Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Trots protesterna - nu går Kustbevakningens flyttlass till Malmö

Nu packar Kustbevakningen ihop sina saker och vid årsskiftet går den försenade flytten från Helsingborg till Malmö. Om det är bra eller dåligt råder det delade meningar om.

Vid Kuststationen i Helsingborg finns i dag 32 anställda och ett fartyg.Bild: Sven-Erik Svensson
- Vi har gjort allt vi har kunnat för att förhindra det. Nu kan vi bara beklaga att Kustbevakningen och regeringen har gjort valet att koncentrera alla sina resurser till den södra delen av Öresund, säger kommunstyrelsens ordförande Peter Danielsson (M).
Sedan 2013, då det blev känt att Kustbevakningen ville flytta från Helsingborg, har kustkommunerna i Nordvästra Skåne försökt förhindra det. De har skrivit öppna brev och debattinlägg, bjudit in generaldirektören och kommit med förslag på lösningar.
Men inget har hjälpt - trots en lång rad argument mot flytten.
Argumenten handlar bland annat om Öresunds hårt trafikerade farvatten med färjorna, unika havsmiljöer med höga naturvärden och att Helsingborgs hamn är en av landets viktigaste.
- Det hade varit bättre för staden om de funnits kvar här. Nu har vi fått säkerställa att vissa funktioner finns kvar, som samövningarna i dykning med räddningstjänsten, säger Peter Danielsson.
Ungefär 65 båtar per dygn passerar genom Öresund, bortsett från färjorna. Enligt Mats Persson och Peter Widlund får Kustbevakningen bättre möjlighet att sköta sitt jobb efter flytten till Malmö.Bild: Sven-Erik Svensson
Samtidigt ser Kustbevakningen själv bara fördelar med att kuststationerna i Helsingborg och Höllviken nu slås samman till en enhet i nya lokaler i Malmö. När hela styrkan, på 44 man och tre fartyg, är samlad på ett ställe får de bättre möjlighet att bemanna båtarna och göra det de ska - nämligen att patrullera Sundet.
- Det är en liten missvisning, att om vår båt ligger här vid kajen så är det tryggt och bra. Men det kan betyda att vi inte har folk att bemanna den med, säger stationschefen Peter Widlund som menar att allt kommer att bli bättre när de har flyttat.
- Då kan vi bemanna fullt ut istället för att halta lite löverallt.
Egentligen skulle flytten ha gått redan vid årsskiftet 2014/2015. Men oklarheter kring budget, regeringsskifte och skifte av generaldirektör kom emellan, och försenade det hela.
Sen skulle de ha flyttat den 1 december i år, men den nya kajen i Malmö hann inte bli klar och det blev framskjutet till årsskiftet.
Allt ska med i flytten till Malmö.Bild: Sven-Erik Svensson
Så några veckor till kommer fartyget KBV 034 att synas vid Parapeten. Men sen är Kustbevakningens drygt 20-åriga tid i Helsingborg över. Så länge har de haft sin station i de specialbyggda lokalerna, efter att stationerna i Landskrona och Torekov slogs ihop och flyttades dit i mitten av 1990-talet.
- Vi har redan packat och flyttat de flesta sakerna, antingen med hjälp av flyttfirma eller med våra båtar, berättar Peter Widlund.
Viss utrustning kommer dock att finnas kvar i Helsingborg, att hämta om den skulle behövas vid en olycka i närheten.
- Kustbevakningen försvinner ju inte härifrån utan kommer att vara ute på sjön lika mycket som nu, förklarar befälhavaren Mats Persson.
Vid behov kommer de även att gå in för övernattning i Helsingborgs hamn.
- Vi lämnar vår nuvarande fasta plats, men hamnen har lovat att lösa det när vi kommer, säger Peter Widlund.
Kuststationen i Helsingborg läggs ner efter drygt 20 år. Men Kustbevakningens fartyg kan ändå dyka upp på besök i hamnen då och då.Bild: Sven-Erik Svensson
När vi hälsar på fredag morgon ligger fartyget, med sin sju-åtta man stora besättning, inne. Redo att rycka ut när det behövs.
- Den här veckan har vi bland annat varit på en grundstötning vid Kemiras hamn. Vi har även varit i Malmö och dykt för polisen vid en olycka där en bil hade kört över kajen, berättar Mats Persson.
Lokalerna på kajen, mitt över Ångfärjetomten, har Kustbevakningen hyrt av Helsingborgs hamn. Nu tar staden över dem, för att hitta en ny användning.
- Det är ju en väldigt speciell plats som staden ska utnyttja på bästa sätt, så här behöver vi tänka till ordentligt. Men den processen har vi inte inlett ännu, säger Peter Danielsson.
Genom att kommentera på Sydsvenskan.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på Sydsvenskan.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på Sydsvenskan.se och Sydsvenskan papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Gå till toppen