Dygnet runt

Malmös spelliv drömmer om festival, eget hus och kreativ dataslöjd

En spelfestival i Malmö. Ett eget hus för spelutvecklare. Ett gemensamt marknadsföringsnätverk. Kreativ dataslöjd i skolan. Och att man låser in tio Malmökonstnärer i en stuga i en månad. Dygnet Runts idéverkstad "Malmö drömmer" ger sig idag in i spelens värld.

Bild: Sven-Erik Svensson
För att ge 2017 en kreativ och inspirerande start har Dygnet Runt bjudit in Malmös kulturvärld till en idéverkstad där vi har bett ett antal inbjudna personer att drömma fram en satsning inom just deras bransch. I tolv avsnitt kommer vi att få höra om idéer inom film, scenkonst, mode, musik, serier, krog, spel, arkitektur, konst, humor, medier och litteratur. Det kommer att bli en resa mellan högt och lågt, sannolikt och osannolikt, skrytsamt och blygsamt. Dygnet Runt hoppas att idéverkstaden leder till att nya samarbeten startar och fler idéer blir genomförda. Kanske av dig som läser detta …
I dagens avsnitt gäller det spel och frågan till några i Malmös spelliv löd: ”Om du får önska dig en spelsatsning i Malmö under 2017 – hur skulle den se ut?”
Jaana Nykänen.Bild: Jenny Leyman

Idé: En öppen spelfestival med Malmös utvecklare

Jaana Nykänen, vd på spelföretaget Divine Robot:
Det hade varit fantastiskt roligt med en spelsatsning som knyter samman de lokala spelutvecklarna med Malmös befolkning. Jag tror mycket på Malmö Museers nya satsning och hoppas på att de får budget nog för att kunna satsa fullt ut.
Utöver det så så skulle en spelfestival för allmänheten säkerligen bli ordentligt uppskattad. Vi har redan populära Nordic Game Conference, som lockar åtskilliga internationella besökare, men det hade varit kul att nå utanför spelbranschen och även skapa något för spelarna själva. Något som är enbart fokuserat på digitala spel. En dag eller två då man får komma och prova nya och gamla spel utvecklade av Malmöföretag, och få träffa personerna bakom spelen. Många tycker att det är häftigt att ”The Division” är utvecklat i Malmö, men jag tror inte att det är allmänt känt riktigt hur många spelutvecklare det finns här och hur stora många av deras spel är.
Sedan så tycker jag att en sådan satsning skulle kunna sträcka sig ut till Malmös skolor också, antagligen vet 100 procent av skoleleverna redan mer om spel än vad någon lärare gör, och att fånga upp och tillvarata det intresset kan vara väldigt konstruktivt inför framtiden. Vi har redan brist på kompetens lokalt när det gäller spelutveckling. Där tycker jag att en särskild satsning ska göras för spelintresserade tjejer, för att inkludera dem och visa att spelvärlden är till för alla. Vi riskerar att något går förlorat när vi matar barn med att spelande är något som ska begränsas. Att "skärmtid" används på samma sätt som lördagsgodis. Att "experter" och barnavårdscentraler ska diktera barnens kreativa interaktion med digitala medier. När sedan framförallt flickor växer upp och märker att det inte ens tycks finnas någon plats för dem i den ofta kraftigt misogyna spelkulturen och sneda könsrollsfördelningen i spelbranschen så är det inte konstigt att vi sedan får problem med rekryteringen till våra spelföretag.
Kim Nordström.Bild: Fredrik Norrlid

Idé: Bygg ett marknadsföringsnätverk för Malmöspel

Kim Nordström, fd studiochef på King i Malmö och från och med årsskiftet innovations- och mobilchef på Paradox Interactive:
Jag vill att alla spelstudior i regionen skapar ett Malmö- eller Skånebaserat nätverk. Jag tänker mig att företag som Simogo, Mediocre, Ustwo med flera bygger ett "cross promotion”-system för att uppmärksamma varandras spel för sina användare. När någon spelat klart exempelvis ett Simogo-spel och är intresserad av ett nytt spel, så ska spelaren redan i Simogos spel ha fått en hel del förslag på nya spel gjorda i Malmö. Det hela blir väldigt intressant när de mindre studiorna ska släppa ett nytt spel. Spel som Mediocres ”PinOut” har över 5 miljoner nedladdningar. Tänk om en indiestudio i Malmö kunde få tilllgång till 10 procent av dessa… Marknadsföring är ett av de absolut svåraste momenten när man lanserar ett spel mobilt idag. Detta kan göra en stor skillnad för spel skapade i regionen.
Ann-Sofie Sydow.

