Dygnet runt

Malmös medieliv drömmer om Malmöapp, nya medieägare och E-sportsfestivalen

Malmöappen ”We the people of Malmö”. E-sportens Melodifestival. Nya medieägare. Och en talkshow på Malmö Live. Dygnet Runts idéverkstad "Malmö drömmer" ger sig idag in bland medierna.

I dagens avsnitt: en önskan om att ge e-sporten samma mediala bevakning som Melodifestivalen.
För att ge 2017 en kreativ och inspirerande start har Dygnet Runt bjudit in Malmös kulturvärld till en idéverkstad där vi har bett ett antal inbjudna personer att drömma fram en satsning inom just deras bransch. I tolv avsnitt kommer vi att få höra om idéer inom film, musik, spel, mode, arkitektur, litteratur, scenkonst, serier, konst, medier, krog och humor Det kommer att bli en resa mellan högt och lågt, sannolikt och osannolikt, skrytsamt och blygsamt. Dygnet Runt hoppas att idéverkstaden leder till att nya samarbeten startar och fler idéer blir genomförda. Kanske av dig som läser detta …
I dagens avsnitt gäller det medier och frågan till några i Malmös medieliv löd: ”Om du får önska dig en mediesatsning i Malmö under 2017 – hur skulle den se ut?”
Emma Kronqvist.Bild: Jenny Leyman

Idé: Fritt wi-fi och Malmöappen ”We the people of Malmö”

Emma Kronqvist, programchef SVT Malmö:
Jag önskar fritt wi-fi i hela Malmö stad. Bredband för alla är demokrati och därmed public service. Till den julklappen kommer Malmöappen ”We the people of Malmö”. En interaktiv karta över vår stad med levande innehåll. Där ska du kunna välja filter som:
* ”Riktigt lokala nyheter”. Nyheter uppdelade på stadsdelar.
* ”Här finns kärlek”. Sätt ut en plats och berätta var och hur ni möttes och blev kära.
* ”Hjälp”. Ta en bild och märk ut stället där något behöver lagas eller fixas av staden och gatukontoret får veta direkt. Det kan vara ett löst brunnslock, trasigt trafikljus, farlig trappa, hål i skejtparken med mera. Vi är rädda om stan tillsammans.
* ”Jobb”. Här finns ett jobb att söka.
* ”Vad är det här för butik”. Här kan du själv fylla i ett betyg och beskrivning på en affär. Som troligen blir mer sanningsenlig än texten på Eniro.
Patrik Lundberg.Bild: Sven-Erik Svensson

Idé: En talkshow med gäster och debatt

Patrik Lundberg, författare och krönikör i Aftonbladet:
Jag saknar en fysisk mötesplats, en arena för samtal i Malmö. Kulturhuset i Stockholm har till exempel ett gediget program, som riktar sig till en bred allmänhet. I Malmö finns sådana samtal, men i mina ögon söker de snarare konsensus än konflikt. Ergo: tre personer med liknande värderingar sitter på en scen och tycker lite olika fast ändå inte. På internet, på tv och i radio har människor en tendens att missförstå varandra med flit. Live, inför publik, ser jag inte den tendensen lika tydligt. Och efteråt har människor en tendens att prata med varandra.
Jag efterlyser en lägereld, kanske en talkshow en gång i månaden. Ett möjligt upplägg: intervju med aktuell person plus debatt. Det här fungerar faktiskt med de flesta genrer: nyheter, sport, kultur & nöje, etcetera. Givetvis förutsätter det här att samtalet inte slutar är showen är över. Det är snarare då det börjar.
Publicistklubben arrangerar redan liknande kvällar, fast med inriktning på mediefrågor och med publicister som målgrupp. Hoppas att de vill bredda sig, kompetensen finns ju redan i klubben. Jag hade älskat att se de semantiska stjärnskotten Karin Arbsjö och Matias Rankinen som värdar.
Tänk er en premiärkväll med nye MFF-tränaren Magnus Pehrsson i heta stolen. I halvtid rappar Leslie Tay om Seved. Sedan en superduell mellan stadens starka kvinna Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) och oppositionsledaren Torbjörn Tegnhammar. Helst i musrestaurangen Il Topolino, men antagligen på Malmö Live.
Lina Taha.Bild: Melanie Deuretzbacher

