Malmö

Här utbildas ungdomar till skolidrottsledare

På fotbollsplanen ägnar sig tio mänskliga bollar åt att knuffas och sparka på en boll. På en matta strax intill studsar två sumobrottare mot varandra. "Här fångar vi upp skolidrottens ledare", säger Markus Ahlgren, ordförande för Skånes skolidrottsförbund.

Malmö stad är i full gång med att starta skolidrottsföreningar på sju skolor. Men för att få i gång idrott, lekar och spel krävs det ledare.
Ledarskapsutbildning pågår. De ungdomar som själva vill bli skolidrottsledare får själva pröva på allt från knuffboll till styrelseträning.Bild: Lars Brundin
– Vi har fångat upp ledarna. Sedan förutsätter vi att de i sin tur fångar upp deltagare, säger Markus Ahlgren när han tittar ut över ett 60-tal Malmöungdomar som med liv och lust ger sig i kast med en rad fysiska övningar på ledarläger i Höllviken.
Deltagarna i lägret är i 14-15-årsåldern. Tanken är att de så småningom ska leda yngre elever i olika typer av aktiviteter.
Platt fall. Adel Dzafic hade bara roligt som tillfällig sumobrottare.Bild: Lars Brundin
När vi träffar en kvartett Malmöungdomar får vi en bild av de olika verksamheter som är på gång.
Knut Bengtsson är blivande idrottsledare på Videdalsskolan:
– Vi har precis gått ut och informerat om att vi finns. Vi ska snart ordna en fotbollsturnering för högstadiet.
Elna Säfström har samma toll på Sorgenfriskolan:
– På min skola har vi satt upp flyers för att visa att vi finns och att vi är på väg att starta en idrottsförening.
Emma Rydén går på Strandskolan i Bunkeflostrand:
– Vi vill att det ska vara så många aktiviteter som det bara går för årskurserna 1-6. De är öppna för alla som vill ha kul i skolan genom att röra på sig.
Adel Dzafic är blivande idrottsledare på Bellevueskolan:
– Jag hoppas att jag får med många barn om vill vara med i en idrottsförening. Vi ska göra det som deltagarna vill göra. Det är upp til ldem om de ska spela fotboll, basket eller något annat. De är där för att ha kul.
Bland ledarkandidaterna finns det starka förhoppningar om att skolidrotten kan riva barriärer mellan klasser och mellan årskurser. Många ser också skolidrotten som ett i många fall mer rörligt alternativ till den verksamhet som bedrivs på fritids.
När Emma Rydén återger det viktigaste hon fått höra under dagens ledarskapsutbildning visar det sig att hon fastnat för ett mantra:
– Det är viktigt "att sätta sig i rätt tillstånd", att anpassa sig efter situationen, säger hon.
– Och att inte bli arg för minsta sak, påpekar Elna Säfström.
– Det är också viktigt med respekt, säger Adel Dzafic.
– Precis! Respekt och disciplin, tillägger Knut Bengtsson.
"Här får vi ungdomar från alla socioekonomiska skikt att ställa upp som ledare i och med att föreningarna har sitt ursprung i skolan", säger Markus Ahlgren, ordförande för Skånes skolidrottsförbund.Bild: Lars Brundin
Skolledarprojektet är även en del i Malmös mål att få fler tjejer att idrotta. Det är dessutom en övning i demokrati. På schemat står allt från styrelsearbete till konkreta träningstips.
– Vi vill lära ut föreningskunskap. Det kan de här ungdomarna få nytta av senare i livet. Förebildsrollen är guld värd för många av dem som rä här. De kommer att växa i ledarrollen, säger Markus Ahlgren.
Gå till toppen