Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

Klassisk HC Andersen-saga blir familjeopera i Malmö

På lördag är det premiär för "Snödrottningen" på Malmö opera. En familjeföreställning om kampen mellan ont och gott, skriven av två rutinerade debutanter.

Anelia Kadieva Jonsson har skrivit texten och Benjamin Staern musiken till "Snödrottningen".Bild: Emma Larsson
För tre år sedan bestämde sig kompositören Benjamin Staern för att skriva en opera. Han ville göra en saga, och till en början funderade han på "Elddonet", som handlar om en soldat som återvänder hem från kriget och kommer över ett magiskt elddon.
Men så stötte han ihop med regissören Anelia Kadieva Jonsson. Och hon hade alltid drömt om att göra opera av en annan HC Andersen-berättelse, nämligen "Snödrottningen".
– Jag har älskat den sedan jag var liten. Det finns väldigt många ryska filmatiseringar. Och det var speciellt en från 1980-talet, som gjorde starkt intryck på mig, säger Anelia Kadieva Jonsson.
– Det är en saga full av magi och fantastiska miljöer, och rollfigurerna är underbara.
Benjamin Staern gick och köpte boken på ett antikvariat. "Wow, det är en fantastisk story", tänkte han under läsningen.
Tillsammans gjorde de två en pilot som visades för operachefen Bengt Hall. Som gav grönt ljus direkt.
Efter ett tre år långt och tätt samarbete mellan kompositör och librettist har "Snödrottningen" premiär på Malmö opera imorgon.
– Det är omvälvande att se hur texten väcks till liv på scen, säger Anelia Kadieva Jonsson när vi besöker operan under en repetition.
Både hon och Benjamin Staern är debutanter i sammanhanget. Han är förstås en prisbelönt kompositör och hon har regisserat opera i många år. Men detta är första gången de har jobbat fram själva grundmaterialet till en opera.
– Att skriva en opera innebär att man måste ta en massa beslut. Vad ska det vara för estetik? Vad ska det vara för melodier? Hur många solister per scen? Här ska det vara en aria, där ska det vara ett recitativ. Man måste ha koll på hela förloppet. Jag skrev sista tonen för två månader sedan, och är fortfarande helt slut, säger Benjamin Staern.
HC Andersens saga om den iskalla snödrottningen som kidnappar Kaj, varpå hans vän Gerda måste rädda honom, publicerades 1845. Verket har tolkats på film flera gånger, bland annat i Disneys supersuccé "Frost" från 2013.
– Ja, jag har sett den. Det finns nästan inga likheter alls, säger Anelia Kadieva Jonsson.
– Visst, det var häftiga bilder och så. Men jag tror att jag och Anelia var eniga om att gå till kärnan, säger Benjamin Staern.
Musiken har inslag av allt från barockopera och musikal till folkmusik och symfonirock. Benjamin Staern har försökt spegla rollfigurernas känsloyttringar i musiken.
– Först är Snödrottningens sång väldigt ledig och tonal. Sedan ser hon barnen leka och blir osäker. Och brister ut i en vansinnesaria, säger Benjamin Staern.
Gerda, som är en glad tjej, har en catchy musikalaktig musik, berättar han.
– När folk är trevliga så är musiken konsonant och lyssnarvänlig. När människor är otrevliga är den frän, skarp och dissonant.
Anelia Kadieva Jonsson säger att en sak som alltid har fascinerat henne med "Snödrottningen" är att det till skillnad från andra sagor är flickan som räddar pojken.
– Ofta är det ju tvärtom, hjälten som räddar damen i nöd. Det är överhuvud taget många starka kvinnokaraktärer i den här sagan, säger hon.
Maria Streijffert gör rollen som tre av dem. När vi talas vid i kulisserna är hon klädd och sminkad som en gammal gumma.
– Först är jag mormor. Sedan har jag ett megasnabbt byte. Då blir jag en blomstergumma. Snödrottningen hotar att frysa mig och mina blommor till is om jag inte håller kvar Gerda. Sedan blir jag rövarkärring, säger hon.
Maria Streijffert säger att det är härligt att jobba med helt nyskriven text och musik.
– Man får sätta sin egen prägel på det. Under processen har man kunnat säga: "Snälla Benjamin, kan jag få sjunga den här tonen lite kortare?" Det kan du inte göra med något som är trehundra år gammalt, säger hon.
"Snödrottningen" är en familjeopera på sjuttio minuter. Malin Streijffert tror att alla oavsett ålder kan få ut något av föreställningen.
– Det är mycket som händer på scen. Rent visuellt är det bara "wow". Helt fantastiska kostymer. Och musiken är väldigt lätt att ta till sig.
Anelia Kadieva Jonsson håller med.
– Barnen kanske ser det som en spännande äventyrsberättelse, medan de vuxna kan se symboliken också.
Liksom i de flesta sagor står ont mot gott. Anelia Kadieva Jonsson säger att "Snödrottningen" är högst aktuell i vår tid.
– Snödrottningen representerar en maktperson utan känslor. Och sådana har vi massor av i världen. Det handlar om att det goda måste övervinna ondskan.

Snödrottningen

Operan baseras på HC Andersens saga med samma namn från 1845.
Premiär imorgon på Malmö opera. Spelas till och med 8 januari.
Musik: Benjamin Staern.
Libretto: Anelia Kadieva Jonsson.
Regi: Elisabeth Linton.
I rollerna: Susanna Stern, Frida Johansson, Wiktor Sundqvist, Maria Streijffert m.fl.
Premiären sänds live i P2 i Sveriges Radio.
Gå till toppen