Idé: En webb-tv-serie om de vanliga Malmöborna

Lina Taha, grundare av Honey & The Bees som är den största svenska gruppen på Facebook för enbart tjejer. Är själv från Kristianstad, men jobbar mycket i Malmö då många av gruppens över 78 000 medlemmar finns här:
"I dagens medier svartmålar man gärna Malmö och dess olika stadsdelar. Rosengård, Nydala eller Sofielund förknippas oftast med ”Efterlyst” eller ”Uppdrag granskning” men då är min fråga: Var har vi alla andra människor som håller Malmö vid liv? Jag drömmer om en webb-tv-serie som ska handla om enbart Malmöborna och hur dessa människor håller uppe alla Malmös ställningar dagligen. En webb-tv-serie som handlar om alla vanliga människor som går i skolan, arbetar eller som dagligen jagar efter arbete. Hur ser en vanlig måndag ut på Rosengård? Jag tror på Malmö stad. Jag vet att Malmö har både stjärnor och hjältar trots att medierna många gånger skildrar en förvrängd bild av det vardagliga livet för Malmöbor."
Ehsan Noroozi.Bild: Julia Lindemalm

Idé: En e-sportens Melodifestival

Ehsan Noroozi, radiopratare, poddare och innehållskung på Malmöföretaget Resultify:
Tänk dig Melodifestivalen, men istället för musik är det e-sport. Jag tror att Malmö hade varit en perfekt grogrund för den nya vågen av gamingkultur som redan nu sveper över oss och kommer att öka än mer de kommande åren. Om medier i Malmö skulle ta steget som andra medier ännu inte tagit och inkludera e-sport i vardagen så hade det satt Malmö på kartan för spelindustrin. Medierna ska hålla koll på serier, spelare, kommande talanger och spelsläpp. Vi behöver krönikor om spelandet, spelen och spelindustrin. Vi behöver det kontinuerligt och långsiktigt. Men precis som med Melodifestivalen så behövs det ett grandiost jippo. Vad hade hänt om e-sporten fick samma uppbackning och bevakning av spelare och arrangörer som Melodifestivalen får?
Erika Oldberg (till höger) här tillsammans med Gina Ionescu som boken "Jag är Gina" handlar om..Bild: Julia Lindemalm

Idé: Nya medieägare i Malmö

Erika Oldberg, journalist på TT och författare till boken ”Jag är Gina”:
Jag önskar att andra medieägare än i dag kliver in på arenan. Medieägare vars främsta drivkraft är att alla människor görs delaktiga vad gäller debatt och kunskap om vad som händer i Malmö och i världen för att på det sättet skapa mer jämlika villkor för oss alla att delta i och forma samhället. Medieägare med demokrati, yttrandefrihet och publicistik som främsta fokus i stället för vinstmarginal. De organisationer och rörelser som bryr sig om demokratin – det kan vara stiftelser, partier, fackföreningsrörelsen – behöver noggrant tänka igenom om de har råd att låta bli att engagera sig för fri och oberoende journalistik. I dag, när redaktion efter redaktion avlövas i en nedskärningskarusell som inte visar några tecken på att stanna upp, får vi journalister allt mindre tid och resurser att granska och spegla den krångliga och snabbrörliga tiden vi lever i. De organisationer som tidigare såg ett värde i att engagera sig i pressen för att den vägen uppmuntra politisk debatt via tidningarnas ledarsidor, har i stället valt att driva sina egna frågor i sina egna kanaler. Malmö stad har en stor mängd informatörer, samtidigt som vi blir allt färre journalister som ska bevaka kommunen.
Och tvivlet om huruvida det överhuvudtaget finns någon journalistik i allmänhetens intresse – ”allt är särintressen” – verkar bli allt vanligare. Behovet av professionella journalister som på allvar granskar politikers uttalanden kritiskt och har tid att gå till botten med vad som är fakta och vad som är spin är jättestort.
Om ett år hoppas jag att vi vaknar till ett pling i luren från app tillhörande en ny nyhetsredaktion som gjort ett stort avslöjande om betygsinflation i vissa välrenommerade skolor i Malmö – avslöjandet bygger på skolungdomars hopsamlade betygsunderlag och är resultatet av ett samarbete där unga i Malmö tillsammans med erfarna journalister lär sig producera egna nyheter utifrån sådant de stöter på i sin egen vardag. Om ett år hoppas jag också att vi har fått avslöjande nyhetsrapporter från unga Malmöbor som med dold kamera spelat in sina besök på exempelvis Arbetsförmedlingen.
Magnus Thure Nilsson.Bild: Jesper Berg

