Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Tågstationen i Rosengård bantas

Rosengård ska få en järnvägsstation. Men det blir inte, som planerat, en stationsöverbyggnad över Amiralsgatan. ”Det här är inget vi gillar”, säger kommunalrådet Anders Rubin (S) om uppgörelsen med Trafikverket.

Station Rosengård, som den ser ut på ritbordet.
Sedan 2009 har Malmös politiker arbetat för Malmöringen, en tåglinje för persontrafik på kontinentalbanan runt Malmö.
Ursprungsplanen var att linjen skulle stå klar till 2011. Så blev det inte.
På tisdagen behandlades Malmöringen, som numera kallas Malmöpendeln, på nytt i tekniska nämnden. Mötet leddes av Anders Rubin (S), som tillfälligt leder nämnden efter att Milan Obradovic (S) hastigt lämnade uppdraget i december.
Tänkt start för tågtrafiken är numera december 2018. I så fall brådskar det.
Det får konsekvenser, inte minst för den nya station som Malmö stad ska bekosta på Rosengård.
Förslaget från Region Skåne har varit en 250 meter lång Rosengårdsstation, över Amiralsgatan. Så blir det inte. I alla fall inte i steg ett.
Tekniska nämnden ställde sig istället bakom en kortare station, på 177 meter, som sträcker sig från Amiralsgatan mot Törnrosen. Tredelade tågsätt kommer inte att rymmas på den stationen.
— Trafikverket menar att en station skulle betyda väldigt stora laster på bron. De bedömer att bron inte orkar med det. Det här är inget besked vi gillar, men för att hinna med projektet får vi svälja den här lösningen, säger Anders Rubin.
Han och tekniska nämnden hoppas på en längre station över Amiralsgatan när bron senare byggs om.
Den nya stationen i Rosengård beräknas kosta 65,5 miljoner kronor.
Station Persborg behöver också byggas om, för 15 miljoner kronor. Totalt ställde sig tekniska nämnden bakom en investeringskostnad på 110,5 miljoner kronor i tågprojektet.
Frågan ska vidare till kommunfullmäktige och sista ordet är inte sagt.
”Tidplanen är mycket hårt pressad. Idag har Trafikverket sökt rätt att utföra arbete i spår under 2018. Om Malmö stad och Trafikverket inte tecknat medfinanseringsavtal senast 1 april 2017 försenas fördigställandet till tidigast december 2019”, står det i tekniska nämndens beslutsunderlag.
Gå till toppen