Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Åsikter

Läsartext: Spela inte ut den kommunala kulturskolan mot oss privata aktörer

Musikskoleledare Gabriele Katthän tycker att barnen i Lund ska få en kulturcheck.Bild: Anders Malmberg
Idén med Lunds kulturcheck är att alla barn behandlas jämlikt och betalar lika mycket för sin frivilliga undervisning, oavsett vilken professionell musik- eller kulturskola de väljer. Fler än 1 300 röster för kulturchecken har lämnats via Facebook och flera underskriftssamlingar.
Beslutet om Kulturchecken ska kretsa kring barnens rätt att välja utan onödig styrning uppifrån. Behoven av en institution som den kommunala Kulturskolan är inte det primära. Lundafamiljer behöver olika professionella aktörer som alla självklart ska kunna arbeta utifrån liknande ekonomiska förutsättningar. Att spela ut dem mot varandra är olyckligt.
Jag ser det nuvarande systemet som dolda kulturcheckar med ensamrätt till Kulturskolan. Ska Lunds politiker fortsätta lägga skattepengar på ett monopol som har visat sig inkompetent?
Jag menar inte den musikpedagogiska kompetensen. Jag har själv jobbat där under flera år, några av lärarna där är mina närmaste vänner. Utan jag menar kompetens att hushålla med skattepengar. Generationer av barn har exkluderats. De fick aldrig plats. Det hade inte behövt vara så.
I min tjänst som pianolärare på Kulturskolan i Lund föreslog jag i början på 2000-talet mera gruppundervisning. Det blev ramaskri. Att ta bort privilegier avfärdades som orimligt. Fakta: En lärare på skolan har en anställning liknande en grundskolelärare i musik. Medan en grundskolelärare kan ha uppåt 600 elever ska följa läroplaner och sätta betyg, så har musiklärare på Kulturskolan runt 80 individuella elever. Färre om den spelar i stadsorkestern, färre om den har någon ensemble, färre om den har Suzukielever (som är gräddfilen). Med konsekvent gruppundervisning hade det funnits plats för det tredubbla antalet musikelever och en rättvisare fördelning av skattepengar.
En attraktiv kommun har flera attraktiva arbetsgivare att välja emellan. Nu vill S-politiker i Lund behålla ett B-lag lärare som lever på smala inkomster av föräldrar som måste betala vad det verkligen kostar och lärare som jonglerar med föreningar som arbetsgivare. Ska det blundas även för den svarta marknaden som blomstrar i Lund?
Många barn i Lund går för outbildade lärare under fullständigt okontrollerade former. Kulturchecken är ett utmärkt verktyg för att styra och kontrollera kvaliteten på barnens val av fritidsverksamhet.
Jämför man kurserna som säljs av Lunds kulturskola och av privata aktörer så är den enda skillnaden det subventionerade priset som ger långa köer. Kommunala kulturskolan bedriver mestadels privat undervisning under kommunal täckmantel.
Christian Halberg, enhetschef på Lunds kulturskola, framhåller i en tjänsteskrivelse att alla barn spelar i orkester och att skolans ”sociala projekt” är särskilt behjärtansvärda. Men pianister, trummisar och gitarrister spelar knappast i orkester och inte heller alla andra elever. Dessutom är antalet årsarbetstimmar som läggs på annat än kurser i musik, bild, dans och teater marginella.
Det påstås att orkestrar och körer inte skulle finnas i Lund om inte Kulturskolan får behålla sin monopolställning. Det är trams.
Jag hoppas på att vi i framtiden kan samarbeta för barnens bästa istället för att ägna oss åt meningslösa gränsdragningar som skadar viktiga satsningar. Inför höstens kulturnatt kallades en modern D-flygel för fragil och ersattes av en annan flygel med hundra år på nacken. D-flygeln sades inte ha använts på kulturnätter. Men jag har själv rullat fram den tillsammans med vaktmästaren i ett tiotal år. Sådant blir bara pinsamt.
Lund kan vara en attraktiv kulturstad där jämställdhet inte ses som hot. Det är dags att investera i ett sådant varumärke.

Gabriele Katthän

Gabriele Katthän är pianist, pedagog, musikskoleledare och kulturarrangör. Hon startade den fristående musikskolan Limus 2010.
Läs mer: Vi vill ha din åsikt – så här gör du
Gå till toppen