Idé: Spelanimationsutbildning, nya startups och ett kreativ dataslöjd

Ann-Sofie Sydow, The Game Assembly:
Jag önskar mig att vi fortsätter på banan med att befästa Malmö som det tydliga spelkluster vi är genom att dra igång en stor satsning på spelanimation. Kanske genom att vi startar upp spelanimationsutbildningar till att börja med. Från klassisk animation och VFX till Mocap. Det finns ingen annanstans i Sverige och det saknas verkligen.
Med det fantastiska initiativet som Game CIty tillsammans med Minc gjorde med Game Startup Academy 2016 så önskar jag mig att minst tre nya spelföretag startar upp i Malmö 2017. Vad sägs om ett med bara kvinnliga spelutvecklare, ett där man gör spel för pensionärer och ett där man blandar både VR och AR.
Egentligen önskar jag mig ett enda stort ”spelutvecklarhus" där vi samlar spelföretag, spelutbildningar och utbildar hela Skolsverige att det är dags att slopa uppdelningen mellan trä- och syslöjd och sen satsa vilt på kreativ dataslöjd där man kan skapa fritt med teknik och interaktivitet.
Anders Gustafsson.Bild: Tobias Pettersson.

Idé: Programmering på schemat i Malmöskolor

Anders Gustafsson, spelskapare på The Sleeping Machine:
Malmö borde gå i bräschen och sätta programmering på skolschemat. Och när vi ändå är igång borde vi lära ut det till samtliga medborgare. Kanske inte nödvändigtvis att skriva kod, men att lära sig bryta ner ett problem i dess enklaste beståndsdelar – så till och med en dator klarar av att klura ut det – är en metod som går att tillämpa rätt brett.
Adabelle Leiram.

Idé: Ett stadsbyggarspel för en hållbar stad

Adabelle Leiram, spelprogrammerare på Massive Entertainment:
Spel berör människor på ett sätt som få andra underhållningsformer kan. Eftersom spelaren själv är en del av historien, utför handlingar och gör aktiva val i hur hen vill spela spelet blir inlevelsen mycket starkare (sök på historier om karaktären Lydia från spelet ”Skyrim”, så förstår ni vad jag menar).
Om jag fick önska mig en spelsatsning för 2017 skulle den utnyttja den kraft spel har att beröra människor och inspirera dem till att engagera sig. Varför inte ett stadsbyggar- och simulationsspel där målet är att skapa den mest hållbara staden? Den kanske inspirerar ett barn i Malmö att en dag jobba med innovativa stadsutvecklingslösningar.
För mig är Malmö en symbol för innovation, förändring och utveckling. Så om jag fick välja en stad där jag tror att någon hade kunnat utveckla ett spel som berör människor till den grad att de börjar engagera sig och vill hjälpa till att göra världen ännu lite trevligare, hade jag lagt mina pengar på Malmö.
Martin Walfisz.Bild: Jenny Leyman

Idé: Fler investerare och ett Game City-hus

Martin Walfisz, grundare av Planeto och Massive Entertainment och idag senior partner i Nordisk Film Games och ordförande i Game City:
Det jag hoppas att vi ser mer av under 2017 är att fler aktörer i, och utanför, branschen investerar i nya startups. Henrik Johanssons och Volitos investering i Midnight Hub är ett fantastiskt tecken, och förhoppningsvis bara början. Dessutom önskar jag att Game City-huset, där jag hoppas att det ska samlas många spelstudios och hundratals utvecklare och studenter, blir till verklighet under året. I alla fall så att det finns en konkret plan.
Leslie Alfredsson.Bild: Karin Hartley

