Annons

Annons

Kultur

Konst om en hårdför värld

Pontus Kyander ser två skildra politiska konstutställningar i Stockholm. Den ena är präglad av idealisering, den andra är kompromisslös.

Maria Adlercreutz vävnad "Syskonen", 1974.

Bild: Greta Lindström/Nationalmuseum

Annons

Skytteln far, varje inslag i varpen bygger berättelsen vidare och berättar om tiden: sin egen tillblivelse och tiden då den vävdes. Arketypen är Penelopes väv som hon arbetade med när Odysseus höll sig borta i tjugo år och som hon för att hålla friarna stången aldrig slutförde. Vad var det för bild på den väven? Skepp, strider, den tidens politiska intriger i en turbulent arkipelag? Var det akajer mot trojaner, våld och ond bråd död, där allianserna kunde växla från dag till dag, där lojaliteterna gick i arv, men lika lätt kunde bli en handelsvara? Eller plogar som plöjde öarnas magra tegar, kvinnor som vävde, män som samtalade?

Läs vidare med Digital!

8 kri veckan i 8 veckor

Läs Sydsvenskan för 8 kr/vecka i 8 veckor – därefter tillsvidare 119 kr/månad. Ingen bindningstid.

Säg upp när du vill.

Det här ingår i Digital

  • Fri tillgång till alla nyheter på sydsvenskan.se och i vår nyhetsapp.
  • Stjärnklubben med mängder av erbjudanden – spara tusenlappar!
  • Nyhetsbrev med de senaste nyheterna – direkt i mejlen varje dag.
Vi är en del av Bonnier News (559080-0917)
Betalningar hanteras av Klarna

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy