Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Frostberg möter Charlotta Tönsgård: Flyttar ut vårdmötet på nätet

Efter att ha jobbat i flera skånska teknikbolag som skulle göra mobiltelefoner mer lättanvända kände Charlotta Tönsgård att det var dags att ägna sig åt något som kunde göra världen bättre på riktigt. Nu försöker hon revolutionera sjukvården med hjälp av ny teknik.

Jobbet på Min Doktor tillfredställer Charlotta Tönsgårds ”rädda världen”-gen, säger hon. ”Jag har jobbat på jättecoola bolag, men de funnits för sin egen skull. Om vi gjorde ett riktigt bra jobb så blev det en snygg skärm på en Samsung-telefon, men världen blev inte bättre för det.”Bild: Jenny Leyman
När hon klev in hos Min Doktor för ett och ett halvt år sedan var digitala lösningar för möten mellan patient och läkare fortfarande ett rätt okänt fenomen. Många talade visserligen om det som framtidens lösning för effektivare vård, men det var främst på ett visionärt plan.
Sedan dess har mycket hänt, både i bolaget och i omvärlden. Charlotta Tönsgård har gått från rollen som operativ chef i Min Doktor till att vara vd. Samtidigt har marknaden öppnat sig rejält.
– Digitaliseringen av sjukvården har kommit upp på agendan och var även den viktigaste sjukvårdsfrågan i Almedalen i somras, där vi lyftes fram som gott exempel, säger Charlotta Tönsgård när vi träffas på kontoret på Norra Vallgatan 64, ett stenkast från Centralen i Malmö.
Härifrån styrs det som i dag är Sveriges ledande aktör inom digitalisering av sjukvården vad gäller att förenkla mötet mellan patient och läkare. Men det var också här som design- och teknikföretaget TAT satt den gången när hon fick sitt första jobb hos dem efter att universitetsstudierna var klara för snart tio år sedan.
Större delen av sin tid på TAT arbetade hon sedan som utstationerad i Sydkorea, med ansvar för försäljningen i Asien. Där lärde hon sig bland annat att sätta upp egna mål och fira framgångar längs med vägen, eftersom införsäljningsprocesserna ofta var långa. Det är något hon lär få nytta av även nu, när Min Doktor ska digitalisera vården i Sverige.
– Det är viktigt att förstå att det inte är vården i sig vi innoverar, utan mötet mellan patient och läkare. Vi tittar på vad användarna behöver. Sjukvården i dag går ut på att hålla oss borta så länge som möjligt och prioritera de med störst behov, i tron att det finns ett outtömligt behov och att om vi öppnar fördämningarna vill alla ha sjukvård hela tiden.
– Men vi ser ingen sådan förändring i gruppen patienter som vi har. Tvärtom kan det nästan ha motsatt effekt genom att det skapas en trygghet hos patienterna som vet att vården är tillgänglig när de behöver den.
Hon utvecklar resonemanget med exempel som att patienter idag kan söka vård för tidigt, eftersom de vet att vården är svår att nå på kvällar och helger och då tar kontakt när den är öppen istället för när de verkligen behöver ha kontakt med en läkare.
En annan tendens hon ser när vården blir mer lättillgänglig är att patienterna nöjer sig med enklare behandlingar som ”alvedon och vila” inledningsvis. Charlotta Tönsgård tror att förklaringen är att de sluppit kämpa för att få en akuttid på vårdcentralen och sedan vänta på att få träffa en doktor.
– Hos oss har de bara investerat fem minuter i att fylla i några frågor.
Det är också där styrkan i Min Doktors affärsidé ligger, enligt Charlotta Tönsgård. Till skillnad från konkurrenterna har bolaget inte fokuserat särskilt mycket på videoteknik i mötet mellan doktor och teknik, utan på stödsystemen för att ställa diagnos. Mycket av kommunikationen kan istället ske skriftligt eller via telefon.
– Vårdens största problem är resursutnyttjandet av läkarnas tid. Vi försöker lösa tillgänglighetsproblemet. I det sammanhanget är en videokamera ingenting som hjälper. Vi digitaliserar istället vården på samma sätt som bankerna en gång digitaliserade sina tjänster, genom att överföra en hel del av arbetet på dig som kund. Mycket av arbetet görs innan läkaren ens kommer in i ”rummet”. I gengäld kan du själv bestämma tidpunkten.
Hon beskriver Min Doktor som mer än ett traditionellt produktutvecklingsbolag, eftersom de också är vårdgivare och därför måste förstå sina användare på djupet.
