Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Statliga pengar till spårvägen kan riskeras

En stor del av den statliga medfinansiering till Lunds spårväg kan vara i farozonen. Anledningen: den planerade höghastighetsjärnvägens framtid är osäker.

Den planerade spårvägen vid Allhelgonakyrkan.Bild: Lunds kommun
I slutet av maj enades Lunds kommun med Sverigeförhandlingen om att staten ska gå in med ytterligare 74,5 miljoner kronor till Lunds spårväg, utöver de 298,4 miljoner kronor som kommunen får genom de så kallade stadsmiljöavtalen.
Sverigeförhandlingen har i uppdrag att sluta avtal med kommuner och regioner för att kunna förverkliga den planerade höghastighetsjärnvägen. Kommunernas motprestation är bland annat att medfinansiera höghastighetsbanan samt att bygga ett visst antal bostäder. För Lunds del handlar det om 15000 bostäder till år 2035.
Men efter Moderaternas besked om att partiet säger nej till höghastighetsjärnvägen är det nu högst oklart om järnvägen blir av. Därmed kan också de 74,5 miljoner kronorna till Lundaspårvägen vara i farozonen.
Men Moderaterna i Lunds kommun tänker kräva att staten, oavsett om höghastighetsjärnvägen blir verklighet eller inte, ändå betalar den överenskomna summan.
– Vi kommer ju att uppfylla Lunds del i avtalet. Det är inte Lund som bryter avtalet om nu riksdagen bestämmer sig för att inte bygga höghastighetsjärnvägen, säger oppositionsrådet Christer Wallin (M).
Att skrota spårvägsplanerna är inget alternativ, enligt honom.
– Det är inte aktuellt, utan nu handlar det om att lösa finansieringsfrågan.
Så ni kommer inte att kräva att man stoppar spårvägsprojektet om de här pengarna saknas?
– Nej, det är inte realistiskt. Projektet har gått för långt, är min uppfattning. Vi ska ju ha spaden i jorden vid årsskiftet.
Anders Almgren (S), kommunstyrelsens ordförande, är inte särskilt orolig för den statliga medfinansieringen av spårvägen. Han tror fortfarande att höghastighetstågen blir verklighet. Och även om de planerna skulle falla, så är inte spårvägspengarna från Sverigeförhandlingen direkt knutna till höghastighetsjärnvägen, utan ligger i ett separat avtal, säger han.
– Hittills har vi inte fått några signaler att någon förändring vad gäller höghastighetstågen skulle påverka detta överhuvudtaget, säger Anders Almgren.
Från spårvägsmotståndarna Förnyalund låter det naturligtvis annorlunda – partiet anser sig få ny ammunition i sin kamp för att stoppa spårvägen.
– Villkoret från de andra partierna har varit att det finns finansiering. Och saknas det nu pengar så finns det ju inte finansiering, säger Anne Landin (FNL).
Genom att kommentera på Sydsvenskan.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på Sydsvenskan.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på Sydsvenskan.se och Sydsvenskan papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Gå till toppen