Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Erotisk tripp i djurvärlden

Leif Holmstrand, "Interbellum Knowledge (Queer)", Galleri Ping Pong.Bild: Grzegorz Fital

Leif Holmstrand: Sketches for a Bugchaser Party. Galleri S:t Gertrud, Malmö, t o m 3/12. Bugchaser Party. Galleri Ping Pong, t o m 10/12.

Bugchasing – att vara på jakt efter ”skalbaggen”, är ett randfenomen i gayvärlden, som går ut på att avsiktligt vilja blir hivsmittad. Man kan ha sjukdomen (eller risken) som fetisch, det kan vara ett sätt att nå intimitet med en partner, eller gemenskap med en grupp. Det kan också handla om olika självskadebeteenden, som i sin tur har sina komplexa förklaringsmodeller.
Med detta fenomen som förtecken presenterar Leif Holmstrand nu en dubbelutställning i Malmö. På Galleri S:t Gertrud visar han gåtfulla teckningar, utförda i svart tusch och med säker hand. Linjen är ofta kontinuerlig på ett sätt som för tankarna till peruanska geoglyfer, det vill säga enorma bilder i marken, men också till en symbolvärld inspirerad av förcolumbianska mesoamerikanska kulturer.
I en del verk finns klottriga och repetitiva anteckningar som anknyter till kärlek och sex: ”han är den enda som får mig att vilja leva”, ”freaks tend to stick together”, och ibland materialiseras själva skalbaggen i bilderna.
Jag gissar att insekten i sammanhanget inte måste vara just hivviruset. Och lika gärna som den kan vara det man åtrår, kan den representera något man vill fånga in för att oskadliggöra.
På Ping Pong visas främst stora fotografier av leksaksbjörnar- och kaniner, frenetiskt översydda med olikfärgat garn. Garnet associerar till bondage, och nålens framfart till legenden om S:t Sebastian, som inom kyrkokonsten avbildas genomborrad av pilar, vilket gjort att han ofta fått representera homosexualitet i konsthistorien. Under medeltiden var han skyddshelgon för de pestsmittade – en sjukdom som bokstavligen orsakades av en insekt.
Om vi sedan konstaterar att björnen är en klassisk symbol för såväl aggressivitet som manlig okyskhet, och kaninen för lust, så har vi alla ingredienserna klara för erotisk tripp in i det svårbeträdda gränslandet mellan njutning och destruktivitet.
Holmstrand talar skickligt till betraktaren på olika plan. På ytan genom att skapa vackra objekt med teknik som utstrålar energi och raseri. Och därunder en lagom diffus väv av filmtitlar, subkulturella fenomen, konsthistoria och mytologi, som håller för mer än en läsning.
Gå till toppen