Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Tryck på att förändra reseavdragen

Storstadsbilister kan bli av med sina reseavdrag framöver när landsbygd och klimat ska gynnas. Två utredningar, som alla riksdagspartier står bakom, föreslår att systemet med reseavdrag görs om.

Reseavdragen används mest av högavlönade män i storstäderna. Nu föreslås att systemet ska göras om för att gynna klimat och landsbygd. Arkivbild.Bild: Pontus Lundahl/TT
I dag används reseavdraget mest av högavlönade män i de tre storstadsområdena, inte av glesbygdsbor med lång väg till jobbet.
Men med Landsbygdskommitténs förslag på en rent avståndsbaserad modell skulle detta ändras. Då försvinner möjligheten att motivera avdraget med att man gör en tidsvinst på minst två timmar om dagen genom att ta bilen.
– Kommittén var enig om att en förändring av reseavdraget, som både innebär att man tar bort möjligheten att fuska med systemet och gör det avståndsbaserat, skulle gynna boende i glesbygd, säger Sören Häggroth, huvudsekreterare i Landsbygdskommittén.
– Kommittén såg det som en logisk lösning för att finansiera våra förslag.
Genom att göra om reseavdragen räknar kommittén med att få loss pengar för många av de 75 förslag som ska få liv i landsbygden. Men redan dagen efter att Landsbygdskommittén presenterat sina förslag, så säger Moderaternas gruppledare i riksdagen, Jessica Polfjärd, till Dagens Nyheter att partiet bara gått med på att göra en översyn av reseavdraget, inte att försämra för storstadsbilister.
I första hand vill M komma åt fusket.
– Det är steg ett i alla fall. Man kan börja med fusket. Det finns säkert vinster att göra där, säger Polfjärd efter att förslaget väckt ilska hos M i Stockholms län.
Fusket med reseavdragen är stort, främst för att det är svårt att kontrollera om den tidsvinst som deklaranten själv uppger verkligen stämmer. Felutbetalningarna bedöms till uppemot 2 miljarder kronor om året.
2016 föreslog även en enig parlamentarisk Miljömålsberedning att reseavdragen ska göras om, i syfte att minska utsläpp och få fler att åka kollektivt. Dagens system anses gynna bilister i storstäder.
Runt 900 000 personer gör reseavdrag för totalt 14 miljarder kronor om året. Det kostar staten drygt 5 miljarder kronor i skattebortfall varje år.

Fakta: Om reseavdragen

Svenskarna gör reseavdrag för drygt 14 miljarder kronor om året. Det kostar staten drygt 5 miljarder kronor i skattebortfall.
En forskningsrapport från analys- och teknikkonsultföretaget WSP 2012 visar att män använder reseavdrag mer än kvinnor och att avdragets storlek växer med inkomsten. Hälften av den totala kostnaden för avdraget görs i de tre storstadsområdena.
De genomsnittligt högsta avdragen görs i Uppsala och Södermanlands län.
Fusk med reseavdrag beräknas uppgå till närmare 2 miljarder kronor om året.
Nio av tio som gör reseavdrag kör bil. För att få göra avdrag måste resekostnaden överstiga 11 000 kronor om året, vilket få kollektivtrafikspendlare når upp till.
För att få göra avdrag för bilresor måste resan vara minst fem kilometer och innebära en tidsvinst på minst två timmar om dagen, jämfört med kollektivtrafiksalternativ.
Källa: Finansdepartementet, Landsbygdskommittén, analys- och teknikkonsultföretaget WSP.
Gå till toppen