Kultur

Känsligt kombinerad folkmusik och jazz

Mattias Nilsson.Bild: Anja Emzén
Piano har inte alltid varit det självklara instrumentet för svensk folkmusik, om man säger så.
De noter med arrangerade folkmelodier som blev populära på de borgerliga pianona under 1800-talets andra hälft hjälpte nog inte så mycket heller.
Jan Johansson ändrade ensam på detta. Efter ”Jazz på svenska” föll allt gnäll över kombinationen piano/folkmusik platt. Pionjär­insatsen var så tung att man tycker sig höra Johanssons eko närhelst tangenter trycks ned i en polska.
Pionjären tillförde jazz. Så gör också Malmö­pianisten Mattias Nilsson, solo på debutalbumet ”Dreams of belonging”.
Albumet är en ballad­samling där vår nationalsång (folkmelodin från Västmanland) möter ”Gentle on my mind”, Ivar Widéens folktonade ”Serenad”, Peterson-Bergers ”Vid Frösö kyrka” och Nilssons egna kompositioner. Thore Swaneruds fina jazznummer ”Södermalm”, med sitt lilla lån från ”Almost like being in love”, får också vara med.
Mattias Nilsson spelar smakfullt och eftertänksamt och lyfter fram melodierna mer än han improviserar.
Han håller både bluesen och jazzskalorna kort och fokuserar mer på att ställa dur mot moll, på typiskt svenskt folkmusikvis.
Resultatet är känsligt och vackert. Mer sånt blir det vid söndagens ­konsert i Bergakyrkan i Nilssons uppväxtort Bjärred.
Jesper Norberg, med basen i Härnösand, står för en annan och lite djärvare ny solopianoplatta med folk- och jazztouch. Här blandar Norberg också in psalmer och klassikerna, många spår har titlar som ”Bach”, ”Skrjabin” och ”Grieg”.
Inte minsta lilla staket får plats mellan stilarna när Norberg improviserar sig fram och binder ihop. Spännande, dynamiskt och ömt.
ALBUMTIPS
Mattias Nilsson: Dreams of belonging.
Jesper Norberg: Bach, folkjazz och annat pyssel på Brunnshusgatan.
Gå till toppen