Kultur

Olof Åkerlund: En tennisbana på 772 sidor

Uppslag ur boken "Tennis" (Drucksache) samt författarporträtt av Peder Alexis Olsson av David Johnsson.
Det våras för konstnärsgjorda böcker, så kallade Artists' books. I en digital värld uppstår ett nytt sug att utforska och utveckla den gutenbergska gåvan. Till den 27 november pågår också en utställning på Lunds konsthall med 150 böcker, kurerad av denna tidnings medarbetare Thomas Millroth. Artists' books som konstform utvecklades i Öresundsregionen, särskilt i Danmark. Och på Den sorte diamant, det kungliga biblioteket i Köpenhamn, pågår ända till den 11 mars nästa år utställningen "Opslag Nedslag – danske kunstnerbøger".
Bland de danska giganter och avantgardister återfinner man Malmöpoeten Peder Alexis Olssons bok "Tennis", utgiven på det högintressanta lilla förlaget Drucksache och designad av Jacob Grønbech Jensen samt Rikard Heberling. Det är en rejäl pjäs på 772 sidor som enbart består av svarta grafiska representationer av linjerna på en hel tennisbana, inklusive nätet. Olsson har utforskat linjen i olika verk, bland annat tillsammans med David Johnsson i "Europeiska unionen", som trots den medvetet begränsade upplagan nog hade fått ett stort genomslag om den publicerats nu i gränskontrollernas epok, och inte år 2011.
Man kan tycka att linjen eller gränsen är en väl allmän utgångspunkt för konstnärlig eller poetisk reflektion, men när det genomförs som så konsekvent, slagkraftigt och ja, lite galet som i "Tennis" kan jag inte värja mig. Med boken följer ett appendix med ett par konceptuella föreläsningar eller essäer. Men jag trivs bäst i sällskap med boken själv, beundrande de olika mönster som uppstår, reflekterande över de linjer vi drar mellan inne och ute, vinst och förlust och mellan svart och vitt.
Gå till toppen