Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Lund

Sonen fick pappas brev från Skatteverket

Det viktiga brevet från Skatteverket kom aldrig till Aberra Fekadu i Lund. I stället dök det upp hos hans son i Malmö.
– Sådant ska inte kunna hända, det kan ju handla om liv och död, säger Aberra Fekadu.

Nu har Aberra Fekadu äntligen fått brevet från Skatteverket. Hans son tog med brevet när han besökte Lund.Bild: Ingemar D Kristiansen
Aberra Fekadu fick veta att det hade kommit ett brev från Skatteverket när hans son ringde från Malmö. Sonen undrade varför han hade fått brevet och varför både hans och hans pappas namn stod på kuvertet.
Aberra Fekadu har bott på samma adress på Linero i många år och har ingen eftersändning. Ändå hade brevet markerats med en gul eftersändningslapp och skickats till hans son som bor i centrala Malmö.
– Jag gick till skattekontoret och undrade varför de hade skickat brevet till Malmö. De sade att de inte hade gjort något fel och att brevet var adresserat till mig i Lund. Men tänk om min son hade varit bortrest! Det hade ju kunnat vara ett brev från sjukhuset. Viktiga brev från myndigheter ska inte kunna gå till fel adress.
Det är företaget Bring Citymail som levererat brevet. Brevet gick till fel adress eftersom brevbäraren har gjort fel och av misstag klistrat en eftersändningslapp på brevet, säger Adam Leth, informationschef på Bring Citymail.
– Sonen har eftersändning och hans mellannamn är samma som pappas förnamn. Brevbäraren har varit lite snabb och tittat fel. Att det har skett ett fel är så klart allvarigt. Vi har noterat det här och skickat en påminnelse till utdelningskontoret så att det inte händer igen.
Hur ofta händer sådant här?
– Vi har i regel hög kvalitet, och det här utdelningskontoret har inga direkta kvalitetsproblem enligt den statistik över klagomål vi får in. Men vi delar ut 300 miljoner brev om året, och det är människor vi har att göra med, så liknande saker har ju hänt tidigare.
Bring Citymail vill gärna att de som får fel brev hör av sig till företagets mottagarservice.
– Då kan vi följa upp ärendet. Om vi inte vet att ett fel har inträffat kan vi inte göra något åt det.
Vilket ansvar har ni om ett brev går till fel adress och det orsakar problem för den som skulle fått brevet?
– Om det efter utredning visar det sig att det är vi som har gjort fel så betalar vi ersättning för påminnelseavgifter och liknande. Men inte för sveda och värk.
Gå till toppen