Idé: Malmös spelstudior går samman mot mobbning

Leslie Alfredsson, driver företaget MyEsteeme:
Malmös spelindustri har kommit långt redan och lockar många talanger till regionen. Men denna framgång kommer med ett ansvar. Problemet med personer som mobbar och förstör i multiplayerspel är en stor fråga och det är dags att spelindustrin tar tag i detta. Det handlar om hur spelet är skapat, hur chattforumen funkar, men även attityder i branschen.
Om vi vill nå fler användare så måste vi prioritera frågan om mångfald och integration och försöka undvika att nya entusiaster känner sig bortstötta. Det kan handla om nästa generations speltalanger som försvinner. Detta innefattar ett kraftigt avståndstagande från mobbning, men också att man skapar karaktärer i spelen som återspeglar hur samhället ser ut. Malmös spelbransch behöver se över detta innan stormen kommer. Lektionen från Gamersgate var ”om du inte är emot dem, så är du med dem”.
Min önskan är att alla stora och små spelstudior i Malmö går samman i kampen mot mobbning. Både online och offline. Och att vi skapar en kampanj för att öka kunskapen om detta. Jag vill att Malmö agerar som föregångare. 2017 är året att agera.
Jonathan Stahl.Bild: Privat

Idé: En spelinkubator och ett spelkafé

Jonathan Stahl på spelföretaget Odd Comet Games som precis släppt ”Moomin Quest” för IOs och Android:
Jag önskar mig en spelinriktad inkubator med billiga arbetsplatser där nystartade indie-spelutvecklare hade kunnat jobba ihop. När vi startade spelstudion för cirka ett år sedan i Malmö hade vi problem med att hitta billiga lokaler att vistas i. Vi ville hänga med folk från spelindustrin så man kunde lära sig ett och annat samtidigt som man fick lite sällskap. Vi har hört att Game City planerar på att göra något åt saken.
Vi har också besökt Pixel Kafé väldigt ofta och är ledsna av att det behövde läggas ner, så fler spelkaféer och spelbarer hade varit väldigt uppskattat.
Johanna Nylander.Bild: Jenny Leyman

Idé: Mer spel i Malmöskolorna och mer uppmärksamhet till Nordic Game

Johanna Nylander, ansvarig för samhällsfrågor på Dataspelsbranschen:
1. Nordic Game är en av världens främsta branschkonferenser för spelutvecklare, och det är helt fantastiskt att ha den mötesplatsen här i Malmö. Den är internationell på riktigt och har betytt jättemycket för utvecklingen av spelföretag i stan. Tyvärr har den varit lite förbisedd från aktörer utan insyn i branschen, och jag skulle önska att den fick mer uppmärksamhet och resurser inte bara från det offentliga, men också från resten av näringslivet som vill lära sig digitala affärer i praktiken. Det skulle leda till att fler förutom spelföretag kan lära sig ta sina produkter och tjänster på global export, och att Malmö hamnar i spelvärldens topp.
2. Jag önskar också att Malmöskolorna i större utsträckning ser de positiva sidorna av att spela dataspel. Särskilt flickor uppmuntras sällan att spela spel. Det anses ofta vara barnsligt och onödigt, vilket gör att många slutar spela när de kommer upp i tonåren. Har man inget intresse för spel tappar man flera naturliga ingångar till teknik-, it- och spelutbildningar, och spelen övar upp allt från engelskkunskaper till digital läsförståelse och öga-hand- koordination. Dessutom är spel roligt, och fler unga duktiga tjejer borde få ha roligt oftare. På så sätt kan vi på sikt få fler duktiga personer till branschen, som startar nya företag i stan, och som skapar ännu bättre spel.
David Polfeldt.Bild: Jenny Leyman

Idé: Ett poetiskt och utforskande Malmöspel

David Polfeldt, vd på Massive Entertainment:
Jag längtar fortfarande efter spel som utforskar mediets möjligheter fullt ut. Jag tänker framförallt på de narrativa och emotionella möjligheterna som interaktiviteten innebär, men som ofta får stå tillbaka för att ge plats åt spelmekanik och grafik. Enligt mig behöver dessa inte utesluta varandra. Just nu har jag precis spelat klart ”Last Guardian” och om jag fick önska mig en spelsatsning i Malmö så skulle jag önska att vi utvecklade ett spel som är lika djupt, poetiskt och känslomässigt starkt. Det är som ett verk av John Bauer eller Astrid Lindgren, fast i spelformat.
Sara Casén.Bild: Jenny Leyman

