Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Den bättre fjärdedelen

Boberg Anna (1864-1935), "Fjäll med dimmor".Bild: Ystads konstmuseum

25 % - kvinnor i konstsamlingen

RECENSION • KONST. Aykan Safoğlu - Kırık Beyaz Laleler (Off-White Tulips). Ystads konstmuseum, t o m 5/2.
Av 772 konstnärer i Ystads konstmuseums samling är 25 procent kvinnor. Ingen imponerande siffra, men faktiskt högre än hos många andra museer. I den sista stora utställningen som markerar museets 80-årsjubileum visas ett urval av den fjärdedelen.
Det är en institutionshistorisk djupdykning, men hängningen har gjorts främst efter form, utan tematisk eller kronologisk uppdelning. I Ystadkonstnären Kerstin Lundberg Stenmans ”Grön udde” avtecknar sig växtlighet med naivistiskt tydliga blad, mot en blek men lyskraftig måne över havet. Den figurativa representationen banar väg för Maria Hillfons bländande vävnad ”Sommar”, där naturen reducerats till tre färgblock.
Inger Kihlman är den konstnär som har flest verk i museets samling och här ägnas ett rum åt hennes grafik, och skissblock. Även i rummet med Karin Perssons trägravyrer betonas processen, med arbetsmaterial utställda vitrinbord. Det är fint att dessa två konstnärskap får framträda mer i en helhet.
En av de största behållningarna är mötet mellan Grete Billgren, Greta Sandberg och Charlotte Walentins snirklande teckningar från olika årtionden. Sandbergs tuschlikande broderi ”Fågeldöden” för samman landskap och kropp på ett sätt som kan ses som en parallell till 25 % – där mycket bottnar i plats och personhistoria.
Det är synd att det inte finns mer information om konstnärerna i utställningsdesignen. Men studenter i konstvetenskap som letar uppsatsämnen bör hasta hit, eller åtminstone få tag på informationsbladet. Där öppnar sig museets historia i detaljer kring hur verken förvärvats och om Octaviagruppen där flera av konstnärerna ingick.
På andra våningen i museet visas Aykan Safoğlus “Kırık Beyaz Laleler (Off-White Tulips)”, en personlig film om den turkiske konstnärens fiktiva relation till den amerikanske författaren James Baldwin, en gestalt som inspirerat många, däribland Barack Obama. Filmen visar essensen av hur vi knyter an till bilder och litteratur – förbindelsen mellan det lästa och det egenupplevda, mellan det mytologiska och det djupt personliga – och belyser därmed hur konst kan fungera.
Ystads konstmuseum lyckas ofta väl med balansen mellan det specifikt regionala och den internationella samtidskonsten, så även denna vinter.
Gå till toppen