Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Skåne

SJ backar restider 25 år bakåt i tiden – ”Det är vansinne”

Slitna spår tvingar SJ att sänka farten. På vissa avgångar kommer det att ta en halvtimme längre att åka snabbtåg från Malmö till Stockholm. På flera sträckor återgår SJ till 1990-talets restider.

SJ har minut för minut pressat restiderna med snabbtåget X2000. Man kan numera åka från Malmö till Stockholm på drygt fyra timmar, från Göteborg till Stockholm på knappt tre.
Ett X2000-tåg susar fram längs södra stambanan strax norr om Eslöv. Från tidtabellskiftet i december får tåget en kvart ytterligare på sig att ta sig från Malmö till Stockholm.Bild: Kasper Dudzik
Men från tidtabellskiftet den 14 december kommer SJ:s alla snabbtåg för första gången att gå långsammare.
Det beror på ett nytt direktiv från Trafikverket. Eftersom rälsen är undermålig på delar av södra och västra stambanan måste SJ längs vissa sträckor sänka farten från 200 till 130 km/h.
– Att sänka farten är ett steg i helt fel riktning i ett modent järnvägsland. Vi är bekymrade som affärsdrivande företag över att restiden förlängs. Varje minut är viktig för våra resenärer, säger Tomas Weibull, samordningansvarig för SJ:s trafikprogram.
Den som går in på SJ:s hemsida och bokar en tågresa för den 21 november kan ta sig från Malmö till Stockholm på 4 timmar och 10 minuter om man åker klockan 05.36.
Bokar man samma resa en månad senare tar resan 4 timmar och 41 minuter – en dryg halvtimme längre. För att man ska komma fram till huvudstaden på samma klockslag har SJ tidigarelagt avgången till klockan 04.58.
I genomsnitt förlängs restiden för SJ:s snabbtåg på sträckan Malmö-Stockholm med en kvart.
På sträckan Göteborg-Stockholm ökar restiden för de snabbaste avgångarna från 2 timmar och 55 minuter till 3 timmar och 6 minuter.
De längre restiderna beror på eftersatt underhåll på bansträckorna Hässleholm-Alvesta och Alingsås-Skövde.
– Nu backar restiden till 1991 års nivå. Att backa 25 år i tiden är inget vi på SJ önskar i ett läge när vi ska vinna marknadsandelar från flyget, säger Tomas Weibull.
Även på sträckan Malmö-Göteborg förlängs restiden. Här går det idag som snabbast att ta sig till Göteborg på 2 timmar och 13 minuter. Efter tidtabellskiftet förlängs restiden för de flesta avgångar till 2 timmar och 25 minuter.
På sträckan Helsingborg-Göteborg blir det ingen förändring. Däremot förlängs restiden med 11 minuter för SJ:s direkttåg på sträckan Helsingborg-Stockholm och Stockholm-Helsingborg.
Enligt Jonas Westlund, enhetschef för kapacitetsplanering vid Trafikverket, beror de längre restiderna på "en förändrad hastighetsprofil":
– Vi genomför omfattande underhållsarbeten. Därför sätter vi ner hastigheten temporärt i väntan på återställd banstandard, säger han.
Karin Svensson Smith (MP) är ordförande för riksdagens trafikutskott och starkt kritisk till restidsökningen:
– Det är vansinne att staten lägger allt mer pengar på järnvägen – och så går tågen ändå långsammare. Det behövs en samlad underhållsplan för att samordna allt det arbete som behöver göras längs spåren, säger hon.
Enligt Trafikverkets planer kan SJ åter köra med full fart till Stockholm när sträckan Alvesta-Hässleholm får ny räls i vår och när sträckan Alingsås-Skövde får ny räls nästa vinter.
Den exakta tidplanen är dock osäker eftersom en av Trafikverkets entreprenörer avslutat sitt underhållskontrakt i förtid. En ny upphandling kan dra ut på tiden.
Därför har Karin Svensson Smith ställt en enkel fråga till infrastrukturminister Anna Johansson (S). Hon undrar om regeringen inte bör låta Trafikverket att på egen hand ta hand om underhållet längs södra stambanan.
– Det finns idag 35 olika företag som är inne och jobbar längs vissa sträckor av den svenska järnvägen. De åstadkommer ibland mer skada än nytta när spårarbetena är dåligt samordnade, säger Karin Svensson Smith.
Genom att kommentera på Sydsvenskan.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på Sydsvenskan.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på Sydsvenskan.se och Sydsvenskan papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Gå till toppen