Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

François Ozon stolt över filmpris

Den franske regissören François Ozon gör filmer med starka kvinnor i huvudrollerna och rör sig mellan en mängd genrer. På fredagen anlände han till Sverige för att ta emot Stockholm Visionary Award på Stockholms filmfestival.

Pierre Niney och Paula Beer spelar huvudrollerna i François Ozons senaste film "Frantz". Beer mottog pris för sin rollprestation i filmen vid Venedigs filmfestival tidigare i höst. "Frantz" får svensk biopremiär under 2017. Pressbild.Bild: Edge Entertainment
– Jag är mycket stolt och rörd. Sverige är ett stort filmland och en av de viktigaste filmskaparna för mig personligen, Ingmar Bergman, kom här ifrån, säger François Ozon under en pressträff.
Beundran ska ha varit ömsesidig: Bergman sägs särskilt ha uppskattat Ozons gåtfulla drama "Under sanden" från 2000, där skådespelerskan Charlotte Rampling gör en av sina många starka rollprestationer.
– Som ung filmskapare var det en stor ära att en mästare som Bergman tyckte om min film. Men senare har jag fått höra att det var för att han förälskade sig i Charlotte Rampling, säger Ozon och skrattar.
Ozons filmskapande kännetecknas av det oväntade, och hans verk har följts relativt troget av Stockholms filmfestival sedan långfilmsdebuten "Sitcom" 1998. Ozon har tagit sig an allt från klassisk fars ("Potiche") och erotisk thriller ("Swimming pool") till mordgåtor ("8 kvinnor") eller mystiska försvinnanden ("Under sanden").
Hans senaste film, mellankrigsdramat "Frantz", löst baserad på Ernst Lubitschs film "Broken lullaby" (1932), överraskar med mestadels tysk dialog och en mörkare stämning än vad Ozon tidigare förknippats med.
– Det var inte först och främst den historiska perioden som intresserade mig, jag ville göra en film om lögner och hemligheter, berättar Ozon.
Ett av filmens teman är nationalism, och Ozon ser paralleller till det som händer i dagens Europa och USA (men svarar med ett bestämt "non" på frågan om han vill kommentera Trumps valseger).
– Under den period då filmen utspelas var nationalismen förstås mycket stark. Tysklands nederlag var, vet vi nu, en del i hur nazismen uppstod. Så det var viktigt för mig att visa att nationalismen var densamma i både Frankrike och Tyskland, och inte att säga att tyskarna var dåliga, fransmännen var bra. Det är förstås mer komplext än så.

Fakta: François Ozon

Född 1967 i Paris, Frankrike. Utbildad vid den anrika franska filmskolan La Femis. En av de filmare som varit tongivande under den "nya" nya franska vågen som växte fram i slutet på 90-talet, tillsammans med regissörer som Erick Zonca, Cathérine Breillat, Claire Denis, Bruno Dumont och Nicole Garcia.
Ozons första långfilm, "Sitcom" (1998) visades under kritikerveckan på filmfestivalen i Cannes. "Under sanden" (2000) innebar ett mindre genombrott, men det var med "8 kvinnor" (2002) som han slog igenom internationellt.
Ozons senaste film, "Frantz", tävlade om Guldlejonet vid Venedigs filmfestival tidigare i höst. Den visas just nu på Stockholms filmfestival, som också tilldelar François Ozon årets Stockholm Visionary Award.
Gå till toppen