Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

Filip Yifter-Svensson: Hopp i en hopplös värld

Plötsligt var den bara där. Så var den borta. Och tillbaka igen. Få Malmöbor har missat följetongen kring miniatyrskapelsen – i form av en italiensk trattoria och en fransk nötbutik – som dök upp på Bergsgatan förra veckan.
Musrestaurangen har spritts över hela världen, i traditionella och sociala medier. Men det som skiljer den här virala succén från andra är att människor har släppt skärmen och gått man ur huse för att uppleva något på riktigt, i den riktiga världen.
Hela Malmö, såväl barn som vuxna, har knäfallit framför konstverket. Människor vars vägar aldrig skulle ha korsats har börjat prata med varandra. Miniatyrkonstverket har blivit den där lägerelden som brann ut när vi började stirra ner i varsin mobilskärm. Var det inte precis vad vi behövde skitåret 2016?
Det är svårt att inte imponeras av de omsorgsfulla detaljerna: blomsterarrangemanget utanför ingången, uteserveringsmöblerna, de rödvitrandiga markiserna, det tapetserade elskåpet. Men det mest genialiska är hur de anonyma upphovspersonerna lyckats skapa något som ingen, ens med den största ansträngning, kan bli provocerad av.
Här finns inget vinstintresse, inga politiska poäng att plocka.
Efter Brexit, Trump, knarkrondellen, mordvåg och Luciahat kan vi alla försjunka i något som är urgulligt, varken mer eller mindre. Som söta djurvideor, fast i verkligheten. Ett pepparkakshus, fast utan gluten och socker. En perfekt liten julkrubba, fast sekulär. Och befolkad med något så harmlöst och avpolitiserat som möss.
I vårt polariserade samhällsklimat framstår miniatyrrestaurangen som något helt rent, ett nyfött barn som vi alla har till uppgift att vårda.
Det värsta som kan hända just nu är väl att det visar sig vara ett pr-jippo. Eller att någon ertappas med att förstöra skapelsen. Då lär den redan hårt ansatta Malmöpolisen få ett nytt ärende på sitt bord. Och det lär handla om något allvarligare än vandalisering.
Gå till toppen