Malmö

Hon vill vidga mangans värld

Elise Rosberg växte upp i en familj med stort IT-intresse. Men själv fastnade hon för tecknandet. Allt började när hon framför tv:n fascinerades av de japanska figurerna i serierna Pokémon och Sailor Moon. Nu är hon aktuell som en av författarna till en handbok i att teckna manga.

Bild: Cecilia Lindberg
– Det saknades en modern bok. Det har hänt mycket i mangavärlden och i världen i stort sedan den senaste handboken kom ut. Vi ville göra en bok som är inkluderande, en bok som ger plats för fler etniciteter, fler kroppstyper och olika könsidentiteter, säger Elise Rosberg när vi möts på ett kafé.
Boken, som släpps i februari, ges ut av förlaget Nosebleed Studio som Elise driver tillsammans med fyra andra tecknarkollegor. I boken har alla i förlaget medverkat.
– Vi är alla tecknare och några av oss även lärare. Så vi har använt oss av våra erfarenheter. Som lärare vet jag vilka som är de vanligaste frågorna när man börjar teckna manga, förklarar hon.
Elise Rosberg växte upp i Staffanstorp. Nu bor hon och studerar i Lund och jobbar som lärare på Kulturskolan i Malmö. I Malmö gick hon estetisk inriktning på Cybergymnasiet och senare utbildade hon sig i två omgångar på Serieskolan.
– Jag har fötterna i båda städerna och åker ofta emellan. Jag bor väldigt bra i Lund och hade turen att hitta en egen studentlägenhet på Vildanden.
En annan plats som Elise gärna återkommer till är Japan - det land och den kultur som hon fastnade för redan som liten. Då hade hon fått upp ögonen för mangafigurerna via japanska serier - anime - som visades på tv. När hon skulle börja tvåan på gymnasiet åkte hon iväg som utbytesstudent till Osaka. Några år senare studerade hon japanska i Tokyo.
– Min mamma tyckte att det var bra att jag som liten tittade på den japanska animen Sailor Moon som handlar om en feministisk hjältinna, men när jag sedan försvann iväg till Japan sa hon lite skämtsamt att hon ångrade att hon hade introducerat den för mig.
Vad var det som fångade dig?
– Manga är ofta som filmer, berättelserna kan vara djupa och karaktärsdrivna. En sak som drog i exempelvis Sailor Moon, var också att det fanns en karaktär att se upp till.
Som lärare i mangateckning lär Elise ut hantverket, men en viktig bit av undervisningen handlar också om konsten att berätta en historia och utveckla karaktärer. Vad serierna som växer fram hos eleverna handlar om varierar stort, från självbiografiska serier till fiktiva äventyr.
– Alla har en historia att berätta, men man kan behöva guidning för att det ska hänga ihop. Som nybörjare gör man till exempel ofta för stora hopp mellan rutorna.
Att lära ut till andra är något som hon gillar starkt och när hon började på Serieskolan väcktes även intresset för att hjälpa andra tecknare att nå ut. För ett par år sedan ordnade hon en mangateckningstävling. Tävlingen resulterade i en antologi som Elise Rosberg gav ut på eget förlag med hjälp av sponsorer.
Nu är hon snart klar med sin examen i Bok- och förlagsmarknadskunskap. Men först väntar två månaders praktik på förlaget Rabén & Sjögren i Stockholm. Drömmen är att jobba med att importera mangaserier från Japan.
– Det finns en enorm skatt av serier där. Jag vill gärna också jobba med barnböcker. Och – förstås - vill jag fortsätta att teckna och ge ut mina egna serier.
Gå till toppen