Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Operatören 3 sämst av alla

Mobiloperatören 3 får sämst betyg när de olika teleoperatörerna jämförs i en ny undersökning. Otillräcklig information vid abonnemangsteckning samt hanteringen av klagomål är några faktorer som tas upp av privatkunder.

Mobiloperatörerna Halebop och Tele2 har de mest nöjda kunderna. Arkivbild.Bild: Fredrik Sandberg/TT
I undersökningen som gjorts av Svenskt kvalitetsindex får alla operatörer utom just 3 godkänt när det gäller hur kunderna upplever mobiltäckningen. Jämfört med förra året rasar 3 också tio enheter i betyg. Det i sin tur betyder att man är ett betyg från den gräns som motsvarar att ett företag har svårt att motivera sina kunder att stanna kvar hos sig.
– Resultatet för våra privatkunder är ingen rolig läsning och något vi tar på största allvar. Nu jobbar vi mycket med detta och sedan i somras har vi gjort en del förbättringar som ska ge resultat, säger Kamran Alemdar, informationschef på Tre till TT.
TT: Vad handlar det arbetet om?
– Bland annat om att förbättra våra interna rutiner, hur vi fångar upp kunder som är missnöjda. Sedan tittar vi på hur det ska bli enklare för våra kunder att förstå våra prisplaner och paketering.
Högst betyg av mobiloperatörerna får Halebop följt av Telenor. På företagssidan är det dock betydligt jämnare; Telia rankas som etta och Tele2, Telenor och 3 får ungefär samma siffror. Undersökningen är dock inte speciellt glädjande totalt sett för mobilbranschen.
Bland privatkunder uppger 16 procent att de klagat direkt till sin operatör och drygt var tionde (11 procent) att de haft anledning att klaga men inte gjort det.

Fakta: Så nöjda är vi med mobiloperatörerna

Privatkunders "kundnöjdhet":
3 58,8
Comviq 69,3
Halebop 71,0
Tele2 70,8
Telenor 65,0
Telia 66,2
Företagskunders "kundnöjdhet":
3 64,9
Tele2 65,4
Telenor 64,2
Telia 68,5
Siffrorna ska jämföras med ett index där maxvärdet är 100. Undersökningen genomfördes under augusti och september av PFM Research, som intervjuade närmare 2 000 personer.
Källa: Svenskt Kvalitetsindex
Genom att kommentera på Sydsvenskan.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på Sydsvenskan.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på Sydsvenskan.se och Sydsvenskan papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Gå till toppen