Idé: Ett eget hus för spelutvecklare

Sara Casén, grundare av spelföretaget The Midnight Hub:
Jag tycker det skulle vara jättekul om Game City drar igång sin byggnad för spelutvecklare där de kan sitta tillsammans även om man jobbar på olika företag.
Samir Arabi-Eter.Bild: Privat

Idé: Ett Scandinavian Open i digitala spel

Samir Arabi-Eter, projektledare på Spelens hus och en av initiativtagarna till planerna på världens första e-sportsmuseum:
Jag vill se ett event i Malmö som samlar alla Skånes ungdomar, men även drar in ungdomar från resten av Sverige, Norden och Europa. Vi har ett fantastiskt läge tack vare närheten till Kastrup och borde utan problem kunna nå långt utanför Sveriges gränser. Vi har nätverket, kunskapen och strukturen. Det enda som saknas är stödet. Jag hade velat se något i stil med Scandinavian Open i olika digitala spel eller i cosplay. Allt under ett stort flaggskeppsevent som samlar alla aktörer i Skåne.
Bobbi Augustine Sand.Bild: Lars Dareberg

Idé: Låt Malmö utforska nya spelteman

Bobbi Augustine Sand, spelutvecklare på Ozma Games:
Min önskan är att se en samling av spelutvecklare i Malmö som i nya spelformer och format utforskar teman som sex, kärlek, makt, normer, politik – kort sagt, hur vi ser på världen, oss själva och andra. Låt Malmö bli en plats där utvecklingen av vad spel är och kan vara drivs framåt, en plats för modiga spelutvecklare som har något att berätta. Skapa möjligheter att få utvecklingsstöd för spel i tidig fas och kulturstöd för experimentella spel i samma veva!
Julius Dahlström.Bild: Privat

Idé: Lås in tio Malmökonstnärer i en stuga för att utveckla VR-spel

Julius Dahlström, spelutvecklare på Fused Lizard:
Det borde satsas mer på spelutveckling utanför de redan tilltänkta ramarna. Idag kan faktiskt nästan alla göra spel. De vet bara inte om det, utan tror att man måste utbildas under massa år och kunna avancerade programmeringsspråk. Utvecklingsverktygen har blivit såpass användarvänliga att vilken glad amatör som helst med lite tålamod kan behärska dem.
Kanske att man låser in tio Malmökonstnärer i en stuga under ett halvår? Utan bakgrund inom spelindustrin. Så ser vi vad för spännande koncept de kan komma på till virtual Reality. Det behövs workshops på högstadieskolor om spelutveckling, där kidsen får höra vad som är möjligt och att man på så sätt sår frön bland sinnen som inte följer outtalade regler. Kan Malmö bili den stad som på allvar satsar på en ej tilltänkt målgrupp och på så sätt förnyar spelindustrin?
Mira Dorthé till höger. Här med Other Tales Interactive-kollegan Tanja Tankred.Bild: Privat

Idé: Öppna spelutvecklar-workshops

Mira Dorthé, spelutvecklare och grundare av Other Tales Interactive:
Jag önskar mig en sorts workshops i Malmö där alla som är intresserade av spel kan få delta. Det ska vara helt fokuserat på skapandet och inte på att berätta med ord. Show, don’t tell! Tänk om det funnits en kurs i concept art där till exempel. Alla ska kunna delta, oavsett vilket språk de talar. Den som lär ut live-ritar, kodar och designar på en storbildsskärm. Samtidigt spelas det musik och alla som är där dansar lite där de sitter och följer med och lär sig om hur de kan utveckla något eget. Då hade Malmö kunnat bjuda in spelutvecklare från hela världen till ett event där skapandet är det viktiga. Och en viktig poäng är att alla ska känna sig välkomna som de world citizens de är.
Håll koll på Malmös spelliv – följ Dygnet Runt på Facebook
Tidigare avsnitt i Malmö drömmer:
Malmös filmliv drömmer om gängdrama, filmfond och hemliga biovisningar.
Malmös musikliv drömmer om jättejukebox, indiefestival och skånskt "Så mycket bättre"
Malmös modeliv drömmer om modegalleria, hantverkshus och hijabmode
Genom att kommentera på Sydsvenskan.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på Sydsvenskan.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på Sydsvenskan.se och Sydsvenskan papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Läs alla artiklar om: Malmö drömmer
Gå till toppen