Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Vardagsmästare med varm blick

Regissören är Hirokazu Kore-eda är Japans store samtidsskildrare. Med "Efter stormen" har han gjort sin mest personliga film hittills. "Jag vågar inte visa den för min syster", säger regissören.

Hirokazu Kore-eda.
Många i väst associerar japansk film främst med Akira Kurosawas samurajer och Hayao Miyazakis fantasisprakande animationer. Men landet har en lång och stark tradition av vardagliga filmdramer i medelklassmiljö. Mästaren i genren är Yasujiro Ozu (1903–63), vars "Föräldrarna" (1953) ofta hamnar högt i omröstningar där tidernas bästa film ska utses. En annan representant är Mikio Naruse (1905-69), som råkar vara Hirokazu Kore-edas favoritregissör. Om någon bär arvet vidare efter Ozu och Naruse är det just Kore-eda, som med en varmt humanistisk blick ger oss inblick i medelklassjapanens stora och små vardagsbekymmer. Som vad man ska äta till middag. I "Efter stormen" bjuds det bland annat på nudelgryta med gröna ärtor.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen