Nöje

Poesi som talar för sig själv

Den som associerar förorten med rappen får tänka om. Sedan i fjol arrangerar föreningen Förenade Förorter poetry slam-kvällar utanför innerstaden, där deltagarna gör upp om att bli ortens bästa poet. Vinnarna i förra årets tävling tog hem hela SM i poetry slam och i år deltar Malmö i poesitävlingen för första gången. Fyra poeter har utsetts till Skånes bästa av en jury.

Här är de. Ortens favoriter.
– Jag hade inte varit den jag är idag utan Norra Fäladen, säger Jasmin Nur.
Jasmin Nur, 21 år, från Norra Fäladen i Lund. Pluggar, statsvetenskap, jobbar med opinionsbildning och är aktivist.Bild: Emma Larsson
Idag fyller hon 21 år och det är här, på Norra Fäladen i Lund, som hon är född och uppvuxen. Här lärde hon sig gå, läsa och framför allt, att skriva. Hon pekar. Biblioteket dit hon går när hon behöver stimulera sina tankar, tegelhusen där hon känner alla sina grannar.
– Väldigt många här har väldigt mycket i sig. De skriver, använder bläckets magi, men vill inte uppträda för att de är så sårbara då. Jag tror att det finns en rädsla för att visa sig svag - det är tabubelagt i det här samhället. Känslor ska man helst hålla för sig själv.
På jeansjackan har hon ett tygmärke med texten: ”Warning! Educated black woman”. Jasmin Nur är aktivist, antirasist och skribent. Hennes stora förebild är Malcolm X.
– Han har lärt mig att min ilska är befogad. Men att jag måste använda den på rätt sätt, göra om min ilska till en drivkraft.
Ur Jasmins text:
Så jag vill att ni tar och lyssnar på min frustration. Ja, för min frustration är en reaktion mot deras exkludering, min frustration är en reaktion mot deras stigmatisering, min frustration är en reaktion mot deras demonisering min frustration är en reaktion mot deras rasprofiliering, min frustration är en reaktion mot deras rasistiska nyhetsrapportering och min frustration är en reaktion mot deras diskriminering.
– Poesin är ett medel för att berätta om samhällets orättvisor.
Frustrationen, som går som en röd tråd genom hennes dikter, kommer från att hon sedan barnsben har hon blivit påmind om att hon är en svart, beslöjad kvinna.
– Det finns en besatthet av muslimska kvinnors kroppar. Alla talar om och för oss. Men jag vill föra min egen talan. Min röst är en röst som talar för marginaliserade grupper.
Hon är trött på att höra hur förtryckt hon är. Hur slöjan borde förbjudas.
– Folk vill rädda den bruna kvinnan från bruna män, men det är varken min pappa eller mina bröder som förtrycker mig. De enda som förtrycker mig är de som spottar på mig på gatan och försöker dra av min slöja från mitt huvud.
Med sin poesi gör Jasmin Nur mer än politik. Hon använder konsten för att berätta om en kollektiv erfarenhet - om ett subjekt som det alltid talas om.
– Förenade förorter är en plattform för oss som exkluderas från vita, fina, politiska rum. Det är ett tryggt rum för oss, ett sätt att säga: vi står här. Lyssna på oss.
– Dikter var för mig något som utbildade människor fick läsa upp. Så istället lyssnade jag på Martin Luther King. Jag lyssnade på svarta pantrarna. För mig var det poesi.
Papa Samuel Stenberg Sylla, 21 år, Rappar och sjunger under namnet Conakry. Släppte ep:n ”Kära framtid” i fjol.Bild: Sara Johari
Precis som Jasmin Nur tillbringade Samuel Stenberg Sylla, eller Conakry som han kallar sig när han står på scen, en stor del av sin barndom på Norra Fäladen. Men han växte upp en bit därifrån, på Östra Torn.
– Alla säger att Lund, det är så bra där. Men varje gång jag kommer hem får jag höra dåliga nyheter.
Nu har han äntligen fått bra nyheter. Samtidigt som Conakry gick vidare till poesifinalen i Stockholm släppte han sin låt "Yams”, som handlar om att växa upp på den akademiska stadens bakgata, och blev hajpad av sin barndomsidol Timbuktu.