– Själv hade jag ingen annan kunskap om vården än som användare när jag kom hit. Jag har fått börja nysta i vad som bara är av gammal vana och vad som är ett måste inom vården. Så jag har ställt många frågor.
Dessutom handlar det om att förstå hur ersättningsmodellerna fungerar för vårdcentralerna med patienter som är listade hos dem respektive när de tar emot besök.
– Om vi hade velat slå sönder systemet hade vi kunnat köpa en vårdcentral och lista våra patienter där, men det har vi inte velat.
Rent administrativt har bolaget istället tecknat avtal med en vårdcentral i Jönköping, som sedan fakturerar patientens hemlandsting på samma sätt som om personen råkat befinna sig i Jönköping när vårdbehovet uppstod.
– Jönköping är först med att likställa digitala läkarbesök med fysiska, medan Region Skåne har gjort precis tvärtom och lagt in det i kategorin kvalificerade telefonkontakter.
Ironiskt nog innebär det alltså att Min Doktor inte har kunnat jobba med sitt närmaste landsting, trots att Region Skåne säger sig arbeta för att vara ledande på området e-hälsa och digitala lösningar i vården.
– Det är det enda rimliga, att likställa digitala och fysiska vårdmöten. Jag kan inte svara på varför Region Skåne inte har vågat gå samma väg som Jönköping. Det borde ju inte vara skillnad på din digitala vård om du får den i Jönköping eller Skåne, säger Charlotta Tönsgård lätt uppgivet.
Själv skulle hon helst se ett enhetligt nationellt system för digital vård och öppna plattformar där alla aktörer kan spela på lika villkor, men är inte säker på att det går att lösa ens med ett riksdagsbeslut.
Samtidigt växer Min Doktor så det knakar. Hittills har deras läkare tagit emot närmare 40 000 patienter. Det gör att bolaget vågar kalla sig störst i Sverige inom digitala patientmöten och bland de största i Europa. Det har också fått Wallenbergsfärens riskkapitalbolag EQT Ventures att öppna plånboken och investera i Min Doktor, för övrigt den första svenska investeringen riskkapitalbolaget gjorde.
– Vi var de som hade kommit längst förra året när området blev hett, säger Charlotta Tönsgård.
En viktig del av verksamheten bygger samtidigt på patienter som söker läkarkontakt via sina privata vårdförsäkringar. Där har Min Doktor lyckats kapa åt sig ungefär halva marknaden.
Det som lockade henne att lämna världen med hajpade teknikbolag inom mobilsektorn var en vilja att få jobba med något som konkret gör livet bättre för människor.
– Det var ”rädda världen”-genen och handlar om min passion och mitt engagemang för att det jag gör ska leda till bra saker. Jag har jobbat på jättecoola bolag, men de funnits för sin egen skull. Om vi gjorde ett riktigt bra jobb så blev det en snygg skärm på en Samsung-telefon, men världen blev inte bättre för det. Den cirkeln slöts däremot när jag kom hit.
Hon beskriver det som den sista delen av vården som ännu inte gått igenom den digitalisering som nästan alla andra delar i samhället har gjort. Trots att Sverige i många andra sammanhang ligger långt fram i digitala frågor gäller det inte det här området, menar Charlotta Tönsgård.
– När det gäller de interna processerna och patientmötet ligger Sverige inte i framkant. Vården faxar till exempel fortfarande dokument.
Fotnot: HD-Sydsvenskans vd Pontus Bodelsson är sedan 2014 styrelseledamot för Min doktor och har ägarintresse i företaget genom optioner.
Charlotta Tönsgård.Bild: Jenny Leyman
Fakta: Charlotta Tönsgård
Ålder: 35 år
Bor: Malmö. Uppvuxen i Helsingborg.
Karriär: TAT, Zimpl, Fingerprint Cards, Min Doktor.
Studerat: Civilingenjörsutbildningen och företagsekonomi i Lund.
Familj: Maken Carl är operativ chef på det Malmöbaserade mjukvarubolaget Crunchfish, som noterades förra veckan. De har två barn.
Fakta: Min Doktor
Grundat: 2013
Anställda: Drygt 60 personer på kontoret i Malmö. Har dessutom 30 läkare knuta till tjänsten, där alla arbetar deltid för bolaget och har kvar sina vanliga jobb i vården parallellt.
Ägare: Har hittills tagit in 88 miljoner kronor i riskkapital från affärsänglar. Största ägare är affärsängeln Christian W Jansson (27,6%), grundaren Magnus Nyhlén (15,9%) och riskkapitalbolaget EQT Venture Investment (13,11%). Övriga grundare och personal äger cirka 10 procent.
Gå till toppen