Dygnet runt

Malmös modeliv drömmer om modegalleria, hantverkshus och hijabmode

Gör Malmö till vintagemekka eller gågatan till ett centrum för små modebutiker. Eller bygg ett nytt hantverkshus eller en hijab-utställning. Dygnet Runts idéverkstad "Malmö drömmer" ger sig idag in i Malmös modevärld.

I dagens avsnitt: en önskan om en hijab-utställning.
För att ge 2017 en kreativ och inspirerande start har Dygnet Runt bjudit in Malmös kulturvärld till en idéverkstad där vi har bett ett antal inbjudna personer att drömma fram en satsning inom just deras bransch. I tolv avsnitt kommer vi att få höra om idéer inom film, scenkonst, mode, musik, serier, krog, spel, arkitektur, konst, humor, medier och litteratur. Det kommer att bli en resa mellan högt och lågt, sannolikt och osannolikt, skrytsamt och blygsamt. Dygnet Runt hoppas att idéverkstaden leder till att nya samarbeten startar och fler idéer blir genomförda. Kanske av dig som läser detta …
I dagens avsnitt gäller det mode och frågan till några i Malmös modeliv löd: ”Om du får önska dig en modesatsning i Malmö under 2017 – hur skulle den se ut?”
Peter Hilmersson.

Idé: Fyll gågatan och en galleria med småbutiker

Peter Hilmersson, delägare i modebutiken Meadow på Östra Rönneholmsvägen:
Vi skulle vilja se en satsning på handeln i centrum och att privata handlare flyttar in i lokaler på bra adresser för att få en mer levande butikshandel igen. Vi tror att eftersom många av kedjorna har letat sig bort från gågatan och in i köpcentrumen hoppas vi på att hyrorna på gågatan blir lite lägre och att fler små butiker vågar flytta in på gågatan. Visionen är ju att ha en gågata i centrum med små privata handlare i de mindre lokalerna. Detta är ju ett projekt som skulle ta lite tid men om hyresvärdarna i city är beredda att gå ner lite i hyra och handlarna beredda att satsa tror jag att det hade kunnat bli väldigt bra.
Om jag personligen fick önska butiker som jag tror hade varit bra för Malmö rent modemässigt så skulle jag säga att om Acne öppnade en flaggskeppsbutik tror jag det skulle locka folk. Något vi också saknar i stan är en mer konceptuell galleria som Mood-gallerian eller PUB i Stockholm. Nu vet jag inte vad som kommer att hända i lokalen där H&M Storgatan låg. Men säg att det öppnade upp en liten galleria där igen, så som det var för många år sedan, med exempelvis Aplace, Acne, Meadow och Tres Bien tillsammans med en restaurang eller foodtruck från Bastard och Casual Street Food.
Helle Robertson.Bild: Jenny Leyman

