Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

Oklara rättigheter med hämtmat

Det blir allt mer populärt att beställa hem mat och få den körd ända fram till dörren. Men vilka rättigheter har kunden om något går fel? Det är inte helt klart.

Matkassarna sägs ha banat väg för den nya trenden med hemleverans av hämtmat. Arkivbild.Bild: Henrik Montgomery/TT
På senare år har det ploppat upp flera företag som levererar hem mat från restauranger. Men vart en missnöjd kund ska vända sig om något går fel är inte helt klart. Konsumentköplagen gäller oavsett om det handlar om kläder eller mat. Den ger konsumenten rätt att reklamera om det skulle vara något fel på varan som kommer hem. Om något saknas i beställningen kan man exempelvis kräva att få det levererat, eller att få en prisnedsättning.
– Ett företag kan inte friskriva sig och skylla på att transportfirman var sena. De har ansvaret att hålla avtalet, säger Janet Eklund, vägledare på Hallå Konsument.
Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå Konsument har hittills inte uppmärksammat några problem, men fenomenet är å andra sidan ganska nytt.
– Som konsument får man vara noggrann och läsa avtalsvillkoren. Vem är det egentligen jag beställer av? Det är den avtalspartner som jag har rätt att reklamera till, säger Janet Eklund.
Även om det framförallt är ett storstadsfenomen har matleveranserna börjat sprida sig långt ut i landet. Hamburgerkedjan Max har sedan 2011 samarbetar med en rad aktörer som sköter restaurangernas hemleverans. Höga krav ställs på leverantörerna, inte minst på att hålla maten varm.
– Det är ett komplext pussel att lägga. Vi vill alltid leverera en 100-procentig matupplevelse och i det här läget kan vi bara styra över den upplevelsen fram till leverantörspartnern. Om slutprodukten sedan inte lever upp till förväntningarna, vem slår det tillbaka på? Är det på oss eller leverantören? Där har vi båda ett väldigt stort ansvar, säger Kristoffer Stenqvist, digitalchef på Max.
På Uber, som nyligen börjat med matleveranser i Sverige, har man valt att låta kunden betygsätta maten och leveransen separat för att på så sätt förbättra sina leveransprocesser. Men om något skulle gå fel är det Uber som sköter kundkontakten.
– Vi tar helhetsansvaret. Om de har klagomål och har varit missnöjda tar vi hand om dem och ser till att det blir rätt, säger Martin Hedevåg, Sverigechef på Uber.

Fakta: Detta gäller enligt konsumentköplagen

Lagen gäller alla typer av varor och är tvingande till kundens fördel.
Om varan inte levereras på utsatt tid kan du enligt lagen exempelvis hålla inne med betalning eller häva köpet om förseningen är av stor betydelse för dig.
Du har alltid rätt att avbeställa en vara innan den har levererats till dig. Företaget kan då inte kräva att du ska genomföra köpet och betala för varan.
Om det är fel på varan kan du exempelvis kräva omleverans för att få en annan likvärdig vara, kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
Varan kan anses felaktig när den inte stämmer överens med vad har avtalat med företaget om, till exempel vad gäller mängd och kvalitet.
Källa: Hallå konsument
Genom att kommentera på Sydsvenskan.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på Sydsvenskan.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på Sydsvenskan.se och Sydsvenskan papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Gå till toppen