Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Malmö

Se förslaget: Så ska Nyhamnen bli miljövänlig kanalstad 2070

Konsultjätten Sweco ger sig in i debatten om framtidens Malmö. Och stadsbyggnadsdirektör Christer Larsson flaggar för byggstart redan nästa år nära gamla svävarterminalen.

6000 nya lägenheter, 13 000 arbetsplatser, 100 000 kvadrameter park. Det är Malmös vision för stadens nästa stora utvecklingsprojekt: Nyhamnen i Malmö.
Det rör sig om det område som börjar med järnvägsspåren vid kanalen, vilket är minst lika stort som den nuvarande gamla staden innanför kanalerna.
Det område som behandlas i den fördjupade översiktsplanen.Bild: Stadsbyggnadskontoret, Malmö stad
På stadsbyggnadskontoret har översiktsplanearbetet pågått i flera år – men närmar sig nu skarpt läge.
– Vi har ett starkt driv här, framför allt vad gäller de västra delarna runt gamla svävarterminalen. Där tror jag vi kan se byggstart inom något år, säger stadsbyggnadsdirektör Christer Larsson.
Tätt, ekologiskt, nyskapande – ideerna om hur det nya området ska utformas är många.
– Det här är vårt nästa skyltfönster, vårt nästa Västra hamnen. Här ska vi visa vad vi kan som stad. Jag tänker att vi ska pröva mycket nytt här: hur en tätare stad ska se ut, hur hållbarhetsmål kan implementeras.
– Det är en otroligt central plats för Malmö, fortsätter Christer Larsson.
Hektar efter hektar av byggbar mark i en expansiv region, nära vatten och med goda kommunikationer betyder att stadsbyggnadskontoret redan nu uppvaktas flitigt av företag som vill vara på ett hörn.
Ett av dem är konsultgiganten Sweco, som har 600 anställda i Malmö – och som från sitt kontor på Drottningtorget blickar rakt ut över det omtalade området.
Företaget har – tillsammans med byggkoncernen Skanska – lagt ner betydande resurser på att formulera visioner dels för Öresundsregionen som helhet, men nu också för Nyhamnen.
– Vi tänker oss en mosaik av Malmö bästa sidor, en blandad stad med höga och låga byggnader, innergårdar och kontakt med vattnet genom nya kanaler, säger Anders Öreberg, chef för Swecos arkitekter.
Överdäckningen av spåren är en nyckel till hela projektet, menar Sweco.
Idag är järnvägen en barriär; om den byggs över och nya broar förbinder gamla stan med Nyhamnen kommer värdet och tillgängligheten att öka dramatiskt.
– Här tänker vi oss att man ska täcka över stambanan, säger arkitekten Gunilla Wembe, som utformat förslaget och pekar mot den idag ganska öde och vindpinade kanalkajen mittemot Norra Vallgatan och Bastionen.
– Överdäckningen skulle skapa 100 000–150 000 kvadratmeter markyta som frigörs. En annan sak som ingen annan har visat så tydligt är möjligheterna med vatten. Genom att förstärka det med kanaler kan man skapa väldigt stora värden, upplevelsevärden och ekonomiska, säger Anders Öreborg.
– Så drar man ner husens fasader mot vattnet och skapar ett stråk som möter den gamla staden i höjd och utformning, säger Gunilla Wembe.
Det gäller också att våga lägga grundläggande infrastruktur på plats, som spårvagnslinje och tunnebaneförbindelsen till Köpenhamn.
– Som ett av de största företagen inom samhällsbygge vill vi vara med och komma med idéer, både för staden och för eventuella investerare. Vi vill visa på de möjligheter som finns i Nyhamnen, säger Anders Öreberg.
För att komma igång snabbt föreslår Sweco att området också ska ha plats för tillfälliga delar av staden – till exempel genom containerlösningar för projekt i olika former.
Att intresset för att vara med och utforma framtidens Nyhamnen märks på Stadsbyggnadskontoret. I slutet av 2017 ska den fördjupade översiktsplanen antas, är tanken.
– Många hör av sig med idéer och förslag, precis som Sweco gjort här. Och det ska vi ta vara på, det är jättespännande. Vi behöver bara lägga grundstrukturen för att få något att jobba ifrån, säger stadsbyggandsdirektör Christer Larsson.
En vision av Malmös hamnområde 2070. Fler nya kanaler har tagits fram, och en ny cykelbro - och högvattenbarriär - förbinder området med Västra hamnen. Först att bebyggas är den närmaste delen, utmed järnvägsspåren.Bild: Jonas Johansson, Sweco Architects
En idé om hur gatumiljön utmed en av de nya kanalerna skulle kunna te sig. I fonden ett av en handfull högre "landmärken" i området.Bild: Elin Karud, Sweco Architects
Genom att använda containrar, kan tillfälliga aktiviteter och projekt snabbt komma på plats i Nyhamnens kvarter, menar Sweco.Bild: Elin Karud, Sweco Architects
Genom att kommentera på Sydsvenskan.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på Sydsvenskan.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på Sydsvenskan.se och Sydsvenskan papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Gå till toppen