Idé: Gör Malmö till ett vintagemekka – stäng modekedjorna

Helle Robertson, designer på Robert & Blad:
För 2017 önskar jag mig ett totalstopp för fast fashion. Stäng alla modekedjorna i Malmö och tvinga oss att reflektera i stället för att konsumera. Förutom att det skulle sakta ned det textila sopbergets tillväxt så skulle det väcka ett helt naturligt behov av kreativitet. Tänk så otroligt kul och spännande att se vad alla skulle hitta på för att förnya sina outfits utan att handla så mycket. När behovet av bekräftelse inte längre går att tillfredsställa med snabba köp i billigkedja så gäller det att tänka nytt.
Second handmarknaden skulle slå i taket. Malmö skulle bli ett vintagemekka dit folk skulle vallfärda. I Malmö skulle klädbytarparty bli det nya förfest. Vi skulle som en fullständig självklarhet vårda och reparera våra kvalitetsplagg och på samma gång bli allt kunnigare vad gäller material och snitt. Och roligast av allt, jag tror på en veritabel explosion för roliga stylingexperiment och re-design. Plagg skulle byggas om, kombineras och användas på tidigare oprövade sätt. Kreativitet och lekfullhet skulle blomstra och föda ännu mera lekfullhet och experimentlusta. Malmöiterna skulle bli världsberömda för att driva modet framåt. Stan skulle bli den hetaste för streetstyle-bloggare att besöka.
Men jobb och tillväxt då? Jo, men bara för att vi inte skulle lägga 1 000 kronor på tio plagg så betyder ju inte det att vi inte skulle kunna lägga 1 000 kronor på att reparera och låta sy om våra befintliga plagg istället. 1 000 kronor som då dessutom skulle hamna hos småföretagare i vår lilla stad. Kanske rentav några med små butikslokaler i Malmös stadskärnan. Ja, vi behöver också ett seriöst snack med fastighetsägare och förvaltare som hellre tycks ha lokaler tomma än att ha långsiktiga kontrakt med mindre verksamheter. Men ett sånt där totalstopp för billigt massmode kan man ju bara drömma om… Eller vänta nu, det där behöver ju inte komma ”uppifrån”, som någon slags förbud. Vi kan ju bara sluta handla skräpet alldeles av oss själva. Och börja leka med det vi har i våra garderober. Ajöken säger jag, till de klonade modekidsen och välkommen till individualism och experimentlusta. Gott nytt 2017, vi ses med oväntade huvudbonader!
Leo Wallin.Bild: Hossein Lavi

Idé: Fler pop-up-events och paneldebatter

Leo Wallin, grundare av Vintage Magazine som snart expanderar från Instagram till en fysisk tidning:
Modesatsningen som skulle få mitt hjärta att slå snabbare vore fler pop-up-events här i Malmö. Jag tror det föder en samlande kraft. Skånes startupscen som exempel har tagit ett jättekliv uppåt i år och där finns en gemenskap där nya idéer och samarbeten föds. Kanske något för mode-Malmö att snegla på?
Det skulle kunna vara lagerutförsäljningar eller lanseringsmingel för en ny kollektion i alla sköna affärer. En pop-up-shop på ett torg eller showroom i hörnet på ett kafé. Modevisningar i våra nya konferensanläggningar och hotell. Och varför inte seminarier och paneldebatter som sätter mode på agendan. En social smältdegel där tankar och intryck möts och blöts. Ett roligt sätt för alla intresserade att umgås. Dessutom får de lokala talangerna intryck och nätverk som omvandlar deras talang till näringsverksamhet.
Ett exempel som jag tycker är särskilt skoj är tyska VinoKilo som i mars kör sitt första evenemang i Malmö. De kör på vintagemässor där du kan köpa kläder till kilopris. Välj ut vad du gillar, väg det och gå hem med en påse godsaker. Enkelt och grymt kul!
Shifaa Patel.

Idé: Starta en Hijab Exhibition

Shifaa Patel, ägare till butiken Tahara vid Södervärn som säljer muslimska kläder:
I Malmö idag är kvinnor i slöjan (hijab) ett vanligt inslag. Samtidigt är okunskapen kring slöjan stor och frågetecknen många. Fördomarna är stora och många kvinnor i slöja vittnar om verbala och fysiska attacker.
För att motverka fördomarna skulle jag gärna se en "Hijab Exhibition" där flera viktiga aktörer, så som IKEA, Polisen (som båda har tagit fram slöja för sin personal), Malmö stad, muslimska församlingar, går samman för att ge en nyanserad bild av slöjan. I denna utställning ingår modévisning med hijab från olika delar av världen men också slöjan i olika sammanhang. Burkini och idrottsanpassade slöjor exempelvis. Dessutom arrangeras workshops med kvinnor som bär slöja och som berättar om sina erfarenheter. Jag tror att ett sådant evenemang hade lett till ett normaliserande av slöjan i samhället och gett goda signaler till kvinnor som bär slöja.
Svante Nybyggars.Bild: Max Nordanåker

