Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Dygnet runt

Entombed gör historisk Malmökonsert

På lördag sker en historisk händelse i Malmö. Åtminstone om man bryr sig om death metal. Sveriges största band i genren, Entombed, ska på 25-årsdagen av sitt album ”Clandestine” först framföra verket tillsammans med Malmö symfoniorkester och sedan för första gången spela det själva i sin helhet. Nästa steg kan bli en världsturné.

Thomas von Wachenfeldt är inte en helt vanlig musiker. Han började som death metal-musiker i bandet De tveksamma, men kom sen in i folkmusikkretsar och har studerat klassisk musik på Musikhögskolan. Ett av hans favoritalbum var Entombeds ikoniska album ”Clandestine” från 1991. Nu är det han som sått fröet till lördagens konsert.
– Han har beundrat Entombed och tog kontakt med Entombed-gitarristen Alex Hellid med idén att göra en symfonisk version av ”Clandestine”, berättar Josef Rhedin som ska dirigera konserten på lördag.
Konserten på Malmö Live på lördag är den tredje symfonikonserten som Josef Rhedin gör med Entombed, men de har hela tiden förändrats.
– Först gjorde vi en konsert i Sundsvall med Nordiska Kammarorkestern och sen en med Gävle symfoniorkester. Vi lägger till saker för varje gång. Första gången var det ingen kör med. I Gävle hade vi en kör och nu har vi utvecklat det ännu mer med fler körstämmor, säger Josef Rhedin.
Den stora skillnaden mellan Malmö-konserten och de tidigare är att Entombed denna gång ska göra en egen konsert också. Vid första konserten i Sundsvall gjorde Entombed ett extranummer själva med två låtar, men denna gång ska de efter symfonikonserten komma in själva och framföra hela ”Clandestine”-albumet från första till sista ton.
Hur tar sig en symfoniorkester an death metal?
– Det kan man verkligen fråga sig. Framför allt försöker vi inte härma det som Entombed gjort i original. Det är så helt andra förutsättningar med dubbla baskaggar, hög volym och distade gitarrer. Utan bandet själva ville göra en tolkning i symfonisk form. Hur skulle den här musiken låta om den var skriven för en symfoniorkester? Thomas von Wachenfeldt har jobbat med arrangemangen och tänkt vad gör man med det här riffet på nedstämd gitarr om man inte ska härma det, jo man kanske lägger det två oktaver upp i första och andra fiol. Så det är verkligen en omtolkning. Vi följer hela albumet från första till sista tonen, men stundtals är det ganska långt ifrån originalet och ibland närmar det sig, säger Josef Rhedin.
Josef Rhedin.Bild: Andreas Hillergren
Entombed själva sitter med i symfoniorkestern och är stundtals tysta och ibland spelar de med och gör något solo.
– Det gäller att hitta energin och återskapa den på ett annat sätt och då måste man hitta referenser i klassisk musik. Vi har tänkt Stravinsky, Bartok och ganska mycket barockmusik som har ett attacksätt i spelet. Det får inte bli runt och snällt, säger Josef Rhedin.
Malmö Live vokalensemble står för sången tillsammans med den förre Entombed-sångaren Orvar Säfström som tidigare gjort samarbeten med Malmö symfoniorkester i form av spelmusikkonserterna Joystick. Den dödsmetall-typiska growl-sångstilen får Säfström stå för. Det är inget som kören ger sig in på.
– Nej, det vill vi inte höra. Men för mig personligen tyckte jag att det var fantastiskt när vi repade första gången i Sundsvall. Dag ett repade vi bara med orkestern och sen dagen efter kom det in en kille och ställde sig och growlade till ett stråkriff. Det blev en fantastisk blandning som var väldigt spännande, säger Josef Rhedin.
Orvar Säfström.Bild: Mårten Svemark
Tanken är att konserten på Malmö Live ska filmas och släppas på dvd. En insamlingskampanj har pågått de senaste veckorna för att samla in pengar till inspelningskostnaderna.
Finns det en fortsättning på detta projekt efter Malmö Live-konserten?
– Det hoppas jag verkligen. Vi har en önskan om att få komma ut i världen med detta. Entombed har turnerat runtom i världen och vi tror att det nog finns ett intresse för att åka runt till olika länder och spela med lokala symfoniorkestrar. Tanken är då att alltid lägga till något för varje konsert. Vi har också löst pratat om att kanske ta fler Entombed-låtar, inte bara låtar från ”Clandestine”. Så det är ett projekt som är under utveckling, säger Josef Rhedin.
Håll koll på Malmös musikliv – följ Dygnet Runt på Facebook
Genom att kommentera på Sydsvenskan.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på Sydsvenskan.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på Sydsvenskan.se och Sydsvenskan papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Gå till toppen