Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Redo för katastrofen

Filifjonkan är världens räddaste tant. En katastrofmänniska som förtjänar att tas på allvar.

Sanna Persson Halapi som Gafsan och Mari Götesdotter som Filifjonkan.Bild: Emmalisa Pauly
Filifjonkorna är ett eget släkte i Mumindalen. Dessa långnosade och nojiga paragrafryttare dyker upp i många av Tove Janssons berättelser, ofta bara som bifigurer. Men i novellen "Filifjonkan som trodde på katastrofer" berättas det om en särskild Filifjonka som går runt i sitt hus vid havet och är konstant rädd för att den stora olyckan ska ske. Och en dag gör den det. Unga teatern på Malmö stadsteater sätter nu upp berättelsen som pjäs.
– Det är ett slags försvar för de rädda. Filifjonkan är den typ av personer som vi avfärdar för att deras fantasier alltid är osannolika. Men här får hon rätt, och det är härligt. Hennes bild av världen blir sann, säger regissören Ada Berger, som länge velat sätta upp Mumindalens karaktärer på scen.
Regissören Ada Berger har börjat sin tjänst som ledare för Unga Dramaten i Stockholm, och lämnat Unga teatern i Malmö. Föreställningen är en samproduktion mellan städernas teatrar.Bild: Emmalisa Pauly
– Men det är otroligt stränga regler för hur allt får se ut. Det finns en oro för att berättelsen ska förvanskas, säger Ada Berger.
Filifjonkan, som spelas av Mari Götesdotter, måste ha en nos som är exakt så lång som reglerna föreskriver. Och de röda kläderna följer en särskild färgkod. På scenen finns också den duvliknande Gafsan (Sanna Persson Halapi), som avfärdar Filifjonkans rädsla som galenskap. De två har bara varandra, fastän de sitter vid fikabordet och pratar utan att nå varandra.
– Jag tycker att det är spännande med dålig vänskap. Där finns en potentiell komik som lockar mig, säger regissören Ada Berger.
Så en dag sker katastrofen. Allt vänds upp och ner.
– Gafsan får sig en aha-upplevelse. Hon som bara trodde Filifjonkan var jobbig, är nu den som blir rädd, säger Sanna Persson Halapi.
Filifjonkan däremot, känner sig plötsligt fri.
Föreställningen riktar sig till barn över 8 år.
– Jag minns att jag själv började hålla på och trixa med paniktankar och rädslor i den åldern. Det känns viktigt att lyfta skammen, säger Mari Götesdotter.
Ada Berger fyller i:
– Katastrof är ett extremt vanligt ord i media, men det är väldigt abstrakt vad en katastrof är. Livet kan lätt bli en jämn smet av oro.

”Filifjonkan som trodde på katastrofer”

Premiär15 oktober. En samproduktion mellan Dramaten och Unga teatern i Malmö. Den visas för skolor på vardagar och för allmänheten på helgerna, fram till den 3 december. Rekommenderas från 8 år.
Gå till toppen