Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur & Nöjen

Tobias Lund: Konsten att använda både hjärna och hjärta

Snödrottningen

Malmö Operas barnkör. Malmö Operaorkester. Dirigent: Stefan Solyom. Malmö Opera. Premiär: 17/12. Libretto: Anelia Kadieva Jonsson. Musik: Benjamin Staern. Regi: Elisabeth Linton. Scenografi: Rikke Juellund. Kostym: Astrid Lynge Ottosen. Ljus: Ulrik Gad. Koreografi: Sara Ekman. I rollerna: Susanna Stern, Frida Johansson, Wiktor Sundqvist, Maria Streijffert, Sebastian Durán, Bengt Krantz, Helena Magnusson, Torstein Fosmo, Line Juul Andersen, Tor Lind, Sara Eriksson, Elsa Bosrup.
Snödrottningen - Susanna Stern; Gerda - Frida Johansson (liggande);Kaj - Wiktor Sundqvist; Malmö Operas barnkörBild: Malin Arnesson
H. C. Andersens ”Sneedronningen” är en saga om att bli som ett barn inför Gud. Det gäller att vårda sin känsla och värme och att inte, som lille Kaj, uppslukas av rationalitet och kyla. När snödrottningen rövar Kaj från hans vän Gerda försöker han läsa Fader vår, men allt han minns är multiplikationstabellen! Till slut räddar Gerdas tårar hans djupfrysta hjärta.
Av denna saga har librettisten Anelia Kadieva Jonsson och tonsättaren Benjamin Staern gjort en familjeopera, ”Snödrottningen”, som nu haft urpremiär på Malmö Opera. Från Andersens saga har religionen subtraherats och snödrottningens strävan efter världsherravälde adderats. Resultatet är fängslande. Scenografin, ljuset och kostymerna bildar frapperande bilder där varmt står mot kallt. Som när snödrottningen uppenbarar sig i en rymd av mörker och snöflingor. Plötsligt tänds ett ljust lägenhetsrum under hennes fötter! Där matar Gerdas mormor kaminen för att hålla kylan borta.
I sådana dynamiska miljöer bildar musiken, koreografin och regin en kedja med händelser som både fångar uppmärksamheten och ständigt leder vidare. Staerns musik är kraftfull men lätt, rik på klanger och antydningar utan att vara överlastad, och hans orkester har sitt eget starka driv samtidigt som den tjänar sångarna. Staern är en skicklig musikdramatiker redan här i sin första opera. Också sångarna håller hög klass. Susanna Stern är en mäktig drottning, och Frida Johansson (Gerda) och Wiktor Sundqvist (Kaj) gör sina barnroller utan överspel. Så gör också de skickliga sångarna i Malmö Operas barnkör.
Ett problem med ”Snödrottningen” är det onyanserade förknippandet av ondska med rationalitet och godhet med känsla. Om inte förr blir detta uppenbart när Gerda och Kaj jublar över att drottningens snö smälter på Nordpolen. På 1840-talet kunde Andersen fantisera om ett smältande Arktis som en symbol för en varmare mänsklighet. 2016 är samma symbol laddad med vetskapen om att Arktis faktiskt smälter och att det behövs mer rationalitet, inte mindre, för att en katastrof ska kunna undvikas.
När Andersens saga tar slut har Kaj åter blivit barn i hjärtat. Samtidigt har han och Gerda blivit vuxna. I operan finns ingen sådan dubbelhet. Där är det helt enkelt bra med kärlek och dåligt med matematik. Att detta är en kraftig förenkling är ”Snödrottningen” själv ett exempel på. För inte hade Malmö Opera kunnat spela upp en så färgstark, effektiv och väl sammanhållen föreställning om inte alla inblandade, från librettist och tonsättare till ekonom och biljettförsäljare, hade använt både hjärtat och hjärnan.
Fotnot: Premiären av ”Snödrottningen” direktsändes av SR P2 och ligger på kanalens hemsida. http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/821677?programid=2359
Gå till toppen