Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Daniel Rydén: Var detta slutet på historien?

Detta är inget påvebesök, har Antje Jackelén och hennes lutherska kollegor inskärpt inför Franciskus ankomst till Lund. Detta är inget "påvebesök" utan ett historiskt möte mellan företrädare för olika kyrkor.

Och när den vitklädde argentinaren kommer in genom porten – och de sista blåljusen slutat skimra genom Domkyrkans fönster – kan man nästan föreställa sig att det är som Sveriges ärkebiskop säger. I den procession som sakta skrider fram mot högaltaret är Franciskus varken mer eller mindre än Munib Younan, biskop av Jordanien och Det Heliga landet, ordförande för det världsförbund som lutherska kyrkor grundade just här i Lunds Domkyrka för snart sjuttio år sedan.
Låt vara att det inte är för Younans skull som mittgången är spärrad med stängsel och församlingen mönstrad av magnetbågar och stålögda säkerhetspoliser. Men detta är ledare för två världsreligioner som möts.
Pådraget är dessutom en viktig påminnelse om tyngden i den händelse, vars 499-årsminne firas här och nu. Det var inte vilken makthavare som helst Martin Luther utmanade när han startade sin protest mot påvemakten den 31 oktober 1517.
Nu ska här skrivas historia i tre akter.
Första akten kostar på för katoliker. Samtliga närvarande, inklusive påvens kardinaler, biskopar och präster, ska nu tacka Gud för vad Martin Luther ställde till med.
– O Helige Ande: Hjälp oss att glädja oss över de gåvor som kyrkan har fått genom Reformationen, säger påve Franciskus på spanska.
Det är ”återupptäckten av evangeliet” de tackar för. Att Martin Luther lärde kristenheten läsa bibeln på ett nytt sätt, om man så vill. Men ändå: att tacka Gud för Luther är svårsmält för en katolik. Det som nu händer i Lunds Domkyrka har aldrig hänt förut.
Andra akten kostar på för lutheraner. Nu ska de, på själva Reformationsdagen, uttrycka sorg och ånger för vad Luthers proteströrelse förde med sig: splittring, våld och till slut även krig.
– O nådige Gud, vi sörjer att även goda handlingar i syfte att reformera och förnya ofta fick oavsiktligt negativa följder, säger den lutherske ledaren Munib Younan.
Inte heller detta har hänt förut.
Tredje akten följer de två föregående. Nu är det dags att gå vidare. Efter femhundra års strider och femtio års segslitna förhandlingar.
De samtal som Lutherska Världsförbundet och Påvliga rådet för främjande av kristen enhet inledde 1967 har nu resulterat i en åtminstone delvis gemensam berättelse om reformationen och en gemensam föresats om att hålla bättre sams i framtiden. Vid altaret ligger ett dokument där katoliker och lutheraner i fem åtaganden förbinder sig att "hantera framtida situationer i enhetens, inte splittringens, perspektiv". När Franciskus och Munib Younan klockan 15.45 den 31 oktober 2016 skriver under avtalet utbryter en applåd som är så stark att en av säkerhetspoliserna måste gå avsides för att höra vad som sägs i hans öronsnäcka.
Alla inbjudna hedersgäster ser kanske inte lika gripna ut som de prästklädda, sjungande gudstjänstfirarna. Men man måste inte vara bekännande kristen för att känna draget från ett epokgörande vingslag i Domkyrkan denna måndagseftermiddag. Det räcker med en hastig blick i historieboken, där så många sidor blodats ner av "katolska" och "protestantiska" fältherrar, soldater, bombsprängare och stenkastare.
– Heja påven! ropar människor ute på Kyrkogatan när portarna öppnas. Om deras liv har förändrats av det som nyss utspelades innanför de gamla sandstensmurarna må vara osagt.
Genom att kommentera på Sydsvenskan.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på Sydsvenskan.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på Sydsvenskan.se och Sydsvenskan papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Gå till toppen