Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Engström

Dag 335 med Elvis: Little Egypt

Alla bildade människor vet var Lilla London och Lilla Ödåkra ligger. Men vad är Little Egypt?
Det hör kanske inte till vad varje svensk bör veta, men i Texas finns en håla som heter så. Södra Illinois går ibland under det smeknamnet. Annars finns det en stor egyptisk kommunitet i Milano och en en annan i norra New Jersey. Fast den största egyptiska diasporan hittar man i Libyen.
Och så finns det folk som säger att det fanns ett liv före Wikipedia.
Men uppslagsboksfakta är en sak. Den som söker fördjupad kunskap söker sig till dansen.
”Little Egypt” var artistnamnet för Fahreda Mazar Spyropoulos, en magdansös från Syrien (här var det inte så noga med geografin; Orienten är Orienten) som slog igenom vid världsutställningen i Chicago 1893.
Utställningen innebar även genombrottet i USA för själva magdansen. Där uppträdde också Fatima Djemille (film från 1896 här, av självaste Thomas Edison), men Spyropoulos hävdade fram till sin död 1937 att hon var originalet. Hon hann precis stämma filmbolaget bakom ”Den store Ziegfeld”, en filmmusikal från 1936 där det förekom en magdansös som tagit hennes artistnamn.
Namnet levde vidare, också i nyare musikaler. I Elvisfilmen ”Roustabout” från 1964 (”Skoj på hoj”, ni vet) sjunger Elvis för första gången ”Little Egypt”, en låt om en dansös med ”a diamond as big as Texas” som han tagit över från The Costers (låten alltså, inte dansösen).
Den skrevs av Jerry Leiber & Mike Stoller, blueskännarna, och innehåller rader om hur she did the hoochie coochie, vilket ju låter som tvättäkta blueslingo. Men faktum är att ”hoochie coochie” var precis vad magdans kallades i USA, innan begreppet ”belly dance” slog igenom. Klippet ovan från 1896, med Fatima Djemille, kommer från ”Fatima’s Coochee Coochee Dance” – en extremt tidig film, gjord av Thomas Edison som är mest känd för att ha uppfunnit glödlampan. Fyllig text om filmen här.
Elvis cover på The Coasters original kom tre år efteråt. Den ligger nära originalet, men har tyvärr ett lite forcerat tempo som sabbat den där sugande effekten. Helt okej ändå, inte minst för att hamna i en Elvisfilm i mitten av 60-talet.
Fyra år senare gjorde han om den, i tv-showen från 1968 där den ingick i det teatrala partiet och därmed i ett potpurri. För detta plankade Elvis och hans gäng också introt med inkastaren från The Coasters original, men mellan inkastaren och ”Little Egypt” kom ”Big Boss Man”. Allt för dramat. En bortklippt version här.
Mellan de första Little Egypt-dansöserna och Elvisfilmen kom också en spelfilm med titeln ”Little Egypt”, år 1951 – se affischen för de raffig detaljerna.
Läs alla artiklar om: Ett år med Elvis
Gå till toppen