Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Europaspåret

Landskrona fortsätter slåss för tunneln till Köpenhamn

Landskrona fortsätter driva förslaget om en järnvägstunnel till Köpenhamn, Europaspåret. Det säger Torkild Strandberg, kommunalråd i Landskrona. Hittills har det kostat bortåt sex miljoner kronor.

Leder Europaspåret någon vart? Landskronas ledande politiker Torkild Strandberg fortsätter driva frågan.Bild: Hussein El-alawi
– Vårt mål är att nationella instanser på bägge sidor av Sundet ska bedöma Europaspåret på sakliga grunder.
Därför försöker Landskrona förankra sitt förslag – och det brådskar. Danmark håller på att bygga om sin järnväg och ska dessutom knyta Själland närmare Jylland och Tyskland.
Öresundsbron vid Malmö är för liten för tågtrafiken över Öresund. Därför pågår ett arbete med att planera nästa fasta förbindelse över eller under sundet.
Läs också Sverigeförhandlingen: Inte kört än för Landskronatunnel
I Sverige förhandlas samtidigt spår för snabbtåg från Stockholm och söderut i Sverige. Den sydliga ändhållplatsen blir förstås en intressant knutpunkt för trafik till Danmark.
I det läget försöker Landskrona sälja in idén om järnvägstunneln till Köpenhamn och andra danska kommuner. Den ger den unika fördelen att tågen inte belastar det ömtåliga danska spårnätet norr om Köpenhamn.
– Men det är en utmaning för Landskrona att alternativet, en fast förbindelse Helsingborg–Helsingör, nästan är en etablerad sanning, säger Torkild Strandberg.
Klicka på grafiken för att se hela.
Från början var han inte inne på att driva Europaspåret, men insåg fördelarna när saken utreddes.
Förslaget skulle förvandla Landskrona till en del av Köpenhamns arbets- och bostadsmarknad. Restiden till Hovedbanegården, fjorton minuter, är mindre än från en del av Köpenhamns traditionella förorter som Gentofte.
– Tunneln kan inte motiveras med Landskronas behov. Den måste ses i regionalt perspektiv, slår Torkild Strandberg fast.
Danmark lär behöva svensk arbetskraft även framöver och med det snabba Europaspåret skulle fler skåningar kunna jobba i Köpenhamn med rimlig pendlingstid. Likaså blir Köpenhamns flygplats lättare att nå för fler skåningar, enligt Landskronas utredning.
Torkild Strandberg är snar att peka på att även helsingborgare skulle få kortare restid till Köpenhamn om tågen körde via Landskrona. Vägen över Helsingör och söderut längs Kystbanen blir tjugo minuter drygare.
– Det är ju Köpenhamn och inte Helsingör som är målet.
Helsingborg har inte kommenterat Landskronas förslag, noterar kommunalrådet.
Och de som har tittat på det har hittills varit kallsinniga.
Greater Copenhagen, samarbetsorganisationen för Skåne och Själland, talar bara om HH-förbindelsen och en tunnelbana mellan Malmö och Köpenhamn. Inte ett ord om Europaspåret.
Den politiska ledningen i Region Skåne kör i samma spår.
Närmaste höghastighetståg hamnar i Lund.
Däremot stödde Socialdemokraterna i Landskrona projektet.
– Men sedan upphörde mötena med styrgruppen och vi fick ingen information , säger Jonas Esbjörnsson (S), oppositionsråd.
Han har varit osäker på om skattepengar ska läggas på Europaspåret. Men samma dag som tidningen intervjuade Torkild Strandberg om Europaspårets framtid, bjöd han in styrgruppen till nytt möte. Det gillar Jonas Esbjörnsson, men han vill ha tätare utvärderingar av projektet.
Hur länge kan staden fortsätta driva frågan?
– Det mesta arbetet gjordes i början. Vi behövde konsulthjälp för att kolla att förslaget var realistiskt. Det kostade en del. Nu arbetar vi mest med att berätta att förslaget finns. Och de nationella beslut vi väntar på kan fattas inom några år, säger Torkild Strandberg.
Hittills har projektet bokfört kostnader för drygt fem miljoner kronor. Därutöver jobbar anställda i kommunen med Europaspåret. Summan är svår att slå fast, men ligger nog på sex miljoner. I totalsumman ingår köp av konsulttjänster för tre miljoner kronor i Danmark. Med den hjälpen har staden träffat folketingets trafikutskott och representanter för kommuner och näringsliv.
– Man måste ha respekt för pengarna, men också se dem i förhållande till hur mycket det handlar om för Landskronas del.
Vilket stöd har ni i Danmark?
– Från kommuner möter vi förvåning och nyfikenhet inför Europaspåret; från det danska näringslivet tycker man att det är ett bra förslag.
Intresset för en ny fast förbindelse över Öresund är dock större från svensk sida än från dansk, oavsett lösning, noterar Torkild Strandberg.
Hur länge fortsätter Landskrona med sin kampanj?
– När vi ser att den är meningslös lägger vi ned.
Med det menas att det är kört för Europaspåret om Sverige och Danmark beslutar om en annan lösning.
– Det är ingen prestigesak för oss, försäkrar Torkild Strandberg.
Gå till toppen