Idé: Skapa ett kluster av spännande butiker på gågatan

Svante Nybyggars, modeintresserad copywriterveteran:
1. Flera mainstream-butiker överger nu gångstråket Södra Förstadsgatan, och min förhoppning är att nya och mer spännande varumärken flyttar in, kanske efter ombyggnad så att det även finns mindre lokaler. På så sätt kunde det skapas ett kluster av butiker som Meadow, Très Bien, AB Småland, Sage (som öppnar vid Davidshallstorg i februari), Nudie, Aplace, Nifty Jeans och ytterligare independent-butiker i denna del av city. Det kunde även bidra till Malmös attraktivitet som turiststad. Jag tänker mig något liknande som Sofo i Stockholm (Söder om Folkungagatan).
2. Jag önskar mig även fler butiker som har böcker och magasin om mode och konst. Det är svårt att hitta i Malmö, men finns exempelvis hos Storm i Köpenhamn.
3. Jag skulle även kunna önska mig att japanska The Real McCoy’s öppnade, men det måste också finnas en kommersiell bärighet för en butik. Konsumenten ska inte bara gilla modet utan också vara beredd att betala för det som inte är massproducerat.
Linnea Havsfjord Lindgren.Bild: Privat

Idé: Fyll skyltfönstren och fixa skolföreläsningar

Linnéa Havsfjord Lindgren, designer inom hållbart mode på Havsfjord:
1. Malmö har länge varit i framkant med att skapa och främja hållbara möjligheter inom mat och andra typer av kultur. För 2017 bör fokuset även riktas in mot mode. Vi har oerhört mycket fantastisk talang inom modeskapande i Malmö. En stad som stöttar och promotar hållbara märken och en lokal produktion, främjar inte bara kreatörer i sig - det är ett steg mot en mer hållbar stad samt skapande av nya arbetsmöjligheter på lång sikt.
2. Som mindre etablerad designer är det svårt att nå ut till sina potentiella kunder samt försäljningsmöjligheter. Låt Malmös tomma skyltfönster fyllas med verk av lokala aktörer – hjälp oss synas. Det främjar inte enbart kulturarbetare utan kan även bidra till större diskussioner om klädindustrin och dess produktion. Med små medel såsom enklare och kortare uthyrning av lokaler till lokala kreatörer skapar man möjligheter till marknader och pop-up-koncept. Det bidrar till en mer levande stadskärna där konsumenten även får möta de som producerat och skapat kläderna.
3. En ytterligare satsning som skulle gynna Malmös hållbarhetsagenda samt lokala designers är bland annat föreläsningar inom Malmös skolor i hur klädindustrin fungerar. Samt mer praktiska workshops om hur man lagar och tar hand om kläder. Det är vägar till ett mer socialt och miljömässigt hållbart samhälle som samtidigt skapar fler arbetsmöjligheter för våra lokala mode- och textilskapare.
Patrik Ljunggren.Bild: Privat

Idé: Gratis parkering och bussbiljetter på helger

Patrik Ljunggren, ägare av klädbutiken Ljunggren vid Davidshallstorg:
Min första idé är till Malmö stad som jobbat hårt med att decentralisera staden vilket man måste berömma dem för. Butiksdöden längs gågatorna visar sitt tydliga språk. För att få konsumenterna in till stan är ett första förslag att hjälpa till med gratis parkering och gratis bussar vid lönehelger både fredag och lördag. Sverige ligger i topp i Norden med 66 procent av konsumenterna som e-handlat. Detta är naturligtvis kul men det främjar inte pulsen i stan att man sitter hemma istället för att få den personliga servicen utan extra kostnad i butik.
En modesatning som jag känner Malmöbon med omnejd borde vara redo för, sent omsider, är att vara individuell i sin syn på hur man ska klä sig. Våga stretcha sin komfortzon. Inte så att det blir påfågel nödvändigtvis utan mer att man vågar ha lite mer färg. Hur många svarta plagg kan malmöiten ha? Nog ingen som vet än…
Naemi Gustavsson.

