Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Lund

Spårvägen börjar byggas i februari

Under onsdagskvällen godkände tekniska nämnden inledningen av fas 2 i projektet som kostar 867 miljoner kronor. Nu tecknar kommunen avtal med Skanska för bygget av spårväg i Lund.

Demonstration mot spårvägen utanför Kristallen.Bild: Sandra Henningsson
– Den 15 februari tas det första spadtaget, säger Emma Berginger (MP), ordförande i tekniska nämnden.
Beslutet togs med bred majoritet. FNL och FI var kritiska till förslaget, alla övriga partier var på tåget.
Har kommunen tryckt på startknappen nu?
– Jag skulle vilja säga att vi tryckte på startknappen i december 2015. Nu går vi vidare till nästa fas. Fas 2 innebär att spårvägen verkligen börja byggas. Vi kommer snart att se hur man börjar gräva, säger Emma Berginger.
Emma Berginger betonar att spårvägen ska bli grön.
Demonstrationen hade runt 40 deltagare.Bild: Sandra Henningsson
– Det ska ske i enlighet med riktlinjer i gestaltning som kommunstyrelsen tidigare beslutat om. Det blir en grönt stråk med gräs i spåren längs i stort sett hela sträckan, förutom Sankt Laurentiigatan och vid olika hållplatser och övergångar.
Det är ett omfattande bygge som ska inledas med nya och ombyggda gator i Södra Brunnshög, ledningsomläggningar på Ideon samt ledningsarbeten och förnyelse av trafiksignaler.
Enligt tidplanen ska spåret vara klart till 2019 och då kan provkörning av vagnar komma igång. Största hotet mot tidsplanen bedöms vara andra utbyggnader som inte blir klara i tid. Exempelvis ska Region Skåne bygga två transportkulvertar under spåren på sjukhusområdet.
Spårvägsmotståndarna har kämpat in i det sista. För tredje gången på kort tid samlades demonstranter för att protestera. Under onsdagskvällens demonstration utanför kommunhuset Kristallen deltog ett 40-tal personer. De tände facklor och skanderade "återremiss".
FörNyaLund kräver att det utses en kontrollgrupp som följer projektets ekonomi månad för månad.
Demonstranterna dansade och spelade vid entrén.Bild: Sandra Henningsson
– Skälen till att en sådan grupp behövs är att projektet är stort och unikt för Lunds kommun, säger Anne Landin (FNL).
Hon är rädd för att kostnaderna ska skena iväg.
– Samtliga spårvägsprojekt i Sverige och utomlands har under senare år blivit mycket dyrare än beräknat. Risken är stor att också detta projekt kommer att spränga budget och kostnadsramar, säger Anne Landin.
Läs alla artiklar om: Spårvägen i Lund
Gå till toppen