Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Thomas Frostberg: Regionens satsning på e-hälsa kan bli pengar i sjön

Det är inte i första hand tekniken som lägger hinder för digitalisering av vården, utan brist på handlingskraft när det gäller att modernisera regionens administrativa rutiner.

Thomas Frostberg, ekonomisk krönikör på 8till5 och HD-Sydsvenskan Näringsliv.
Region Skåne avsätter 200 miljoner nästa år för att lyfta arbetet med digitala lösningar och e-hälsa i sjukvården. Det kan låta mycket, särskilt när det handlar om våra skattepengar.
Problemet är snarare att det är på tok för lite, men framför allt att satsningen riskerar att skjuta rejält bredvid målet.
Det är lätt att förälska sig i nya innovativa lösningar där vi ska ta allehanda prover på oss själva med hjälp av appar i mobilen och skicka in till vården via smarta mobiler.
Och visst behövs sådana lösningar – men framför allt behöver vården vara kapabel att ta emot och hantera all den patientinformation som vi i praktiken redan idag skulle kunna skicka vidare utan stora ansträngningar.
Men stirra er inte blinda på tekniken. Den verkliga utmaningen inom vården handlar snarare om administration och logistik.
I min intervju med Charlotta Tönsgård, vd för skånska Min Doktor som tagit fram en digital lösning på möten mellan patient och läkare, berättar hon att bolaget tvingats vända sig till en vårdcentral i Jönköping som var mer mogen att hantera digitala patientbesök.
Det innebär inte bara att landstinget där nu sannolikt har Sveriges största vårdcentral, mätt till antal besök eftersom Min Doktor slussar alla sina patienter den vägen.
Samtidigt som de får ersättning från patienternas hemlandsting för besöken skaffar sig landstinget där också viktiga erfarenheter om hur digital vård kan fungera – betald av andra. Jag önskar att någon i Region Skåne hade varit lika framsynt.
Under tiden som det digitala tåget rusar fram har Region Skåne stått kvar på perrongen.
Märk väl inte på grund av att de tekniska lösningarna saknats, utan helt enkelt därför att regionen har valt ett ersättningssystem som försvårar och försämrar möjligheterna för dem som vill erbjuda digitala vårdmöten jämfört med fysiska besök på vårdcentralen.
Snacka om att skjuta sig själv i foten med häftapparaten.
Så innan regionpolitikerna och deras topptjänstemän spenderar en enda skattekrona på att utveckla fräcka digitala lösningar, testbäddar och allt vad det kan vara – tycker jag de ska sätta sig själva på skolbänken och vända upp och ner på frågan om hur vården ska bli mer digital.
Den verkliga utmaningen, som varenda kotte begriper efter att ha tillbringat timmar i väntan på akuten för att till slut träffa en läkare i några minuter, handlar om att något är trasigt i systemet – och det som är trasigt handlar inte bara om att papper faxas mellan vårdinrättningar, utan om att arbetet uppenbarligen är organiserat på fel sätt.
Detta beror i sin tur sannolikt på att administrativa rutiner, belöningssystem, interna ersättningsmodeller med mera är felkonstruerade.
Visst kan digitala lösningar frigöra tid som läkare i dag lägger på onödiga saker, men någon digital revolution blir det inte förrän de underliggande systemen rivs upp med rötterna.
Det krävs inget mindre än en total översyn av hur detta ska fungera i en ny värld där patienterna förväntar sig att kunna ”träffa” en läkare via nätet lika enkelt som vi betalar våra räkningar, redovisar VAB-dagar eller deklarerar vår inkomst en gång om året.
Om regionen inte förstår detta kommer de 200 miljonerna vara förbrukade snabbare än det går att säga ”e-hälsoportal” och risken för en rejäl dikeskörning är överhängande.
Tre skåningar som ska digitalisera vården i regionen:
Marianne Larsson, innovationschef på Innovation Skåne. Har i många år tappert försökt frälsa varenda kotte både inom och utanför Skånes gränser när det gäller framtiden för digitala lösningar i vården. Kanske blir 2017 året då hennes trägna missionerande får sitt genombrott.
Mats Ekstrand, strategisk rådgivare i e-hälsofrågor inom Region Skåne. Har en bakgrund på Sony Ericsson och Mobile Heights och kan därmed tekniken, men lär få brottas med regionens interna strukturer som utgör bromskloss för ett genombrott på e-hälsoområdet. Utgången är oklar.
Charlotta Tönsgård, vd för Malmöbolaget Min Doktor som digitaliserar vården i ett rasande tempo medan regionpolitikerna står vid sidan av och tittar på. Hennes arbete kan potentiellt ha större effekt för e-hälsoområdets genombrott än alla strateger som jobbar med frågan sammantaget.
Gå till toppen