Det går bra nu.
– Lund är speciellt, för det är så pass litet att du kan bo granne med någon som har det helt annorlunda än dig. Vägg i vägg fanns någon med alla tv-spel, vars föräldrar var läkare, någon med en helt annan syn på livet.
Samuel Stenberg Sylla har börjat bli igenkänd av barnen i Lund. De pekar på honom, vill fotas med honom, lyssnar på hans låtar på Spotify. När han berättar om staden han växte upp i sätter han ljus på mörkret bortom nationslivet, i hans texter är den ljusnande framtiden inte en verklighet för alla.
Dödslängtan, förstfödda är först att bli förskräckta
När familjen måste mättas bemästras det otänkta
Vad ska jag ta mig till den dagen jag får barn? Har knappt gymnasiekompetens i en akademisk stad.
Om musiken inte lyckas får man börja jaga blad
Om musiken inte lyckas ja då skiter jag i vad.
Jag har väl aldrig varit en rudeboy, aldrig varit en badman.
Inte heller gata, har ändå smakat asfalt.
– Min brorsa satt inne skitlänge och jag var tillräckligt liten för att inte själv hänga med hans kompisar. Men tillräckligt stor för att se vad det gör med en familj. Därför har jag inget intresse av att porträttera mig själv som en gangster, jag vet ju att de yngre lyssnar på mig. Jag skriver för de som är mitt emellan, de som kan gå den ena vägen eller den andra.
I Stockholmsfinalen vill han försöka att blotta sig ännu. I poesin är det svårare än i rappen, tycker han. Naknare och mer brännande. Men när man vågar visa allt det smutsiga och fantastiska som är en själv - det är då det händer.
Poesin uppstår, som en enande kraft.
I Sverige introducerades poetry slam i mitten av nittiotalet och det svenska mästerskapet har funnits i drygt tjugo år. Men det var först förra året som förorten fick sitt eget poesilag. I SM-finalen tävlar poeterna både i lag och individuellt. Förenade förorter vann 2015 – i båda grenarna. Simon Matiwos från Husby gick från att vara ortens bästa poet, till Sveriges bästa.
En av årets aspiranter till SM kallar sig själv Poeten från Levanten. Refererar lika mycket till rapparen Blues som till Dostojevskij.
– Ibland är jag kärlekens poet, ibland andlighetens. Ibland visar jag ortens baksida.
Hussein Hamad, 28 år. Malmö. Är utbildad gymnasielärare i svenska, studerar psykologi och jobbar som skolvärd.Bild: Emma Larsson
Hussein Hamad är född i Borlänge, bor i Malmö, men skriver poesi inspirerad av de platser som en gång kallades Levanten; de asiatiska kustländerna kring östra Medelhavet, bland annat Palestina.
Levanten har också en mer poetisk betydelse. ”Där solen går upp”. Ljuset skiner igenom i hans dikter, de är hoppfulla men bottnar alltid i melankolin. När han pratar om förorten är det på samma villkor, genom det existentiella, det som sällan får plats i mediabeskrivningen.
– Många av de språk som talas i förorten är livsfilosofiska i sin natur, med mycket metaforer. Det skulle lika gärna kunna vara poesi, men det är inte institutionaliserat i den formen. Istället finns det där, flytande, och delas av många.
Fler från förorten borde få höras, tycker han. Men han förstår också varför inte fler lyckas.– Vi tvingas engagera oss i andra saker. Folk som har ett överflöd av tid och lyx kan ägna sig åt det smala. Men det är ett privilegium som inte går att hitta i förorten. Det som hämmar poeterna från förorten är samma saker som gör att folk hamnar där, som gör att vi tvingas vara problemfokuserade. Jag hade velat prata om paradiset, men det finns andra saker som måste behandlas först.
Själv tycker han att det finns en romantisering av förorten som han vill undvika.
– Vad händer med mödrarna, systrarna, fäderna som knegar? Man måste problematisera bilden för att tala om den, tillföra något nytt, tala om botemedlet när vi talar som sjukdomen. Liksom, hur går vi vidare brorsan?
