Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Skåne

Trafiken fortsätter öka – nu ska infarkten på E6 utredas

Det är trångt på E6. Och situationen blir allt mer akut. Nya siffror visar att mängden fordon bara fortsätter att öka längs Skånes pulsåder. Nu inleder Trafikverket en omfattande utredning med syfte att förbättra vägen.

E6 i Skåne närmar sig en infarkt. Om man frågar de som använder vägen i rusningstid har den redan inträffat.
Trafiken på Skånes viktigaste väg bara fortsätter öka. Det visar nya siffror som HD och Sydsvenskan tagit del av.
E6:anBild: Sven-Erik Svensson
Trafiken på E6 i Skåne mäts vanligtvis av Trafikverket var fjärde år på en rad platser längs vägen. De senaste omfattande mätningarna gjordes 2014. De visade på en tydlig ökning av trafiken sedan 2010.
Och den trenden bara fortsätter.
Vi har tagit del av Trafikverkets mätningar från den enda aktiva mätpunkten på E6 som sedan i fjol mäter trafiken året runt.
Den finns utanför Löddeköpinge, sisådär halvvägs mellan Malmö och Helsingborg.
Under september i år passerade över 1,4 miljoner fordon platsen, trots att det inte är ett av de allra mest trafikerade vägavsnitten. I genomsnitt en bil varannan sekund.
I rusningstid ökar frekvensen till över en bil i sekunden.
Noteringen innebär en ökning med drygt 55 000 fordon jämfört med september 2015.
De senaste åren har Trafikverket valt att göra ombyggnationer av enstaka trafikplatser, som Flädie och Rebbelberga.
Nu har Trafikverket tagit beslut om att genomföra en omfattande utredning av hela E6 genom Skåne, en så kallad åtgärdsvalsstudie. .
– Bakgrunden är att vi sett att det under en längre tid skett en markant ökning av trafiken. E6 i Skåne är ovanlig eftersom det är så mycket trafik under så långa sträckor. Hela sträckan Malmö-Helsingborg har kraftig trafik.
– Vi får indikationer från flera håll om att vägen inte fungerar som den ska. Vi har själva svårt att genomföra drift- och underhållsarbete dagtid på grund av den täta trafiken, säger Stefan Berg, som är utredningsledare på Trafikverket.
Sedan i somras stänger räddningstjänsten av vägen på ett mer omfattande sätt än tidigare vid olyckor. Något som gör att köerna blir längre än tidigare.
– Det är en av flera faktorer som gör att vi nu gör den här utredningen. Vi står bakom beslutet eftersom detta är en arbetsmiljöfråga för de som har vägen som en arbetsplats, säger Stefan Berg.
I december hålls ett första möte i Malmö. Då är bland annat Region Skåne, skånska kommuner, polis och räddningstjänst inbjudna.
– Tanken är att vi ska vända på alla stenar. Det handlar inte bara om vad vi på Trafikverket kan göra utan även vad andra aktörer kan göra, säger Stefan Berg.
Alla tänkbara åtgärder ska utredas.
– Vi ser att det inte går att dutta längre utan att det krävs att man tar ett helhetsgrepp om vägen. Vi måste ta ett helhetsgrepp när det gäller planeringen av E6 för att se vad som kan göras på kort, medellång och lång sikt för att få en fungerande väg, säger Stefan Berg.
Kommer ni titta på alternativ med tre filer?
– Jag förstod att den frågan skulle komma. Vi utgår från en fyrstegsprincip med åtgärder och måste hitta samhällsekonomiskt smarta lösningar. Att bygga nytt är det fjärde och sista steget. Men vi kommer att titta och analysera även alternativ med tre körfält, säger Stefan Berg.
Trafikverkets utredning kommer att pågå under hela 2017. När resultatet av den kan bli verklighet återstår att se.
– Vi har en planperiod som sträcker sig till 2018. Så det kan vara så att det kommer upp saker som vi kan ta upp till nästa planperiod. Men om vi tillsammans med de andra parterna hittar något som går att göra direkt så får vi titta på det.
– Samtidigt måste vi ju titta på det ur ett längre tidsperspektiv. Det handlar ju om hur vi vill att vägen ska fungera om 20, 30 eller 40 år, säger Stefan Berg.
Den första delen av utredningen kommer bland annat fokusera på att skaffa sig detaljkunskap om vägavsnitt och dygnsvariationer på timnivå.
– Att ett avsnitt har en viss trafik per dygn säger inte så mycket om hur det ser ut i rusningstrafik. I dag har vi inte så bra bild av timvariationerna, säger Stefan Berg.
Vid mätpunkten utanför Löddeköpinge där HD-Sydsvenskan tagit fram siffror är det i själva verket är det under några få timmar varje dygn som trafiken verkligen skjuter i höjden.
Mellan klockan sju och åtta på morgonen ökar trafiken till nästan 4000 bilar i timmen. Det är mer än en bil i sekunden.
Den som kan åka en timme tidigare slipper var tredje medtrafikant på vägen.
Värre är det i eftermiddagsruschen, när pendlarna ska hem. Mellan klockan 16 och 17 passerar över 4500 bilar i timmen. Och även den som reser en timme tidigare eller senare löper hög risk att hamna trafikstockningar.
Tätast är trafiken i slutet av arbetsveckan, på torsdagar och fredagar.
I Trafikverkets studie ska även den tunga lastbilstrafiken analyseras. En trafik som det senaste året ökat mer än övrig trafik vid mätpunkten i Löddeköpinge.
Drygt var sjätte fordon som passerade under september i år var en tung lastbil.
Lastbilstrafiken tar fart vid 07-tiden på morgonen och är tät åtminstone till klockan 17. Det är alltså som mest lastbilar på vägen samtidigt som flest personbilar också nyttjar vägen.
Genom att kommentera på Sydsvenskan.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på Sydsvenskan.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på Sydsvenskan.se och Sydsvenskan papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Läs alla artiklar om: E6: Skånes pulsåder
Gå till toppen