Idé: Designcenter och lokala produktionsplattformar

Naemi Gustavsson, modeskapare
Jag önskar mig större kommunala satsningar på lokala produktionsplattformar för mode och textil. Jag önskar även ett designcenter med fokus på mode, textil och hållbarhet som samlar designers, producenter, forskare och undervisare inom området och som verkar på både en lokal och internationell nivå.
Per Fredriksson och Sinan Abi.Bild: Peter Westrup

Idé: Skapa ett nischat område som det runt Magasinsgatan i Göteborg

Per Fredriksson och Sinan Abi, ägare till modebutiken Séfr Séfr på Hamngatan:
Vi tycker att det ska investeras mer på innerstaden, med satsningar som gör Malmö till en attraktivare och bättre shoppingstad.
Sedan några år tillbaka har det varit stort fokus på varuhus i och omkring Malmö vilket tömmer innerstaden på folk och vidare leder till att butiker tvingas slå igen. Det här är en mycket tråkig utveckling, tycker vi.
Även om det hänt en hel del positiva butiksöppningar under senaste året såsom Cos och &Other Stories i Hansa, Nudie på Davidshall, samt Malmö saluhall, så tycker vi att det finns mer man kan göra. Rent konkret saknar vi en nischad gata eller ett område i Malmö som motsvarar exempelvis Vallgatan, Södra Larmgatan och Magasinsgatan i Göteborg. Vad som utmärker dessa gator, särskilt Magasinsgatan, är att de erbjuder bra shopping inom mode och inredning, mysiga kaféer, god mat från olika foodtrucks och trevliga restauranger. Men så har det inte alltid varit. Utan det är tack vare konkreta satsningar från fastighetsägare och andra som har velat utveckla dessa gator till att bli bra, mysiga shoppingstråk. Satsningar som lockat till sig en viss typ av butiker och aktörer som tillsammans gjort Magasinsgatan till en av Göteborgs mest attraktiva kvarter att etablera sig på som modebutik.
Det behövs göras liknande initiativ i Malmö. Där en eller flera fastighetsägare går samman och bestämmer sig för att sänka hyrorna på vissa adresser så att fler butiker vågar och kan etablera sig. Om man nu inte vill fortsätta med att ha tomma lokaler i stadskärnan eller tillfälliga pop up-butiker som säljer cd-skivor). Men de ska också ha en uppfattning om vilken typ av butiker och aktörer området ska bestå av. Ett bra shoppingutbud i mysiga kvarter skapar synergier för alla oss som verkar i staden. Och det borde ligga i Malmö stads intresse att ha en levande stadskärna.
Yasemin Arhan Modéer.Bild: Lars Brundin

Idé: Fler bra second hand-butiker och uthyrning av kläder

Yasemin Arhan Modéer, vd för Altitude Meetings som tidigare i år höll ett rundabordssamtal vid klimatmötet i Marrakech om en hållbar modeindustri:
Efter att mer och mer blivit medveten om vilken enorm miljöbov hela textilier och kläder är, och hur lite vi konsumenter tar ansvar eller ens har kunskap om detta, så önskar jag först och främst att vi får bättre information. Allt från hur vi kan återvinna, följa hela produktionen, och ge oss fler tips på hur vi kan börja tänka långsiktigt. Jag vill se fler bra second hand-butiker i Malmö som drivs av de egna varumärkena, så som Filippa K har i Stockholm. Även fler initiativ från olika märkesbutiker att börja hyra ut kläder i Malmö. Det är en fantastiskt bra idé, både till fest men även om man ska ev ut på en affärsresa och måste klä sig mer formellt än vad garderoben erbjuder.
Jag skulle även vilja se ett större ansvar bland de större kedjorna för att få konsumenterna att välja mer hållbara plagg. H&M och andra kan bli bättre på att framhäva sina miljöalternativ och kanske även berätta för konsumenterna varför vi ska välja mer hållbart, köpa mindre, tvätta mindre och vara lite mer rädda om plaggen. Oavsett om de är dyra eller billigare. Vi slänger närmare 9 kilo kläder per person och år i Sverige! Och mycket slängs innan det ens har sålts. Och det mesta vi slänger går dessutom inte att återvinna och bränns istället.
Ken Svanlund.Bild: Martin Hållö Spencer

