Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

Thomas Andersson: Ett litteraturpris utan böcker

Begränsat urval. Bokhandlarna kämpade igår med att få fram Dylan-böcker.Bild: Per Wahlberg / TT
”Någon form av bok kanske man borde ha som grundkrav? Eller?” twittrade komikern Magnus Betnér efter tillkännagivandet att Nobelpriset i litteratur tilldelas Bob Dylan. Ett symptomatiskt utrop, boken som bild för litteratur, men som också implicit ger uttryck för en förändring av bokmarknaden, litteraturprisernas betydelse och hur detta hänger samman med läsarnas konsumtion.
Betydelsen av litteraturpriser har ökat successivt, som en väl integrerad del av bokmarknaden för att öka uppmärksamheten, och vidare försäljning: Augustpriset, Goncourt, Man Booker och så vidare. Och här är Nobelpriset i litteratur prisernas pris. Pascale Casanova skiver i "The World Republic of Letters" (2004) om konsekrationsprocesser inom litteraturen, litterära erkännanden, och menar att Nobelpriset är det ultimata priset, och en väsentlig faktor bakom föreställningen om det högsta erkännandet av litteratur. Bokförlagen erkänner också villigt betydelsen av priset: ökade upplagor, ökade intäkter. Varje höst har kommit att bli ett etablerat och förmodat välbehövligt ekonomiskt tillskott för förlaget med den utvalda författaren. Detsamma gäller för bokhandlarna. Den fysiska boken kan staplas på pall, en tidig julklapp helt enkelt.
Men om det inte finns någon bok, eller kanske snarare handelsvara, att saluföra? "Memoarer – del 1" och "Tarantula" i all ära, men Dylan gör sig bäst på skiva. En räddning för skivhandeln då? Nej, det tåget har lämnat stationen. Årets Nobelpristagare i litteratur finns bara ett klick bort. På en bokmarknad där Storytel köper förlaget Norstedts är Svenska Akademiens val, sett ur ett medietekniskt perspektiv, ett tydligt tecken i tiden. Det är ett understrykande av en förändrad bokmarknad, vilket, åtminstone idag, uttrycks bäst med orden The times they are a-changin’.
Läs alla artiklar om: Nobelpriset 2016
Gå till toppen