Hussein Hamad försöker att tala om det vackra. Istället för att tala om politiseringen, kriminaliseringen och stereotypen av förorten nyanserar han bilden genom att tala om kärlekens komplexitet. Gud. Filosofin. Det brustna hjärtat.
Hon öppnade dörren
Farväl: jag kommer aldrig tillbaks igen
Han trodde hon drev
Så han lämnade dörren på glänt
Som så många gånger innan
När läget var spänt
Men när dagarna gick
Hade kärleken kommit till en återvändsgränd
Kärlekslågan falnade
Så starkt den en gång tänts
Men utan att underhållas
går relationer inte som på räls
I poetry slam är kroppsspråket och tonläget lika viktigt som texten. Det är trots allt en tävling i estradpoesi och det gäller att fånga publikens och juryns uppmärksamhet. Poeten poängssätts från 0 till 10.
I Malmö fick Yehia Zakaria, eller Zako som han kallar sig, högst poäng av alla.
Yehia ”Zako” Zakaria, från Malmö ,är en av de fyra som gick vidare i spoken word tävlingen ”ortens bästa poet” som arrangeras av förenade förorter. Deltävlingen avgjordes på Arena 305 i Malmö. Här i sin inspelningstudio.Bild: Emma Larsson
– Om jag skulle säga till en gammal dam att jag är rappare, då hade hon tänkt en sak. Men hade jag sagt att jag är poet, då ser hon mig helt annorlunda!
Zako ler, försäkrar sig om att han inte låter för kaxig, tittar sig omkring i studion. Här, med musiken, tillbringar han sina dagar.
Han skriver om hur människor i förorten ses som ”de andra”. Vad rasismen gör med de som drabbas av den. Men också, hur människor börjar att se på sig själva, hur de vänder sig emot varandra.
– När man var yngre tänkte man inte vi och dem. Se på bebisar, de skriker när de hör en annan bebis skrika! Det var gemenskap, alla tillhörde ett och samma.
Innanförskap, mellanförskap eller utanförskap?
Vem av de är jag?
Sitter man hemma så äter man på deras bidrag
Jobbar man tar man deras jobb
Det känns som att vad vi än gör så finns det alltid nåt stopp, som att vi aldrig kan vinna
Och ifall jag hade kunnat gå på vatten, så hade de sagt att det är för att han inte kan simma
Han tuggar tuggummi, skrattar ofta. När han beskriver skillnaden mellan sina raptexter och sin poesi tänker han efter, letar efter orden.
– Poesi är att tvinga någon att lyssna på vad man säger.
Han jämför det med musiken. Hur publiken kan slappna av på ett annat sätt när han rappar, luta sig tillbaka och lyssna till melodin. Men poesin är ordets kontrakt – det går inte att ta miste på vad vi lyssnar till. Det är där, levande framför oss, utan att vi kan väja undan. Zako är inte nöjd än. När han åker upp till Stockholm med Jasmin, Samuel och Hussein så vill han vinna hela tävlingen. Eller åtminstone att det blir någon från det egna laget som tar hem titeln.
– Ingen är ett riktigt namn från Malmö. Men alltså, jag tror på mig själv. I mitt hjärta tror jag att jag kommer att lyckas.Precis som att hiphoppens stjärnor är centrerade kring huvudstaden finns det betydligt fler plattformar för poesi i Stockholm än i Sydsverige. När Förenade förorter nu har växt, till Uppsala, Göteborg och Malmö, är det många poeter som deltar som tidigare har saknat ett sammanhang för sin poesi.
– Det är klart, man kan vara rädd för att ta det här steget och misslyckas, att känslan av otillräcklighet ska finnas för alltid. Men att ge upp är inte ett alternativ, säger Zako.
Vem som vinner avgörs under lördagen och söndagen. Malmölaget kommer att möta poeter från Rågsved och Gottsunda. Tensta och Skärholmen. Tynnered och Rinkeby.
Efter helgen vet vi vem som är ortens bästa poet.
Genom att kommentera på Sydsvenskan.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på Sydsvenskan.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på Sydsvenskan.se och Sydsvenskan papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Gå till toppen