Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Skånetrafikens ombordpris är olagligt

När det blev möjligt att köpa biljett med betalkort ombord på Skånetrafikens bussar blev de biljetterna tio kronor dyrare. Nu får Region Skåne bakläxa av förvaltningsrätten – priset striden mot lagen.

Bild: Emmalisa Pauly
Den 3 april i år kunde Skånetrafikens resenärer i Lund börja betala sin biljett med betalkort ombord på bussen. Sedan följde andra städer och sist ut var Malmö där det nya betalsystemet infördes den 1 november.
Ombordpriset med betalkort är dyrare: tio kronor extra för duo- , familje- samt vuxenbiljetter och fem kronor extra för barnbiljetter. En prishöjning som är olaglig enligt en ny dom från förvaltningsrätten.
Det är två personer som klagat till förvaltningsrätten och menar att avgiften strider mot betaltjänstlagen, som säger att det är förbjudet att ta ut en avgift vid kortbetalning.
Region Skåne å sin sida menar att ombordbetalning är en tjänst som tidigare inte funnits och därför inte strider mot betaltjänstlagen.
Men förvaltningsrätten ger resenärerna rätt. Det spelar ingen roll att avgiften kallas för ett ”nytt ombordpris”, den strider ändå mot betaltjänstlagen.
Prisökningen strider därför mot en paragraf i kommunallagen som säger att ett överklagat beslut ska upphävas om det ”strider mot lag eller annan författning”.
De ledande politikerna i Region Skåne var väldigt säkra på sin sak vid införandet.
– Vi tyckte att vi hade rätt att göra så här annars hade vi inte gjort det, säger Stefan Svalö (S) som är ordförande i Region Skånes kollektivtrafiknämnd.
I samband med att beslutet skulle klubbas i regionfullmäktige den 1 mars i år hölls en debatt om huruvida avgiften var olaglig eller inte.
Läs också Strid om kortbetalning på buss
Vänsterpartiet var då mycket tveksamma till ombordavgiften.
– Det var detta vi misstänkte från början. Det fanns flera liknande fall runt om i landet där man backat på grund av att det stred mot lagen, säger Sara Svensson (V).
Vad Region Skåne och Skånetrafiken tänker gör nu när de fått domen vill de inte säga.
– Vi har en juridisk avdelning som får titta på det här innan vi kan säga hur vi går vidare, säger Stefan Svalö (S).
Vilka juridiska bedömningar gjorde ni innan ni tog det här beslutet?
– Det görs ju bedömningar hos förvaltningen, Skånetrafiken. Precis hur de såg ut vet jag inte, säger Stefan Svalö.
Ingen på Skånetrafiken vill kommentera domen.
Domen kan överklagas till kammarrätten i Göteborg inom tre veckor. Kammarrättens dom kan i sin tur överklagas till högsta förvaltningsdomstolen, men det är ovanligt att högsta förvaltningsdomstolen provar kammarrättens domar.
Gå till toppen