Idé: Den digitala plattformen som skapar ett bättre Malmö

Magnus Thure Nilsson, vd för Media Evolution:
Jag önskar att någon eller många – det kan vara interaktionsdesigners, knackare, beteendevetare, politiker, socionomer, beslutsfattare – smäller till ordentligt och tillsammans försöker knäcka nöten kring hur vi kan hjälpas åt att skapa en bättre, roligare, coolare, mänskligare, ballare, snyggare och mer hållbar stad. För alla! Det är dags för Malmö att bli den underbara, stora och öppna staden den kan bli, och egentligen är. Vi har förutsättningarna. Vi behöver verktyg och plattformar, förmodligen digitala eller digitalt baserade, som hjälper oss att samla all den kraft som finns – vi behöver skapa verktyg som ger möjlighet för fler att vara med och skapa det nya Malmö. Ett Malmö som är större och mänskligare än någon annan stad vi känner till. Kan någon snälla bara börja ta initiativ till en sådan plattform?
Pia Rehnquist.Bild: Albin Brönmark

Idé: Bra journalistik på lätt svenska

Pia Rehnquist, chefredaktör på Sydsvenskan
Malmö behöver riktigt bra nyheter på lätt svenska, eftersom många invånare har ett annat modersmål och därmed har svårt att hänga med i vad som händer och varför. Min önskan inför 2017 är därför att någon, jag tänker främst på public service, tar sig an uppdraget att göra genomarbetad journalistik på enklare svenska. Sydsvenskan med sitt enorma digitala genomslag ställer gärna upp som journalistisk samtalspartner eller som plattform för spridning.
Joshua Ng.Bild: Kajsa-Stina Kalin.

Idé: En ny mötesplats för analog medieproduktion

Joshua Ng, en av grundarna till föreningen The Connectors Society som skapar tjänster och produkter kopplat till stadsutveckling:
Jag skulle vilja se ett uppsving för analog medieproduktion och att det skapades en mötesplats i Malmö där man kan skapa med analoga tekniker. I takt med att allt blir digitaliserat, alltifrån musikproduktion till fotografering till filmskapande och tryckprocesser, så är det lite sorgligt att se väldigt kreativa medieformer dö ut. Det är viktigt att hålla de anloga teknikerna levande för att inte den kunskapen ska gå förlorad. Men det är också viktigt för att de inspirerar till en helt annan sorts kreativitet och skapar andra resultat.
En negativ sak med den digitala medieproduktionen är också en av de mer positiva sakerna. Den digitala produktionen gör att du kan göra allt själv och du är oberoende av andra. Den analoga produktionen ger möjligheter till mer social interaktion. Därför tänker jag att det finns utrymme för en helt ny sorts mötesplats i Malmö.
Alexandra Bylund.Bild: Jenny Leyman

Idé: Sociala medier-konferens och en barnpodd

Alexandra Bylund, poddare och grundare av företaget PR With An Edge
Jag skulle vilja ha en sociala medier-konferens för företag i Malmö där nyckeln är att man delar med sig av kunskap och erfarenheter utan att vara rädd för sina konkurrenter, och utan att dra trista företagspresentationer. Konferensen skulle inspirera både företag och myndigheter att skapa bra innehåll och sprida det i sociala medier, precis som många privatpersoner – så kallade influencers – gör idag. Min uppfattning är att influencers ofta gör ett mycket bättre jobb än företag.
Sen har jag en dröm-podcast som jag skulle vilja se: En podcast i reportageform för barn. Enklaste sättet att få någon att vilja göra någonting – att brinna för något – är att se till att drivkraften kommer inifrån hen själv. Tanken ska vara att inspirera barn att ta del av de aktiviteter och det kulturliv som finns i Malmö. Om barnet själv lyssnar på andra barn som har deltagit i olika aktiviteter - det kan vara alltifrån att gå på teater till att hoppa en timme på "Jump trampolinpark" - så är det mycket större chans att hen också gör det, än om det är föräldrarna som uppmanar till det.
Genom att kommentera på Sydsvenskan.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på Sydsvenskan.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på Sydsvenskan.se och Sydsvenskan papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Läs alla artiklar om: Malmö drömmer
Gå till toppen