Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Ett spel av slump och kontroll

Fredrik Hofwander, "Proud evolution".Bild: Fredrik Hofwander

Fredrik Hofwander och Johan Tirén

RECENSION • KONST. Krognoshuset, Lund, t o m 5/2.
Fredrik Hofwander låter teckningarna sväva likt planeter. Det är som att kliva runt inuti ett splittrat solsystem, eller möjligen konstnärens huvud. Allt existerar parallellt. Ett ihopskrynklat kvitto från Högdalens livs dinglar några centimeter från en rymdfarkost. Alltsammans tecknat med Hofwanders karaktäristiska precision, när han lovande nog släpper greppet om väggarna för att ta sig an rummet. I ett spel av slump och kontroll, naturlagar och fri vilja, rör sig världens beståndsdelar i sina banor för att här och var kollidera, fusionera eller haverera. Lutad på golvet står symbolen för radioaktiv strålning bredvid en blodsprängd ögonglob. På sitt sätt tar Hofwander sig an den eviga frågan om hur allt hänger samman, och låter stort och smått, det förnuftiga och absurda, ta lika plats. Jakten på en logisk förklaring slutar här, fast tankarna har bara börjat snurra.
Även Johan Tirén försöker få grepp om saker och ting, när de två möts på Krognoshuset. De är vänner sedan länge, men där Hofwander färdas från vardagen ut i rymden håller sig Tirén närmre samhällskroppen. I det omfattande projektet "Platserna vi delar" ger han glimtar av sitt dagliga värv, tvivlet och tröttheten, lusten och den kritiska skärpan. I rörelse mellan platser och uppdrag återkommer han envist till frågan om konstens handlingsutrymme när det gäller individen och kollektivet, tanken och samhällsbygget. Inte heller han erbjuder enkla svar, men precis som i Hofwanders fall finns det något mycket tilltalande i det.
Gå till toppen