Kultur

”Helt ofattbart. Oerhört deprimerande.”

Så kommenterar våra kritiker och kulturskribenter valet av Bob Dylan som mottagare av Nobelpriset i litteratur 2016.

Ett sus – eller om det var en flämtning – gick genom HD/Sydsvenskans redaktion när beskedet meddelades några minuter efter klockan 13.
På Sydsvenskans redaktion.
"Neeeeej", utbrast tidningens kulturchef Rakel Chukri.
Några minuter senare hade Sydsvenskans mångårige kritiker och musikjournalist Håkan Engström samlat sig till en kommentar.
– Det har ju snackats om det här tidigare, men det var väl få som trodde det låg något allvar bakom. Men det går förstås inte att komma ifrån att han är oerhört viktig, säger Håkan Engström.
Men det är inte samma sak som att han är en bra mottagare av just Nobelpriset i litteratur.
– Det är väl få som läser hans försök till roman, Tarantula. Det bästa han skrivit är ju självbiografin. Den är utmärkt, men inte så mycket bättre än till exempel Ray Davies', säger Håkan Engström.
Samtidigt har Dylan visat på helt nya möjligheter för textens roll i pop- och rockmusik.
– Men att ge honom ett litteraturpris... Ja, det är väl lika konstigt som att man gav Polarpriset till Max Martin.
Bild: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT
Fler kommentarer till Nobelpriset:
Ebba Witt-Brattström, professor i litteraturvetenskap:
– Jag tycker att det är intressant med Bob Dylan, men tråkigt att vi får ytterligare en manlig Nobelpristagare 2016. Det känns inte optimalt om man ser till alla de otroliga kvinnor som är på topp, säger Ebba Witt-Brattström.
– Men jag är väldigt förtjust i Dylan. Han är en av överdängarna i den här stora genren "manlig melankoli" och ensamhet. Han gör den bäst.
– Det är intressant att litteraturbegreppet vidgas, förstås. Det är väldigt svårt att tänka sig hans texter utan musiken och hans röst. De tre tillsammans är kongeniala.
Du är inte besviken över att en musiker får priset?
– Tvärtom, tvärtom! Jag väntar mig att de sätter upp Beyoncé på kortlistan. Hon är en framtida kandidat.
Per Svensson, kritiker och medarbetare vid kulturredaktionen, var skarpt kritisk till valet av Dylan.
– Så skulle man ju lika gärna kunnat ge Horace Engdahl Polarpriset. Han kan faktiskt spela orgel, sade Per Svensson.
– Jag har lyssnat lika mycket på Dylans musik som någon annan, kanske mer. Men att läsa hans texter på egen hand ... De håller inte som enbart litteratur. ”Som en rullande sten, som någon helt okänd” - vad är det?
Den amerikanska litteraturen innehåller så många oerhört kvalificerade namn, stora författare som varit mer värdiga priset.
– Den amerikanska litteraturen är en så väsentlig del av världslitteraturen, det finns så många både publika och kvalificerade författare.
Han hade hört Dylan nämnas i Nobelsammanhang tidigare, men tagit det hela för ett skämt.
– Det här är en ”trumpifiering” av Nobelpriset. Oerhört deprimerande, säger Per Svensson.
- Jag tror att Akademien varit oeniga i detta, någon av fraktionerna i Akademien har drivit det här.
Bild: HENRIK MONTGOMERY / TT
Författaren Johanna Koljonen kommenterade pristagaren så här:
– I veckan satt jag och pratade med någon om Bob Dylan kunde vinna. Jag trodde inte att det var möjligt. Jag älskar Dylan så passionerat som poet och priset är väl motiverat.
–Jag trodde först att Nobelkommittén hade blivit hackad, haha.
Hur kändes det när du fick höra Bob Dylans namn?
– Det kändes bra och roligt. Det uppstår väldigt intressanta följdfrågor. Till exempel om raplyrik kan komma på fråga.
– Svenska Akademien jobbar ju med en viss delay så om några år kan det vara aktuellt. Om 10-20 år kommer vi att ha diskussioner om Jay Z och Kanye, och det är bara roligt.
– Det reflekterar människorna i min generation och neråt, om vår relation till lyrik.
Bild: Emma Larsson
Tone Schunnesson, författare och kulturskribent: – Det känns som att några krogrävar suttit på Bullen och bestämt vem som ska få priset. Jag tycker det känns tråkigt att Dylan får priset efter många av höstens diskussioner om en klar överrepresentation bland västerländska författare bland Nobelpristagarna. – För mig är Nobelpriset ofta en chans till att upptäcka ett nytt författarskap, och det känns tråkigt att snuvas på det. Det känns också anti-intellektuellt att ge priset till Dylan, det är politiskt på något sätt.
Lars Fernebring, textförfattare och musiker bosatt i Dalby.
– Äntligen har någon på parnassen och i de finlitterära salongerna sett Bob Dylans litterära kvaliteter. Redan på 1960-talet var han tämligen ensam om att beskriva sin samtid. Han visade andra låtskrivare hur man kunde utveckla det som kallas för songwriting. Hans litterära förebilder var sådana som William Blake och Arthur Rimbaud och beatpoeterna, som Allen Ginsberg. Jag är så glad att sångtextförfattandet äntligen har blivit accepterat som en litterär genre.
Ibland kan man säga om musik att här har vi en bra melodi och nu ska vi hitta en text, en transportsträcka fram till refrängen. Men så är det inte i Bob Dylans fall. Här har texterna en djupare innebörd.
Hur ser du på hans texter?
– Jag ser framförallt en existentiell berättare, som betraktar livet och också religiösa frågor.
Vilken är den bästa texten enligt dig?
– En låt är "Mississippi" som kom 1997, som visar det främlingskap han känner.
Du har gjort två skivor med översatta Dylan-låtar. Hur är det att jobba med hans texter?
– Haha, ja det tar ju en jävla tid. Varje sådan här platta har tagit tre år i anspråk. Han skriver tämligen enkelt, men samtidigt djupsinnigt så det handlar om hur man väljer att tolka honom.
Nyckelordet för Bob Dylan är att han är oförutsägbar. Han är väldigt fri i hur han närmar sig ett ämne.
Vilken skiva vill du tipsa om?
– Om man känner att tillvaron börjar mörkna ska man lyssna på "Time out of mind". En mörk skiva, men rakt på sak.
Genom att kommentera på Sydsvenskan.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på Sydsvenskan.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på Sydsvenskan.se och Sydsvenskan papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Läs alla artiklar om: Nobelpriset 2016
Gå till toppen