Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

opinionAktuella frågor

"Vi minns motståndet mot Öresundsbron som försvann när den blev verklighet."

Studier har visat att snabbtågsbanor på bropelare miljömässigt och funktionellt är överlägsna bana på mark, kostar betydligt mindre och kan byggas på en tredjedel av tiden.

Det skriver tre personer som arbetar med järnvägs- och stadsplanering.

Åskådare i Stuttgart välkomnar det första TGV höghastighetståget från Paris. I Sverige saknas ett visionärt tänkande i ett europeiskt perspektiv, skriver artikelförfattarna.

Bild: MYRIAM VOGEL

Annons

Efter snart 25 års diskussion förbereder politiker och tjänstemän i Sverige höghastighetståg. Men nu har det uppstått tvivel om tågen kan bli lönsamma, något som kan bero påatt de som diskuterar deras vara eller icke vara har ofullständiga utgångspunkter:

Läs vidare med Digital!

8 kri veckan i 8 veckor

Läs Sydsvenskan för 8 kr/vecka i 8 veckor – därefter tillsvidare 119 kr/månad. Ingen bindningstid.

Säg upp när du vill.

Det här ingår i Digital

  • Fri tillgång till alla nyheter på sydsvenskan.se och i vår nyhetsapp.
  • Stjärnklubben med mängder av erbjudanden – spara tusenlappar!
  • Nyhetsbrev med de senaste nyheterna – direkt i mejlen varje dag.
Vi är en del av Bonnier News (559080-0917)
Betalningar hanteras av Klarna

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy