Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Få ersätts för kraschade paket – så här du för att skydda dina

Kunderna får sällan rätt när de klagar på att paket har gått sönder i posten. Postnords förklaring: Mosade paket beror oftast på dålig inslagning.

Paketen ska tåla tuffa tag. Ändå chansar vissa och skickar varor som bara är inslagna i en plastpåse, berättar Pierre Olsson på DB Schenker Sverige.Bild: PONTUS LUNDAHL / TT
– Ofta handlar det om att man inte fixerat innehållet, så det åker runt i emballaget, säger företagets kommunikationschef Per Ljungberg.
Postnords statistik för inrikespaket 2015 visar att 3 978 personer klagade på att varor gått sönder under frakt. Bara sex procent av dem, 244 stycken, fick kompensation från företaget.
Den som reklamerar ska kunna visa upp originalemballaget och därmed visa att varan har varit rätt förpackad. På Postnords hemsida finns detaljerade instruktioner för vad det innebär. Det gäller också att vända sig till rätt företag när man reklamerar.
– Det vanligaste är att man har e-handlat en vara. Man ska alltid reklamera hos den man har avtalat med, säger Per Ljungberg.
Överlag är företag bättre på att packa rätt än privatpersoner. Det händer att folk chansar och slår in julklappar i lite plast, berättar Pierre Olsson, press- och informationschef vid DB Schenker Sverige.
– Det skulle ett företag aldrig göra. Företag är ju proffs.
Att skicka paket som innehåller vätskor är särskilt vanskligt. Blir det minsta lilla läckage går paketet sönder och då kan även omgivande paket ta skada. Det förekommer, men inte ofta, berättar Pierre Olsson.
Kan kunder bli skadeståndsskyldiga då?
– Jag kan inte säga att det har hänt, men det skulle kunna hända.
Paketskador uppstår oftast inne i sorteringsmaskinerna på terminalerna. Här skulle hanteringen kunna förbättras ytterligare, medger Stefan Helander, chef för reklamationsavdelningen på Postnord i en SVT-intervju.
– Där finns det saker hos oss som vi måste titta på naturligtvis, till exempel hur vi skiljer ut paket som måste sorteras för hand. Blandningen av olika paket gör att vi får lite mer skador än vi borde, säger han till SVT Nyheter Småland.
Både Postnord och DB Schenker understryker att det trots allt är en försvinnande liten andel av paketen som går sönder under frakt. Under 2015 hanterade Postnord 31,1 miljoner inrikespaket, varav knappt 4 000 gick sönder så mycket att kunder reklamerade. Året före hanterades fyra miljoner färre paket, men då reklamerades 4 680 skador.
– Vi skickar fler försändelser, men får färre antal reklamationer, säger Per Ljungberg.
– Ofta handlar det om att man inte fixerat innehållet, så det åker runt i emballaget.
De flesta paketskador beror på att postkunderna förpackat varorna för dåligt, säger Per Ljungberg, kommunikationschef på Postnord.

Fakta: Bubbelplast kring nästan allt

• Viktigast är att fylla ut i lådan med något mjukt som dämpar stötar och hindrar varan från att skramla runt.
• Om lådan fylls med stötdämpande material undviks också att den kläms ihop om något tyngre hamnar ovanpå.
• Flytande innehåll bör packas i ett absorberande skydd, därefter i en plastpåse. Runt detta läggs bubbelplast och sedan placeras allt i en kartong.
• Små, hårda föremål som ska skickas i kuvert, till exempel nycklar eller usb-stickor, bör lindas in i bubbelplast först, annars är risken stor att kuvertet går sönder under frakt.
• Vassa föremål som knivar kan fixeras vid en trälist, viras i bubbelplast och placeras i kartong.
• Utgå aldrig från att en originalkartong kring en inköpt vara räcker. Den bör bäddas in i bubbelplast och läggas i en större låda.
Källa: postnord.se – här är företagets förpackningsguide som pdf

Gör så här om du fått ett skadat paket

1. Fotografera eller filma paketet innan du öppnar det, så att du kan bevisa att paketet var skadat innan du öppnade det.
2. Anteckna paketets kolli-id, det brukar finnas på adresslappen på paketet. Numret behövs för att reklamera paketet på postens hemsida. Kontakta sedan den som skickade paketet och skicka all information dit – det är personen eller företaget som skickat paketet som är postens kund, och därför den som ska reklamera.
3. Spara paketet och innehållet. Både Posten och den som skickade paket kan vilja inspektera det innan ersättning betalas.
Gå till toppen