Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

Anna Axfors: Försäkringskassan är vår statliga livscoach

Upp och ner, ner och upp – bara en fråga om inställning?
Försäkringskassan har fått uppmärksamhet och kritik för sin reklam Laget Sverige. Reklampelare och tv talar om att alla behövs i laget Sverige, det vill säga: trots att man är sjuk är det bra att fokusera på jobb. Det påminner om en sådan där brölig kille, när man spelar brännboll i skolan, som försöker pusha en att prestera för annars sviker man laget.
Försäkringskassan har på Twitter berättat att myndigheten från regeringen fått en budget på 25 miljoner kronor för denna kampanj.
Försäkringskassan betalar även kändisar för att myndighetens information ska gå fram. Att göra om reklam till ett intressant innehåll, så kallat content marketing, är listigt och blir allt vanligare, i alla fall när det gäller företag som säljer typ doftljus. Att en institution som utgör grunden i välfärdssamhället gör det är inte lika vanligt. Men Separationspodden leds av Sofia Wistam i samarbete med Försäkringskassan, och där sitter en av dess representanter och snackar tillsammans med en representant för ett privat alternativ till kommunal familjerätt och någon från ”Hela Sverige bakar”. Syftet med avsnittet verkar vara att informera separerade föräldrar om en lagändring.
På sin blogg berättar Isabella Löwengrip (Blondinbella) i samarbete med Försäkringskassan om vad som hjälpt henne från utbrändhet, bland annat tog hon en dag ledigt i veckan och köpte en hund.
På sin webbplats låter Försäkringskassan chefer och entre-prenörer berätta om sin utbrändhet och depression, med fokus på vägen tillbaka. Anders Timell till exempel, källarmästare på två restauranger i Stockholm och programledare i radio, var sjukskriven i tre och en halv månad och kom sedan tillbaka i arbete.
Niklas Ekdal fick efter sin depression erbjudande om programledarjobb och bestämde sig för att ”satsa”. Det kändes vågat att börja jobba så tidigt efter att ha varit utslagen ett år, men Ekdal ångrade aldrig att han tog chansen.
Men majoriteten av de sjukskrivna är ju inte entreprenörer som startat för många företag. Tipsen som Försäkringskassan prånglar ut genom kända ansikten är bara värdefulla för en bråkdel av befolkningen. Varför får vi inte höra om dem som blivit utbrända på grund av nedskärningar i exempelvis offentlig sektor? Jo, för att där är individens makt över situationen minimal och det spelar ingen roll om man köper en hund, det gör antagligen livet ännu stressigare.
Vissa, som Stina Oscarson i Gefle Dagblad (23/10), har undrat varför en myndighet överhuvudtaget behöver göra reklam. Det finns ju ingen konkurrent. Vad vill den säga med all denna marknadsföring för skattekronor, kanske att den bytt uppdrag?
Budskapet är ju att du en dag kommer att kunna jobba igen, inte att du kommer att klara dig trots att du inte kan jobba. Myndigheten verkar ha missförstått ordet sjukdom och tror att det är något relativt, att det handlar om inställning: Är glaset halvfullt eller halvtomt? Bortglömt är skyddsnätet. I en individualistisk, entreprenörsinriktad tid har Försäkringskassan blivit vår statliga livscoach, som fokuserar på det positiva men i samma veva sopar problemen under mattan.
Genom att kommentera på Sydsvenskan.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på Sydsvenskan.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på Sydsvenskan.se och Sydsvenskan papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Gå till toppen