Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Så kan besparingarna slå mot Lunds vård och omsorg

Upp till 200 tjänster färre, mindre hemtjänsttid för brukarna, nedläggning av flera träffpunkter, längre arbetstid för personalen, halvering av den öppna verksamheten och stora nedskärningar inom LSS. Det är några möjliga konsekvenser om vård- och omsorgsnämnden måste spara.

Ann-Margreth Olsson (S), ordförande i vård- och omsorgsnämnden.Bild: Linda Berglund
Lunds kommun har ett besvärligt ekonomiskt läge. Inför budgeten 2018 saknas 300 miljoner kronor för att kommunen ska få en budget i balans. Alla nämnder har därför fått i uppdrag att ta fram konsekvenserna av tre olika besparingsalternativ: 3 procent, 5 procent och 7 procent.
Vård- och omsorgsnämnden har en stor budget och därför krävs det stora summor för att nå besparingsnivåerna. I sjuprocentsalternativet handlar det om 125 miljoner kronor och på den lägsta nivån måste man spara cirka 55 miljoner kronor.
Eftersom den absoluta merparten av nämndens kostnader är personal innebär sjuprocentsalternativet att upp till 200 tjänster försvinner.
Läs också Stora nedskärningar att vänta i Lund
Bland det som tjänstemännen på vård- och omsorgsförvaltningen listar som möjliga konsekvenser på treprocentsnivån finns:
* Tuffare bedömningar av vilken hemtjänsthjälp brukarna kan få och hur ofta.
* Längre arbetstid för personalen – en höjning med 40 minuter i veckan till 37 timmar (får dock effekt först 2019).
* Nedläggning av 9 av de 16 träffpunkterna.
* Minskning på öppen verksamhet med 25 procent – vilket bland annat innebär nedläggning av två av fem restauranger och minskad tillgång till värdinneservice.
* Nedläggning av Ärtans äldreboende.
* Avveckling av förebyggande hembesök till personer över 80 år.
Läs också Analys: Fortsatt höga ambitioner – till ett lägre pris
På femprocentsnivån tillkommer bland annat:
* Flera neddragningar inom LSS: mötesplatsen på Fäladstorget stängs, habiliteringsersättningen tas bort och en generell kraftig besparing görs på daglig verksamhet.
* Ytterligare neddragningar på träffpunkterna: bara 5 av 16 blir kvar.
* Ytterligare besparingar på öppen verksamhet, vilket bland annat innebär att bara en av restaurangerna kan vara kvar och att antalet volontärer halveras.
Läs också Kan ett skrotat spårvägsbygge rädda Lund från nedskärningar?
På sjuprocentsnivån tillkommer flera generella besparingar, bland dem:
* Generell besparing på hemvård, inklusive avveckling av arbetsmetoden "Stimulans i vardagen".
* Generell besparing på särskilt boende för äldre, vilket till exempel kan leda till att brukarna får stå för fler kostnader för förbrukningsartiklar.
* Generell besparing inom "Boende och habilitering" – vilket innebär färre individuella fritidsaktiviteter.
Läs också Liberalernas val mellan pest och kolera
Ann-Margreth Olsson (S) är ordförande i vård- och omsorgsnämnden. Hon betonar att tjänsteskrivelsen inte ska ses som ett förslag på hur nämnden vill spara.
– Vi uppfattar det här som ett yttrande om vad besparingarna kommer att få för konsekvenser. Det här är inte skarpa förslag, utan för att visa vad det får för orimliga konsekvenser, säger hon.
Ann-Margreth Olsson säger också att de rödgröna partierna i nämnden kommer att stryka tanken på längre arbetstid för personalen.
Läs också Analys: Räkna med både höjd skatt och nedskärningar
Politikerna i vård- och omsorgsnämnden ska diskutera ärendet vid sitt möte den 9 januari.
Efter att ha sett hur de olika nämnderna analyserar besparingskonsekvenserna blir det i vår upp till Lunds olika partier att presentera sina budgetförslag.
Lunds kommuns budget för 2018 ska antas av kommunfullmäktige i juni.
Läs också Kostnaderna springer ifrån Lunds intäkter
Gå till toppen