Idé: Hyr ut profilerad plats veckovis till nya talanger

Ken Svanlund, ägare till Svanlund Design som skapar scenkläder till rockartister som Europe, Candlemass och många andra. Lämnar nu butiken på Amiralsgatan för nya större lokaler på Krusegatan:
Vad jag kände saknades i starten var exponering, möjligheter att nå ut och få visa vad jag kan, få kritik och där igenom utvecklas. Det borde finnas en plats där nya talanger får ställa ut sina alster för folk. Ta en av de stora lokaler eller ett köpcenter som finns i centrum. Bygg om och låt kreativa få hyra platser veckovis, och ha gärna någon som kan hjälpa till med profilering. Att branda sig är en stor och viktig del som många glömmer. Varför inte ta hjälp av nya kreativa art directors som också finns i Malmö. Det skulle kunna bli en bra start för många olika yrken. Tänk så många samarbeten som skulle startas. Kör även modevisningar en gång i månaden på detta ställe. Det skulle ge enormt med erfarenhet för modeller, make-up-artister, stylister, frisörer, fotografer och även ljud och ljus.
Självklart finns det säkert flera med erfarenhet som gärna skulle vilja dela med sig. Det är en tuff resa man har framför sig och jag själv hade önskat att det fanns någon som kunde ge råd. Det finns så oändligt med saker som man måste lära sig. Bidra med någon form av mentorer och föreläsare för att glänta på dörren och visa vilka möjligheter som det finns.
Då Sverige har ett mycket gott rykte utomlands för sin design och businessmentalitet så skulle detta ganska snabbt kunna betala tillbaka sig till Malmö stad. För det krävs exponering för att få kritik. Det krävs kritik för att kunna utvecklas och vi behöver ständigt utvecklas för att få exponering.
Per Ljung.Bild: Ola Muscat

Idé: Skapa ett livsstilsstråk av nischbutiker

Per Ljung, ägare av butiken Per Ljung på Kalendegatan:
1. Jag önskar mig ett livsstilsstråk av nischbutiker på Baltzarsgatan, Kalendegatan och Södergatan. Det finns några nu på Baltzarsgatan som Sir, Eton, Nr19, Holy Green, Marlene Birger, Peter Bier och på Kalendegatan min egen. Skulle gärna se något känt varumärke som kommer till den stora lokalen på Baltzarsgatan som står tom.
2. Skulle önska att det skrivs mer om mode i lokala tidningar. Gärna reportage om små speciella butiker och entrepenörerna bakom.
3. Skulle vilja att det var happenings varje långlördag med näringsidkare från centrum. Kanske mindre konserter och roliga grejer för barn. Detta istället för att lägga allt krut på en vecka som Malmöfestivalen där det kommer näringsidkare från andra håll än Malmö. Då centrumbutikerna får mindre försäljning under den veckan.
Erica Ånéus.Bild: Privat

Idé: Designmässa om hållbart mode

Erica Ånéus, ägare av butiken PollyJo & Moz på Claesgatan:
Jag skulle vilja se en designmässa eller designmarknad där det fokuseras på mode och kläder. Gärna hållbart mode. En plattform för designers att visa upp sig. Vi har Köpenhamns modemässa men det skulle vara intressant med något liknande här som absolut inte måste vara lika stort men ändå möjligheten att bli intressant. Och viktigast av allt att det är seriöst med riktigt fin kvalitet på plaggen.
Osman Mohamed.

