Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Taggiga gummimattor ska hindra obehöriga på spåren i Malmö och Helsingborg

Paneler med spetsiga gummipyramider har visat sig mycket effektiva för att stoppa obehöriga på spåren. Nu testas de på Triangelstationen i Malmö och på godsbangården i Helsingborg.

År 2010 omkom 110 personer i Sveriges järnvägssystem. Den största delen av dem hade sökt sig till spåren för att ta sina liv.
Men många miste också livet eftersom de uppehöll sig på spåren av andra skäl: för att ta en genväg, för att utforska en spännande tunnel eller för att uträtta naturbehov.
Situationen orsakar lidande och död - och också förseningar som är mycket kostsamma för samhället.
Situationen fick Trafikverket att besluta om ett ambitiöst mål - att halvera antalet omkomna fram till 2020. Planen, som sammanlagt kostar en miljard kronor, har inneburit långt fler stängsel och övervakningskameror.
– Men vi har sett ett behov av att ha fler verktyg. Nu testar vi den här metoden, som används i andra länder med gott resultat, säger Kenneth Svensson, sakkunnig i säkerhetsfrågor vid Trafikverket.
Pyramidformade gummimattor ska rädda liv vid järnvägarna. Trafikverket hoppas att de nya panelerna ska förhindra obehöriga att ta sig in på järnvägsspåren.Bild: Torbjorn Bergkvist / Trafikverket
Tekniken innebär att mattor eller -paneler bestående av höga pyramider av gummi placeras ut på marken, till exempel vid tunnemynningar eller där stängsel tar slut.
Pyramiderna är både svåra och obekväma att gå på - och har i Belgien visat sig minska antalet obehöriga på spåren med så mycket som 98 procent.
– Vi testar den här metoden som ett komplement till övervakningskameror och stängsel. Materialet ska rent fysiskt hindra folk från att beträda spårområdet.
Panelerna ska nu monteras på fem testplatser. Två av dem ligger i Skåne: godsbangården i Helsingborg och Triangelstationen i Malmö. Mattorna placeras ut efter årskiftet.
Också antalet självmord har påverkats av de svårforcerade mattorna.
– Vi vet att utifrån forskning att det går att komma åt också det här problemet. Många suicid är impulshandlingar; gör vi det svårare avbryter många sina försök och försöker kanske aldrig mer igen, säger Kenneth Svensson.
Fotnot: Nationella hjälplinjen erbjuder kostadsfri psykologisk hjälp för människor i kris. Den är öppen alla dagar kl 13-22 och nås på 020-22 00 60

Fakta: Här testas den nya metoden

Hudiksvall: Tågtunnel i centrala staden.
Gävle: Rangerbangården.
Helsingborg: Godsbangården
Malmö: Tunnelmynningarna vid station Triangeln
Sävenäs, Göteborg: Rangerbangården.
Källa: Trafikverket
Gå till toppen