Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Fullvuxet bankrånardrama

Chris Pine och Ben Foster som rånarbröder i David Mackenzies "Hell or high water".Bild: Lorey Sebastian

Hell or high water

BIO. DRAMA/THRILLER. USA, 2016. Regi: David Mackenzie. Med: Chris Pine, Ben Foster, Jeff Bridges, Gil Birmingham. Åldersgräns: 15 år. Längd: 1.42.
I en scen i "Hell or high water" rasar elden på prärien, och ett gäng cowboyer försöker rädda kreaturen. En av dem muttrar: "Det är 2000-talet och jag måste rädda en boskapshjord från en gräsbrand. Inte konstigt att mina barn inte vill ärva mitt jobb".
Den som har rest i Texas vet att klichébilderna stämmer: det är hjulbenta machokarlar med stetsonhattar och revolvrar, även om de nuförtiden oftare tar sig fram med en rostig pickup än till häst över de enorma slätterna där det här och var sticker upp vindsnurror, oljepumpar och (efter finanskrisen) "For sale"-skyltar. Få har bättre lyckats fånga denna ödsliga värld där det moderna livet och Vilda Västern krockar än regissören David Mackenzie i "Hell or high water", närmast en kusin till bröderna Coens neowestern "No country for old men" (2007). Det är en vacker film som vältrar sig i patinerad och söndermytologiserad americana, men som samtidigt lyckas mixa välbekanta ingredienser till något eget. I skuggan av presidentvalet känns filmen rykande aktuell: det här är Trumps folk.
Berättelsen är till lika delar brödradrama och bankrånarraffel. På ena sidan står två fattiga bröder (Chris Pine och Ben Foster), som genomför en rad kupper mot småbanker. De är uppenbart noviser och tar dessutom bara struntsummor. På andra sidan står den ärrade polismannen som ska göra ett allra sista jobb innan pensioneringen – en genrekliché som man snabbt förlåter då Jeff Bridges fyller rollen med tung pondus. Under jakten anar han snart att bröderna har sina ömmande skäl, och frågan är vem som är de värsta skurkarna: rånarna eller bankerna, som i finanskrisens skugga mäter ut egendomar som gått i arv i generationer. Eller så är alla vita män lika goda kålsupare. Genom filmen påminns vi ständigt om att detta en gång var comanchernas land.
Taylor Sheridans välskrivna manus fångar på ett mångfacetterat sätt konflikten mellan myndigheter och individ, och mellan tradition och förändring. Konflikter som i det vapentäta Texas ofta utkämpas med våld. Det gör "Hell or high water" till en av de där allt mer sällsynta inslagen i den nutida amerikanska filmfloran: ett fullvuxet, skådespelardrivet drama med explosiv genrenerv.
Gå till toppen