt 4 klassrum, vilket berör undervisningen för 140 elever som annars fått avbrytas.
Att göra affärer med hantverkare i Kamerun är annorlunda på många plan, här betalas allt kontant och kvitton skrivs förhand med personliga stämplar. Den enda egentliga likheten vi kunde identifiera var deras högst timlönsliknande arbetstempo som verkar vara universellt.
En stor del av våra dagar här spenderas i skolans allmänna bibliotek med besök från både elever och vuxna bybor med målet att lära sig läsa. Problemet stavat analfabetism, som för oss tidigare varit en siffra svår att relatera till, är tyvärr snarare regel än undantag när man frågar personer vi stöter på om deras läs- och skrivkunskaper.
Skolans mål är att samtliga elever ska kunna läsa och skriva när man når årskurs 3. Men det är många elever i samma klassrum och på grund av skolans knappa resurser oftast endast en lärare. Det gör att vissa halkar efter och kan gömma sig i den stora massan. Därför har vi nu inrättat vårt stödprogram för elever på efterkälken som erbjuder samtliga behövande en-mot-en-undervisning tills grunderna sitter. Det är ett omfattande arbete på grund av den utbredda analfabetismen, men att kunna läsa och skriva är vitalt nog för utvecklingen att alla resurser som behövs måste läggas ner. Annars blir all efterföljande undervisning lönlös.
Nu när skolan är på säker mark från regnmassorna och insatser inrättats mot läs- och skrivsvårigheterna vänder vi blickarna mot närområdet kring skolan. För den omfattande krisen i landet är fortfarande ett faktum. Många miljoner lever i kris, många hundra tusen barn tvingas i arbete varje dag och allt för många får aldrig en möjlighet till att få uttrycka sig och göra sin röst hörd. "
Här kan du läsa den första av deras rapporter.
Gå till toppen