Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Nyheter

Spelreklam flödar fritt

Barriären har brustit helt. I väntan på nya regler flödar spelreklamen allt mer fritt i svenska tidningar och reklamradiostationer, på tvärs med svensk lagstiftning. Myndigheter och regering står maktlösa.

Samtidigt som regelverket är luddigt ökar spelreklamen kraftigt. Arkivbild.Bild: LEIF R JANSSON / TT
I reklam-tv ökar spelreklamen kraftigt. Även i radio och dagstidningar är ökningen iögonfallande. Men enligt det så kallade främjandeförbudet får svenska medier inte släppa in annonser från utländska spelbolag som saknar tillstånd i Sverige. Men det har kommit att bli en i det närmaste helt tandlös lag – och Lotteriinspektionen kämpar i motvind.
– Det är inte klarlagt om den svenska lagstiftningen övertrumfar EU-lagstiftningen, säger Staffan Rosell, vd på Bauer Media som bland annat driver radiokanalerna Mix Megapol, Energy och Rockklassiker.
– Ja, vi har ett främjandeförbud, med det har EU-domstolen i praktiken dömt ut. Den som annonserar kan inte straffas, säger Per Hultengård, chefsjurist på Tidningsutgivarna.
Och i en situation med oklarhet så låter Bauer Medias kanaler de utländska spelbolagen sända reklam.
De utländska spelbolagen och annonskanalerna gillar förstås inte det statliga spelmonopolet och har pekat på att reglerna kring spelreklamen strider mot EU-rätten.
Mediebranschen och regeringen har därför under resans gång och i väntan på ny lagstiftning enats om en slags självreglering. Det har medfört att tidningsföretagen tappat annonser till radio, enligt Hultengård.
– Jag tycker att Konsumentombudsmannen skulle kunna vara mer aktiv, säger han.
Spelminister Ardalan Shekarabi är kritisk, speciellt mot spelbolagen som han tycker ofta går över gränsen, men har inga direkta motåtgärder i det här läget.
– Vi har sagt till dem att det är viktigt att de tar sitt ansvar för nu håller vi på att genomföra en stor reform som ska säkerställa att svensk lagstiftning följs på det här området. Det är viktigt att parterna tar sitt ansvar under den här övergångsfasen.
TT: Om man struntar i lagen, kan det bli svårare att få spellicens i det nya systemet?
– Det vill jag inte spekulera i, säger Shekarabi.
På Unibet utgår man ifrån att kommande reglering och licenstilldelningar inte använder sig av backspegeln. Unibet vill också påminna om att även de svenska bolagen som ATG och Svenska Spel ofta går över gränsen.
– Lotteriinspektionen riktade i våras svidande kritik mot ATG och Svenska Spel, säger Peter Alling, chef för Unibets public affairs.
Regeringens målsättning är klar:
– Det här visar på att vi måste reformera hela lagstiftningen på det här området. Syftet är att staten ska återta kontrollen över den svenska spelmarknaden, säger Shekarabi.

Fakta: Större del av reklamkakan

Hittills under 2016 har reklaminvesteringarna i de traditionella medierna minskat med 3,3 procent.
I radion har reklaminvesteringarna däremot ökat med 12,6 procent.
Källa: Bauer Media, IRM

Fakta: Utredning

Regeringen tillsatte för ett år sedan en utredning som ska se över den svenska spelmarknaden och de regler som gäller.
Utgångspunkten i utredningen är att den kommande regleringen ska bygga på ett licenssystem. Samtidigt ska de negativa konsekvenserna av spelandet begränsas, med ett högt konsumentskydd.
Utredningen ska redovisas senast 31 mars 2017. En ny lag kan bli aktuell 2018.
Källa: Regeringen
Gå till toppen