Idé: Malmö Fashion Week

Osman Mohamed, modeskapare under namnet "Sharif":
Malmö är i behov av en modevecka. Malmö Fashion Week skulle gå ut på att man under en veckas period samlar modeskapare från Sveriges alla hörn och ger dem en chans att visa upp sin talang och kreativitet för svenska folket. Detta gynnar både Malmö stad och modeskaparna. Under denna vecka skulle det hållas olika workshops och föreläsningar samtidigt som man ger möjligheter för både privatpersoner och företag att byta idéer. Utöver detta skulle man även satsa på att bjuda in en känd internationell modedesigner som visar sin kollektion och därmed inspirerar andra. En årlig modevecka skulle även locka turister till Malmö.
Helene Österklint Geving.Bild: Jenny Leyman

Idé: Arbetsförmedlingsprojekt och hantverkshus

Helene Österklint Geving, rektor på Tillskärarakademin i Malmö:
I mitt yrke träffar jag många ungdomar med inriktning mode och design i någon form. Flera av dessa har drömmar om egen verksamhet eller tillverkning, men vägen dit är lång och den ekonomiska aspekten är ett stort hinder.
Tänk om vi i Malmö hade kunnat få till en lokal satsning där Arbetsförmedlingen låter dem som är arbetsökande och har bidrag få möjlighet att under exempelvis ett till två år ha kvar sina pengar för att kunna bygga upp en verksamhet i Malmö och ett nätverk inom modebranschen utan krav på att söka annat arbete eller att vara till arbetsmarknadens förfogande. Tanken är att bli självförsörjande och arbeta med ett yrke de själva valt och trivs med utan att jagas av pressen på inkomst i början. I förlängningen kan detta ge ytterligare arbetstillfällen till Malmö. Många ungdomar idag tänker långsiktigt, hållbart och ekologiskt och vill ha en liten tillverkning utan köp och släng. Dessa entusiastiska unga begåvade ska vi ta tillvara på.
Jag önskar mig också ett hantverkshus på Gustaf Adolfs torg mitt bland allt det nya som händer runt Hansacompagniet. En lokal i två våningar där det ska finnas en större gemensam hantverkslokal för sömnad och annan tillverkning. Huset ska innehålla tillräckligt stora lokaler för att var och en ska kunna ha en egen liten hörna för tillverkning och försäljning. Allt från kläder, smycken och andra accessoarer. Huset ska ha en spännande miljö och fokusera på ett skapande från idé till färdig produkt.
Max Nordanåker.Bild: Privat

Idé: Fler oberoende butiker i centrum

Max Nordanåker, vd för Nifty Jeans som driver butik på gågatan:
Jag drömmer om ett mer levande city. Det finns en hel drös med fik och restauranger men det behövs många fler oberoende butiker för att skapa en balans. Inte bara fler klädbutiker utan även specialiserade affärer för till exempel hi-fi, skivor, nischade magasin och böcker. Plus ett bättre nätverk för att lyfta fram alla små aktörer som vågar.
Hållbarhetstänk gör skillnad och är viktigt, det hoppas jag få se mer av under 2017. Vi har flera kollegor i Malmö som tänker i samma banor. Kläderna skall inte bara vara snygga utan även vara tillverkade under bra förhållanden och till schyssta löner. Produktion av bomull och andra material är resurskrävande och man behöver tänka på hela kedjan.
Äldre butiksägare har berättat hur det var förr, före köpcentrens tid. Nu är vi en ny generation som kombinerar service till butikskunderna med nätförsäljning. Ett levande city är inte bara efterlängtat av många yngre Malmöbor utan stärker även oss som turiststad. Malmö ska och kan vara Sveriges ballaste storstad!
Håll koll på Malmös modeliv – följ Dygnet Runt på Facebook
Tidigare avsnitt i Malmö drömmer:
Malmös filmliv drömmer om gängdrama, filmfond och hemliga biovisningar.
Malmös musikliv drömmer om jättejukebox, indiefestival och skånskt "Så mycket bättre"
Malmös spelliv drömmer om spelutvecklarhus, festival och kreativ dataslöjd
Genom att kommentera på Sydsvenskan.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på Sydsvenskan.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på Sydsvenskan.se och Sydsvenskan papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Läs alla artiklar om: Malmö drömmer
Gå till toppen